Peneste modeller?

Medlem
14. feb. 2008
Sted
Oslo
Fikk lyst til å bilde-google litt og finne den modellen fra de forskjellige produsentene som får hjertet mitt til å banke raskest. Det er ikke noen rangert liste over produsenter, så den er litt tilfeldig.

Med et par unntak, så handler det om klokker som er innenfor rekkevidde, om enn det er å strekke: ”rekkevidde” begrepet en smule.

Rolex:
1680h.jpg

Submariner 1680/8

Zenith:
okqsdc.jpg

El Primero A386

Patek Phillippe
Patek801_5170_img11_master_3.jpg

5170J (bare fordi det er den peneste kronografen noensinne produsert. Ellers ville en 5711 fått denne plassen)

Omega:
omega_speedmaster_gold_5.jpg

Speedmaster i gull (Limited edition 999 ex fra 1995)

Audemars Piguet:
514638d1316101790-f-s-bnib-2011-audemars-piguet-royal-oak-chronograph-panda-dial-505988185_o.jpg

Royal Oak ”Panda” Chronograph

Vacheron:
VacheronPatrimonyTraditionalPlatinum-1.jpg

Patrimony Traditionelle Platina

Lange:
lange_zeitwerk_blk_lg.jpg

Zeitwerk

Glashütte:
Designer_Glashutte_PanoInverseXL-553x365.jpg

Panoinverse XL

Blancpain:
010_BlancpainFiftyFathoms850thAnniversary_A.jpg

Fifty Fathoms 50th aniversery edition (40mm)

Breguet:
21824-marine-or-rose.jpg

Marine Big Date

Tag Heuer:
TAG-Heuer-Monaco-V4.png

Monaco V4

Panerai:
pam351.jpg

Pam 351

IWC:
IWC_Spitfire_Mark_XVI.jpg

Spitfire XVI

Breitling:
breitling_superocean_heritage.jpg

Superocean Heritage

JLC:
Jaeger-LeCoultre%2BDeep%2BSea%2BVintage%2BCHRONO.jpg

Deepsea Vintage Chronograph

"Andre":
moser_lg.jpg

Moser & Cie Mayu Palladium

Er så enig i a386, og så har den perfekt str i tillegg. Dessverre er jeg for sent ute som med så mange andre fine vintage. Tviler på jeg komme til å fleske ut det en fin slik koster for tiden.

Et par kjappe før jeg må vaske huset;

GP Laureato Tourbillon. I titan :cool:
Girard-Perregaux-laureato-with-three-bridges.jpg

IWC AT 3536. I titan. For meg vil nok dette alltid være diveren over alle divere...
3536Ti-Velcro.jpg

Forresten artig å se hvor enige vi er om noe og grunnleggende uenige om annet. Det er en av tingene som er så fint med klokker, de utsletter nesten alle tilløp til objektivitet sammenlignet med andre estetiske felt. Mye av grunnen er vel at hele klokkegreien i vår tid ikke er basert på rasjonalitet men på et overskudd av følelser, entusiasme og nysgjerrighet. Heller ikke funksjonalitet, egentlig bare i fordekt form. Og apropos det så elsker jeg månefasekomplikasjonen.

Er f.eks svært enig mtp Zenith, AP og Breguet, og JLCen er nydelig selv om jeg liker andre bedre. Gull på tool watches er jeg derimot ikke tilhenger av. I så fall må de være over the top, da fungerer det. På så "årntlige" klokker som sub og speedy blir det helt feil i mine øyne, men jeg vet jo også at smaken min bølger frem og tilbake, så det er ikke umulig det er helt riktig om et år? Spitfire-skive på IWC? Njaaa..... Og den Langen... Bare en ingeniør kan elske den ;)