Patina, insert etc

.

Patina er aldring som skjer over tid... finnes også flere måter å "fake" patina på som er veldig fy fy innen vintage. Insert er for eksempel den røde og blå ringen på bezelen til en GMT Pepsi... bezelinserten kan gjerne byttes slik at man får litt variasjon.

PS! Ser du.. jeg kan lese/skrive!

Amatørspørsmål.

Hva er patina?

Hva er insert?

Noen andre definisjoner det er relevant å kunne?

Patina er en "brukt" eller "Used/faded" farger som er tegn av slitasje over tiden eller misfarge som oppstår med årene som går.
Som visere/tallskives lysende paste som går fra hvit til gull/brun for eks.
En bezel "insert" som er den vanlig aluminium rund/flat del som sitter inn i bezel´n for å vise siffer fra 5 til 55(for eks) kan også misfarges med tiden og viser en alders "patina".

Amatørspørsmål.

Hva er patina?

Hva er insert?

Noen andre definisjoner det er relevant å kunne?

1.)
Patina er tidenes tegn på det estetiske ved klokken. F.eks brune lume dots, eller slitte og falmede GMT-bezeler.

IMG_5405.jpg

2.) Insert er vanligvis det som går inn i bezelen. F.eks inserten på en Sub er akkurat den svarte ringen som sitter inne i bezelen som roterer

p1030312.jpg

EDIT: Bildeletingen førte til at jeg ble "ninjaed"

Hvorfor ser man ofte forskjell på patinaen på visere og timemarkører? Er det fordi visere kan være byttet på service, eller er det forskjellig selvlysende materiale på visere og timemarkører slik at de blir ujevnt patinert? Føler jeg ofte ser dette spesielt på eldre rolex, hva er grunnen til dette?

Hvorfor ser man ofte forskjell på patinaen på visere og timemarkører? Er det fordi visere kan være byttet på service, eller er det forskjellig selvlysende materiale på visere og timemarkører slik at de blir ujevnt patinert? Føler jeg ofte ser dette spesielt på eldre rolex, hva er grunnen til dette?

Visere som har blitt skiftet ut. Prøver noen å overbevise deg om noe annet med et gitt eksemplar i hånden, vær veldig skeptisk.

Ang. patina sier Wikipedia dette: "The word "patina" comes from the Latin for "shallow dish". Figuratively, patina can refer to any fading, darkening or other signs of age, which are felt to be natural or unavoidable (or both)."

Liker den definisjonen. :cool: