Peissett

Medlem
5. okt. 2015
Sted
Trondheim
Hei.
Flyttet inn i ny bolig og nå har vinteren virkelig slått til. Da fant jeg plutselig ut at jeg mangler peissett og vedkurv.
Har vært innom der vanlige byggevare butikkene, men ikke funnet noe fint.
Er det noen som har noen gode tips?

Har sett på en slik vedstativ:
1-110-image_24-02-2012_14-37-26.jpg

Er slike trygg for barn? Redd for at det detter over de :)

Jeg er i dialog med smed om å lage noe tilsvarende:
modern-vertical-system-for-firewood.jpg

Jeg kommer ikke til å ha bakplate, men to individuelle rammer som veggmonteres i ønsket høyde over gulv med ønsket beddeavstand. Tipper høyde blir ca 80 cm og jeg kommer til å montere ca 20 cm over gulv.

Om du holder til på Østlandet og vil tenke deg en løsning på samme mål som meg er du hjertelig velkommen til å sende meg pm. Kansje man får vær enhet noe rimeligere på den måten?

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: no_NO
nuKBdBs.jpg

Her ser du peisen og vintage Adidas vedbaggen vår.
Usikker om jeg har plass til å henge noe slikt vedsiden av peisen..
Men den var en meget lekker løsning..

Den vil ta mindra plass i bredden enn den baggen du har, og den vil oppleves mindre når den kommer opp fra gulv. Bredde bestemmer man selv, da det skal lite til å få kubbene til å ligge balansert. vil tro 20 cm mellom er tilstrekkelig, og kubber er standard kappet i 30cm lengder. Utformingen på din ovn gjør også at jeg ikke ville vært bekymret for at ved utenfor peisen skal ta fyr. Slik jeg ser for meg løsningen ser det ut som det er veldig god plass.
Alternativt kan du kansje ha den på venstre siden på den grå veggen dersom det er plass der?

Trenger man egentlig et peissett? Er det ikke kun "krokodille tangen" som brukes ? Kjøp kun denne.
Tømming skjer med en askesuger.

Den vil ta mindra plass i bredden enn den baggen du har, og den vil oppleves mindre når den kommer opp fra gulv. Bredde bestemmer man selv, da det skal lite til å få kubbene til å ligge balansert. vil tro 20 cm mellom er tilstrekkelig, og kubber er standard kappet i 30cm lengder. Utformingen på din ovn gjør også at jeg ikke ville vært bekymret for at ved utenfor peisen skal ta fyr. Slik jeg ser for meg løsningen ser det ut som det er veldig god plass.
Alternativt kan du kansje ha den på venstre siden på den grå veggen dersom det er plass der?

Har sett litt på det. Tror det skal gå fint på høyre siden av peisen ja. Madammen er litt tvilsom til å borre i muren. Skal høre med en snekker om det lar seg gjøre..

Trenger man egentlig et peissett? Er det ikke kun "krokodille tangen" som brukes ? Kjøp kun denne.
Tømming skjer med en askesuger.

Ja. Man trenger vel ikke mer. Klarer en aslesuger å ta store askebiter?

As
Har sett litt på det. Tror det skal gå fint på høyre siden av peisen ja. Madammen er litt tvilsom til å borre i muren. Skal høre med en snekker om det lar seg gjøre..

Ja. Man trenger vel ikke mer. Klarer en aslesuger å ta store askebiter?
aslesuger vet jeg ikke, men askesuger tar ganske store biter siden disse er sprøe og lett knuses.

Ein ting er bra sikkert; Det er forskjell på design vedstativ og praktiske vedstativ. Du må gjerne ha eit flott oppheng på veggen, men dersom du faktisk fyrer med ved - så treng du ei tett vedkorg som rommar ein del ved og som ser nokonlunde bra ut.

• Liker
Reaksjoner: Hopalong
Ein ting er bra sikkert; Det er forskjell på design vedstativ og praktiske vedstativ. Du må gjerne ha eit flott oppheng på veggen, men dersom du faktisk fyrer med ved - så treng du ei tett vedkorg som rommar ein del ved og som ser nokonlunde bra ut.
Hm.. hvorfor skulle ikke ett slikt oppheng fungere?

Virker på meg som tanken med det stativet mer er dekorasjon, hvor veden i seg selv er endel av dekorasjonen, enn praktisk mellomlagring av ved. Så avhengig av hvor mye man fyrer så hadde ihvertfall jeg blitt mektig lei av å stable veden pent inn i stativet, uten å skrape opp vegg eller gulv.
Fyrer du daglig er nok en vedkorv tingen.

Vi har et stativ som likner på det @BosseSvenson har i første post.
Det vi har er fra Cornelias hus (tror jeg interiørskrotbutikken på Paleet heter). Fullt av ved står stativet stabilt nok, men det er jo en fare for å være et attraktivt klatrestativ for barn. Dybden/bredden på føttene er tilsvarende lengden på veden, altså 30 cm. Altså jo høyere stativ jo mer ustabilt blir det...
Stativet medfører en del rusk på gulvet. Det slipper du jo med en vedkorv. Men, veden blir fin og tørr når den får et opphold i stativet.

• Liker
Reaksjoner: BosseSvenson
Jeg elsker tidssonen...her diskuterer voksne menn design, pris, praktiske aspekter og sikkerhet på peissett.:D
Det er ikke ironi engang....det er helt konge at andre enn meg er interessert i estetikk og tenker gjennom løsninger før ting bare pælmes inn i eget rede.

Selv siker jeg på denne for oppbevaring av ved:
http://www.homeandcottage.no/produkter/dekorasjon/kurver/lama-130

LA990033.jpeg

Noen som vet om en H&C butikk som gir rabatt på denne? 2 laken er litt stivt synes jeg...

// KAB

Faen ta deg @Entropy ....det er ikke lov å sammenligne andre tings kostnad mot klokkerelaterte ting. Da blir det veldig tydelig at jeg og de fleste andre her ikke er helt vettuge sånn finansielt...

• Liker
Reaksjoner: Entropy
Ta det helt med ro. Når du er i tvil om du har en forsvarlig interesse rent økonomisk kan du se på delelistene til Porsche og Ferrari. Evt kan du gå inn i en hvilke som helst båtbutikk og be om pris på 40cm vinsjer til seilbåt.

Dersom du brukar ein del ved, så er det særs lite praktisk å måtte etterfylle eit slik stativ @BosseSvenson. Det vil samle seg mykje skit under stativet, og det er stor sjans for å ripe opp vegg dersom stativet ikkje stikk langt nok ut frå veggen.
Byta nett frå ei fin open vedkorg til ei som er tett med høge kantar. Fin den og - og ikkje minst praktisk. Fekk ein heilt ny kvardag, og livskvaliteten min auka med fleire prosent;)
Einig i at stativ på veggen er flott, men meinar at det egnar seg best som pynt og dekorasjon.
Dessutan må du uansett ha ei korg til å fylle på stativet?

For min egen del har jeg vedbod. Skal ha stativ med 60l kapasitet, og har rentbrennende peis som innebærer at jeg bruker i snitt 6 kubber pr. Kveld.

Stuen min har godt av å bli støvsuget den ene gangen jeg fyller opp beholderen uansett.
Det fine med å ha noe på vegg er at det blir mye enklere å støvsuge det som Evt faller på gulv, så jeg tar dette med knusende ro.

Mye flotte og nymoderne saker i denne tråden, design og løsninger jeg aldri har sett eller vurdert å undersøke nærmere. Noterer meg at jeg er litt mer "vintage", eller eldre, om dere vil ;)
Men med varmekabler i kjellerstuen trenger vi ikke så mye ved av gangen. Viktigere med kortreist vin.
image.jpeg

Redigert: