Pinnekjøtt-tråden

Medlem
3. feb. 2013
Sted
Lillestrøm
Nå er det snart sesong for kanskje verdens beste rett? -Nemlig, pinnekjøtt.

Hva skal man kjøpe, og hvor? Noen som har noen tips og triks til å gjøre denne retten(om mulig.) enda bedre? Hva skal man drikke til?

Røkt, urøkt? Mathallen, slakter eller Rimi?

Spytt ut. Tips, triks og erfaring tas i mot :)

Mitt beste tips må være å sørge for kvalitetskjøtt av lam, fortrinnsvis hos en slakter. Jeg pleier å hive det i stekeovnen med grillelementet på rett før servering.

Jeg foretrekker mildt røkt, men det er jo en smakssak. Vann heller ut for mye enn for lite. Er du i tvil? La det stå en time eller to til.

Redigert:
Røkt, gjerne fra lundal i Nordland. Og så må det "skjerpes" under grillen i ovnen. Ja og fløte i kålrabistappen er et must! Hadde jeg måtte velge mitt siste måltid på death row hadde valget vært enkelt:)

Klarer rett å slett ikke å følge denne tråden, blir for sulten:(

Gleder meg til å sette tenna i pinnene igjen!

Mitt aller beste triks for å lage pinnekjøtt er å dampe det i øl(!).
Etter at jeg startet gjøre det for et par år siden, så kommer jeg aldri til å gjøre det på noen annen måte.

Fremgangsmåten er som følger.

Som rist så bruker jeg kokefaste poteter, også bruker jeg et mørkt og godt juleøl (her bruker jeg selvsagt hjemmebrygga juleøl). Siden stabler jeg pinnekjøttet som normalt og damper det til det er ferdig. Til så serverer jeg det vanlige tilbehøret vi pleier ha (poteter og en lys kålrotstappe med egg, fløte, smør og masse pepper), samt potetene som har ligget å kokt sammen med pinnekjøttet.

Kjøttet får en unik og "mørkere" smak og potetene som har kokt sammen med det får en salt og karamellisert smak som er helt fantastisk.

Jeg forøkte å lage pinnekjøtt på denne måten rett før jul et år, og det endte opp med at det ble laget slik på julaften også, til stor glede for både store og små.

Edit: Jeg skjerper selvsagt kjøttet 5 minutter under grillen før det serveres også, men det er vel en selvfølge at alle siviliserte mennesker gjør?!

Handlet inn årets Gilde Juleakevitt på Gardermoen på søndag og er nå klar for pinnekjøttsesongen!

Ingenting er som lukta av pinnekjøtt på julaften! Og å spise det etterpå da selvølgelig. Har ikke noe tips om selve tilberedningen da jeg ikke er veldig involvert i den, men vet at det skal grilles litt i ovnen rett før servering ;)

Så fantastisk med mye tips.

Øl skal prøves, og skjerpes i ovnen skal prøves(jeg er østlending, og startet med pinnekjøtt for noen år siden.).

RØKT, URØKT?

Noen som har tips til hvor jeg kan bestille? Eventuelt hvor i Oslo jeg kan kjøpe?

Som utflyttet bergenser gjør jeg det eneste naturlige før jul.
Reiser til Bergen (eller får en bergenser hit) og kjøper det riktige bergenske pinnekjøttet.
Kvamme på bryggen kan anbefales. Må finne en god side eller tre som så kan skjæres opp der og da.

Pinnekjøttet skal selvfølgelig være urøkt.

Så langt er jo alt fryd og gammen.
Nå til det sære. Jeg damper kjøttet 40 minutter i trykkoker. Har fått tak i en slik som kan brukes på induksjon.
Deretter er det kort under grillen i ovnen før det serveres med poteter og kalråbistappe.
Etter trykkoker er kjøttet så mørt og fullt av smak at det faller av bena (rar setning?:))

Til det hele må man ha Gammel Oppland Madeira finish og juleøl fra Hansa. :mrgreen:

Dessuten er det lurt å koke mye mer enn rikelig, fryse overskuddet og ta det frem til grillen om sommeren. Yummy :mrgreen:

Selv sverger jeg kun til urøkt. Røkt er djevelens skaperverk IMO
Men akkurat som med klokker, så må man selv finne ut hva man liker. Skyttergravskrig blir det uansett om man forsøker å forfekte ovenfor alle andre at ens eget valg er det eneste rette.

Kjøp lammeside av villsau og salt selv.
Dette er ikke noe jeg gjør selv, men mine svigerforeldre sverger til hjemmelaget, og det er definitivt best.

Dette høres utrolig godt ut. Min far pleide å gjøre det samme. Da hadde vi sidene hengende på loftet til tørking utover hele høsten og kjente gradvis lukten av pinnekjøtt bre seg... :p

Det er to steder man kjøper virkelig godt pinnekjøtt. Det ene stedet er Idsø og det andre er hos pinnekjøttets venner. Begge i Stavanger/Rogaland. Yum yum.

Støtter nevnte øldamping. Prøvde dette for første gang i fjor med stort hell. Potetene som ligger i bunn av gryten ble helt fantastiske. For sikkerhets skyld kokte jeg vanlige poteter ved siden av, disse forble urørt av samtlige middagsgjester:)

Det beste pinnekjøttet jeg har prøvd av det som er sånn noenlunde kommersielt tilgjengelig er Villsaukongen, de selger noe av det på Mathallen.

Jeg er glad i Hellstrøms metode der han trekker det i en grønnsaksbuljong, men skal prøve trykkoker en av prøvemiddagene før jul.

Jeg ser noen nevner sau her, det er etter min erfaring viktig at pinnekjøttet kommer fra lam og ikke sau.
Der kjenner man virkelig forskjell :)

Er det noen som har erfaring med å lage pinnekjøtt selv? Kjøpte et lam og saltet sidene i en uke for deretter å henge dem opp i garasjen. Har temperatur noe å si når kjøttet er saltet? De lave temperaturene har latt vente på seg. Om man tenker døgngrader som for vilt, er jeg helt ute og kjører, men kjøttet virker bra. Gamle konserveringsmetoder har vel noe med seg likevel. Er det noen grense hvor lenge det bør henge? Noen tips fra noen som kan faget?

Siden jeg kjøpte to lam av villsau tidligere i høst så får jeg snart levert ferdig pinnekjøtt :) Fikk bonden som jeg kjøpte lammene av til å gjøre det for meg. Kjøttet har smakt helt fantastisk så gleder meg.

Av de jeg har kjøpt i butikk så har Brimi's utvalgte som du får kjøpt på ICA Supermarked vært desidert best.

Er det flere som lager saus til? Jeg lærte å lage en saus på kokevann, mørk sirup og rømme. Veldig godt :)