PIRATKOPIER......

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
Sitter og koser meg med "armband Uhren katalog" tysk katalog og prisliste. Denne har oversikt over en del modeller fra 145 forskjellige merker, mer eller mindre kjente. Det er mye snacks i lavere prisklasser også. I den forbindelse dukker følgende tanke opp: Er det slik at luringene der ute lager piratkopier av samtlige merker, eller kan man regne med at noen (få?) er "kosher"? Kunne jo vært spennende å handle litt mer på e-bay til litt mer enn 50 USD i en slags visshet om at varen man byr på i hvert fall ikke er en piratkopi. Dette går jo ikke med de mest omtalte merkene, men f.eks, finnes det piratkopier av Stowa, Arista, Louis Erard, MeisterSinger ect......? Eller Rolex? (;)).

Av de du nevner har jeg ikke sett piratkopier av Stowa og Aristo. Men Louis Erard, MeisterSinger og Rolex lages det piratkopier av.

Du kan regne med at alle klokkermerker som er kjente og som har et visst prisnivå blir piratkopiert i stor skala. Men det forekommer faktisk også piratkopier av billige plast-casioer, så man kan aldri være 100% trygg.

Kjøp fra en selger som er seriøs er rådet.

Det finnes i alle fall piratkopier av vintage Stowa, jeg så eksempler på en eller annen militærur-blogg for en tid tilbake. Om det finnes av den moderne, gjenfødte Jörg Schauer-varianten vet jeg ikke. Mulig det er for smalt/lite kjent og for lite volum til at det er lønnsomt å lage replica, men jeg har blitt overrasket før:)