Performance Menswear

Medlem
22. nov. 2010
Sted
Stavanger
God dag TS-ere!

Jeg har i løpet av det siste året sett en stor endring i hvordan folk på min alder (midten av 20-årene) kler seg i Bergen. Det er nå mye mer fokus på estetiske /minimalistiske / sporty klær, laget av teknologisk materiale. Flere nettsteder kaller dette for "Performance Menswear": Praktisk, multifunksjonelt med fokus på design og teknologiske løsninger.

I stedet for å kjøpe plagg som kun er pene å se på så velger stadig flere å prioritere plagg som også fungerer skikkelig godt under forskjellige forhold. Et godt eksempel på dette er Arc´teryx sin kolleksjon Veilance. En tar teknologiske klesprodukter som tåler ekstreme forhold og stripper dette ned til et mer urbant design. Det er nok bare et spørsmål om tid før norske merker også begynner å gjøre det samme. Norrøna med sin "Aktiv livsstil" kolleksjon er et eksempel på dette. Bare ser for deg hvor praktisk det hadde vert om Devold hadde undertøy og mellomplagg i enkle farger: sort, hvitt, grått, beige. Og en kunne da brukt dette daglig og på jobben uten å være "turkledd" hver dag. Jeg regner med at det ikke bare er meg som er lei av å bruke plagg i hverdagen som ikke fungerer godt under skiftene forhold: kaldt, vått, lummert, varmt etc. I Bergens mest trendfokuserte butikker som Pepper og Lot 333 kan man i disse dager finne sport og friluftsmerker som Patagonia, Nike og Arc´teryx. Mye av dette kan man finne på Platou som ligger 200 m unna. Før har det vert et mye større gap mellom slike butikker. Jeg vet ikke hvordan dette er i feks Oslo, Stavanger eller Trondheim.

Det er også større fokus på klær som kan fungere godt til forskjelli bruk, og en vil på denne måten ha et mindre behov for å eie 10 forskjellige jakkker/ bukser / gensere etc. Jeg har selv en regnfrakk fra Norwegian Rain som tåler skikkelig drittvær, men den har et nydelig snitt og jeg kan rive av hetten slik at den blir en fin minimalistisk frakk til finere bruk. Et annet eksempel på et klesmerke fra Norge som også fokuserer på dette er Uber fra Oslo(nylig artikkel om dette i Finansavisens Fashion-magsin). Disse fokuserer kansje mer på forretningsfolk som ikke ønsker å dra med seg 3 forskjellige jakker under reise men heller finne 1/2 plagg som kan brukes til det meste. Et annet eksempel på et klesmerke som har slengt seg på den mer sportslige trenden er H&M. En kan mene litt av hvert om H&M men de har mange fine klesplagg som benytter seg av et sportslig/minimalsitisk design til en billig penge. Nå vet ikke jeg spesielt mye om kvaliteten på disse plaggene, (de få jeg har er veldig behagelige) og får en mulighet til å velge, ville en kansje heller valgt å støtte norske merker som har drevet med dette i flere tiår. Poenget er at når en klesgigant velger å slenge seg på denne trenden så ligger det vel kansje noe i utviklingen.

Jeg tror også at det blir et større fokus på å eksperimentere med forskjellig materiale for å skape klær som fungerer godt under tøffe, og spesielt skiftende forhold. I Bergen og på Vestlandet kan været skifte flere ganger i løpet av en dag, og det kan være fryktelig slitsomt når en er nødt til å ha med skift fordi hverdagsplaggene ikke fungerer i varierende forhold. Det blir vel også mer og mer viktig å skape klær som holder varmen men som også er tynne og behalgelig i bruk og ser fine ut. Bukser som ikke blir våte og som et lette og myke og har god passform for de fleste aktiviteter. Jeg vet selvsagt at mye av dette har eksistert i flere tiå, men det er flere og flere som velger å starte opp og eksperimentere med dette på egenhånd for så å bringe dette mer inn i hverdagen til folk flest.

Har dere noen tanker om dette? Del gjerne linker til artikler og klesmerker :)

Legger ved noen linker for inspirasjon og videre lesing:
(ps: det er mange fancy ord og uttrykk ute å går blandt merkene så les gjerne anmeldelser før en kjøper plaggene )

INTRO TO TECHWEAR:

Dressed Down Part 1: THE BASICS
Dressed Down Part 2: BEGINNER'S BUYING GUIDE
Dressed Down Part 3: BRAND LIST
Dressed Down Part 4: THE GLOSSARY
Dressed Down Part 5: INSPIRATION

Merker verdt å besøke:

Arc´teryx
Arc´teryx Veilance
Patagonia
Uniqlo
Finisterre
Aether
Levi's Commuter Line
Outlier
Isaora
Devold
Norrøna
Haglöfs
Nanamica
Mission Workshop
The North Face

REGNJAKKER OG FRAKKER:
Norwegian Rain
Stutterheim
Rains
Uber
Mackintosh

INSPIRASJON:
tech_spec
Techwearist
beforemeafteryou
JPA

Mange som er interessert i dette liker også EDC- Everyday Carry:

Everydaycarry.com
Every Day Carry Blog

Har dere noen tanker om dette? Del gjerne linker til artikler og klesmerker :)

mvh.
Leon

Redigert: