Peisovn - what to choose?

Medlem
26. juni 2015
Sted
Kragerø
I Sverige har vi värme inkluderat i månadsleien, inte i Norge så må ha en effektiv bra peisovn!

Vilka märken är bäst?

Noen speciell butikk som är bäst? Bor i Kristiansand, så gärna i närheten!

Her trengs flere preferanser ift. innsyn til flammen, pris, design kontra traust og mer info om rommet den skal stå i, pipe etc :)

Men kan jo dele den vi gikk for, en Scan 58-5
image.jpeg

Veldig fornøyd, den avgir jevn og fin varme(blir tropetemp på null tid i et hus med balansert ventilasjon) og brenner rent uten å sote glasset.
Og viktigst for fruen - den er fin:rolleyes:
Jeg for min del kunne tenkt meg en slik..
image.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Nicolai
Det finnes mange gode danske produsenter, vi kjøpte en fra Rais og er veldig fornøyd.

Men som nevnt over er det mange faktorer å ta hensyn til. Bla annet hvor stort rom den skal varme opp. Vår faghandel fortalte at det bør kjøpes med lav nok effekt til at den passer i rommet. Varmt blir det alltid...

• Liker
Reaksjoner: RELOX
Den ska ersätta denna peis som står i ett hjörn i stua.

Peisen får gerne verme upp hele leiligheten som är på 64 kvadrat :)

Stua är omtrent 20 kvadrat.

IMG_20161016_135917.jpg

Den ska ersätta denna peis som står i ett hjörn i stua.

Peisen får gerne verme upp hele leiligheten som är på 64 kvadrat :)

Stua är omtrent 20 kvadrat.

Vis vedlegg 15694

Jeg skulle selv bytte peis i min leilighet for en stund siden, men når montørene kom fant de ut at brannveggene ikke oppfylte kravene til den nye ovnen (Jøtul 373). Manglet vel 0,5 meter på den ene kortsiden.
Mitt tips er at du sjekker monteringsanvisningene på nettet (ligger ofte som vedlegg) - der finner du kravene til de ulike ovnene. :) Blir litt lettere å luke ut hvem som er aktuelle og ikke!

Noen som vet om en firma som tar med den gamle peisen når de installerat den nye? :)

De fleste murere kan vel ta med seg det gamle skrotet, men det koster jo gjerne litt...

Med timelønnen til norske håndverkere hadde jeg tatt jobben selv, gratis levering av bygningsmaterialer hos Avfall Sør :)

• Liker
Reaksjoner: 2stupidDogs
Henriksen Peisforum i Oslo installerer ny ovn i leiligheten min første uka i desember, og mener at de tar med gammel ovn (vi har ikke gammel ovn, derfor jeg er usikker). Hele jobben med utstyr, skifer, muring av sokkel osv kommer på ca 30 000. Valgte å la de ta alt, siden jeg aldri har prøvd meg på muring + at jeg er offshore på den tida. Det er også barn på gang i midten av desember, så jeg får vel hendene fulle uansett :)

Dette er ovnen forresten: http://www.dovrepeisen.no/produkter/detaljer/dovre-vintage-30/22/6/
Grunnen til at det ble denne, er at den passer perfekt inn i et uthugg i murveggen i stua der det har vært hylle.

Jeg stemmer i for Rais. Vi har en Rais viva 120 m. sideglass (dette er sikkert bare tull i og med at du skal montere i et hjørne) Ovnen vår er lett å tenne opp i, brenner rent og fint og gir god varme. Det eneste jeg savner er mere varmelagring slik at jeg kunne lagt i godt med ved på de kaldeste kveldene, og fortsatt hatt litt lunk i ovnen på morgenen. Jeg vet man får kjøpt varmelagringsstein til å legge i toppen av ovnen, men tror det er snakk om 15-20kg "stein" og tviler litt på at dette hjelper så veldig. Skikkelig godt med fyr på peisovnen, og 3000 liter tørr ved i boden nå som det har blitt litt kaldt :)

jeg er i tenkeboksen på bl a denne fra gysinge. deilig grønnfarge. ca 55 laken + montering. til tross for formen så anser jeg den for å være moderne

image.jpeg

Har en Scan 27 på hytta. Superfornøyd, og jeg ville definitivt gått for en Scan eller Rais hvis jeg skulle kjøpt en peisovn til.

Heisan. Scrollet fort gjennom tråden. Jeg er murmester og driver mye med dette samt piperehabilitering. PM hvis råd ønskes :) ha en fin dag

• Liker
Reaksjoner: holmby