Parnis - mini review

Medlem
10. nov. 2008
Sted
Ski, Akershus
Jeg har ikke akkurat for vane å kjøpe hommage ur, da jeg er litt ambivalent i mitt forhold til hva jeg synes om å eie et slikt ur og ikke minst ut av respekt av dets opphav.
Men etter litt for mye vin til middag en fredags kveld ble jeg sittende å surfe på ebay og fant et kinesisk merke som kaller seg Parnis.
Parnis spesialiserer seg på blant annet hommage ur av samtidsmodeller som Panerai, Bell & Ross, IWC og noen flere.

Jeg kunne ikke nekte for at noen av modellene så utrolig fine ut på bildene. Så jeg sjekket ut hva som sies om disse urene på diverse hommage forumer og de får stort sett god omtale. Noen unntak av dårlig QC finnes selvsagt men stort sett veldig gode tilbakemeldinger. Ikke minst i forhold til pris.
Så jeg tok sjansen...

IMAG0044.jpg

Jeg må bare si at jeg er jævlig imponert så langt. Jeg føler selvsagt meg litt merkelig med et ur som likegodt kunne vært i fakekategorien, men dette var utrolig mye moro for $ 45 (auksjonspris).
Den har Seagull ST 25 urverk som så langt har holdt merkverdig god tid. Verket er også dekorert.
Alt med uret føles solid og skikkelig. Remmen er riktig nok faux alligator, men holder uret en stund fremover kan det godt hende at jeg kjøper en ekte alligatorrem fra watchboys, de har jo noen fine IWC inspirerte varianter.

IMAG0050.jpg

Power reserve funksjonen er så langt jeg ser ganske så presis.
Verket har til og med hacking. Tror det er en slags kopi av ETA 2892.

IMAG0047.jpg

parnis-800x5331.jpg

Klokken den har hetet inspirasjon fra:
IWCPortugueseAR-1.jpg

Kult! Takk for review:) Jeg sitter å venter på en Parnis klokke fra ebay nå jeg også. Er så klart litt skeptisk med tanke på at merket er så billig og for meg relativt ukjent. Så takktakk, ble litt mindre skeptisk nå:)

Ser veldig bra ut på bildene! Artig med slike billigklokker, selv om det selsvsagt kan diskuteres hvor etisk det er.
Kjøpte selv en Parnis u-boat inspirert sak på bukta for en god stund tilbake. Faktisk ganske bra kvalitet på den! Solgte den videre med 50% (200kr) gevinst også! :p

Takk for review! Klokka ser riktig flott ut den, verket har jeg lest en del godord om på WUS' kinaforum. De kinesiske verkene kommer seg sakte men sikkert opp i kvalitet og utseende, og det synes jeg er gøy!

Har faktisk hatt et par Parniser innom her selv, den ene ble solgt videre nokså fort, den andre ble en gave til en kompis. Begge var en slags hommager og virket relativt solid bygget.

Parnis ja, hehe..

Jeg bestilte en U-boat homage fra Getat for et år siden. Hadde det bare vært lume på viserne og ikke bare skiva, samt at den hadde gått mer nøyaktig enn +10 min i døgnet så hadde jeg kanskje beholdt den. Den ble gitt vekk til en kompis. :D

4189745557_a24b7355ff.jpg

4190503286_2d7ab7cf92.jpg

4189745257_468d51de24.jpg

Har vurdert å kjøpe noe fra Getat selv.Er det noen sammenheng mellom Getat og Parnis?
Overrasker meg at den ikke gikk bedre egentlig. Blir sagt at han sjekker urverkene hvertfall litt før han setter de inn i kassen.

Oooh... Superbump ;)

Noen ganger våkner jeg midt på natten i vill angst og fortvilelse over at jeg kunne la denne perlen av en homage gå fra meg. Parnis FTW! :rolleyes:

Oooh... Superbump ;)

Noen ganger våkner jeg midt på natten i vill angst og fortvilelse over at jeg kunne la denne perlen av en homage gå fra meg. Parnis FTW! :rolleyes:

Slenger meg på Thomas her. Denne versjonen rettferdiggjør glatt superbumpen :D

Men går dette under kategorien fake?? De misbruker jo "chronometer" merkenavnet...

Ser at dette var tidenes bump ja;) Men for et merke som Parnis, regner jeg med at det er helt innafor...

Men går dette under kategorien fake?? De misbruker jo "chronometer" merkenavnet...

Ser at dette var tidenes bump ja;) Men for et merke som Parnis, regner jeg med at det er helt innafor...

Chronometer er vel ikke noe merkenavn? Det er bare et ord, som tidligere utelukkende ble brukt om spesielt nøyaktige ur til marint bruk, som i Sveits nå benyttes for ur som er testet iht en spesifikk standard. Parnis er vel antagelig kinesisk, og neppe bundet av sveitsiske bransjeregler for merking av ur.

Når det er sagt, synes jeg det er totalt idiotisk å sette "chronometer" på urskiven kun fordi man synes det ser bra ut eller for å lure intetanende klokkekjøpere til å tro at dette er et gjevt ur.