Pilotklokker

Jeg synes disse diskusjonene er morsomme! De dukker opp på absolutt alle klokkefora fra tid til annen, og det går gjerne varmt for seg både mtp hva som hører hjemme i en kategori (som f.eks pilotur) og hvilke modeller som i større og mindre grad er kopier/fakes/rip-opp/hommage av andre ur.

Når det kommer til pilotur er jeg først og fremst fan av B-uhr-tradisjonen, dvs stilen som er avledet av Luftwaffes spec fra 1.verdenskrig med stor krone, sort skive med hvit lume og to forskjellige skiver:

Type A: trekant og prikker på tolv, arabiske 1-11 og minuttmarkeringer
76_26170_1.jpg

Type B: indre ring med timer 1-12, ytre ring med 5-minuttmarkeringer
76_26058_2.jpg

Det har jo etterhvert kommet en del chronoer og andre komplikasjoner med samme grunndesign, men jeg mener det ikke har noe særlig for seg å diskutere fake, rip-off, hommage og slikt noe når det kommer til pilotur som tydelig baserer seg på B-uhrarven likevel.

Hear hear! Ellers viser jeg til krilles post nr 1 i tidenes TS-tråd; Dagens klokke :)

Og god helg! :)

Edit mener du 2.ww @krille?

Redigert av en moderator:
@SpaceCowboy, den Breguet'en var sinnsykt lekker :rolleyes: Din?

y013o.jpg
@mrChurchill: I wish! :p

Den står meget høyt på min "vil-ha" liste. Men det blir en grail. De er veldig sjeldne og de er temmelig dyre (ca. 100 laken og oppover i en tilstand som er tilfredsstillende).

Men det finnes håp for de av oss som tolererer klokker laget etter 1980. Breguet kom med en re-edition i begrenset opplag (1000 eks) i 2010. SRP var ca. USD 10.000, de går nå for rundt USD 8-10.000 i bruktmarkedet. Et røverkjøp spør du meg:

3803ST-92-3W6_PR_FN-11.jpg

3803ST-92-3W6_dos_21.jpg

Du kan lese mer her: Breguet Type XX Aéronavale Limited Edition Watch For 2010 - ABLOGTOWATCH

Og her er det en til salgs på chrono24, gitt!

Redigert av en moderator:
Pilot klokker kan være så mangt.
Her er et utdrag av mine nåværende:

Chronoswiss

Hanhart

Debaufre

Omega

Ellers er jeg nok mest fan av IWC sine pilot ur. Få eller ingen kan tilby så mange bortimot perfekte pilot ur.

Redigert: