Planet Ocean-versjoner, forskjeller og pris

Medlem
23. juli 2014
Hei, og godt nyttår!

Jeg er ganske ny i gamet, har en liten samling med stort sett japanske divers og et par no-name 60-talls sveitsere. Men, til sommeren skal jeg levere masteroppgaven min, og hadde i den anledning tenkt å kjøpe en litt mer voksen klokke for å feire. Jeg har i grunn snevra valget inn til et par alternativer, hvor Planet Ocean 42mm med sort bezel leder for øyeblikket.

I den anledning har jeg noen spørsmål jeg håper dere som er litt mer rutinerte omega-kjennere kunne hjulpet meg med:
  • "Må" jeg ha 8500-verket? Jeg ser man kan få forskjellige varianter av PO med 2500-verket for under 20kNOK på kjøp og salg-forumet i ny og ne, noe som passer lommeboka særdeles mye bedre enn de 30+ jeg har sett 8500-versjonen for.
  • Finnes 2500-versjonene med display-back?
  • Hva burde jeg generelt se etter, både tilstandsmessig og prismessig når jeg er på utkikk etter en PO, både 8500 og 2500?

Håper noen har noen tips til en omega-nybegynner!

Hei, og godt nyttår!

Jeg er ganske ny i gamet, har en liten samling med stort sett japanske divers og et par no-name 60-talls sveitsere. Men, til sommeren skal jeg levere masteroppgaven min, og hadde i den anledning tenkt å kjøpe en litt mer voksen klokke for å feire. Jeg har i grunn snevra valget inn til et par alternativer, hvor Planet Ocean 42mm med sort bezel leder for øyeblikket.

I den anledning har jeg noen spørsmål jeg håper dere som er litt mer rutinerte omega-kjennere kunne hjulpet meg med:
  • "Må" jeg ha 8500-verket? Jeg ser man kan få forskjellige varianter av PO med 2500-verket for under 20kNOK på kjøp og salg-forumet i ny og ne, noe som passer lommeboka særdeles mye bedre enn de 30+ jeg har sett 8500-versjonen for.
  • Finnes 2500-versjonene med display-back?
  • Hva burde jeg generelt se etter, både tilstandsmessig og prismessig når jeg er på utkikk etter en PO, både 8500 og 2500?

Håper noen har noen tips til en omega-nybegynner!

Forskjellen på 2500 og 8500 er at sistnevnte er litt tykkere i kassen og har innsyn til verket. Mao, det har ikke 2500 som også er ETAbasert vs inhouse for 8500. Dette er etter alt og dømme et bedre verk, men begge er solide arbeidshester.. 8500 har også keramisk bezel og er som du har funnet ut ca 10k dyrere brukt. Ikke lenge siden jeg har sett de til ca 17k og 27k.. Sats på en nyere evt fersk service. Lurt med boks og papirer ved gjensalg, det påvirker prisen litt ned og mangle (men det gjelder forsåvidt innkjøp også..) personlig liker jeg den gamle bedre på hånda, men begge er flotte klokker. En pent brukt Omega vil holde prisen ganske godt over tid. Lykke til:)

Redigert:
De P.Ocean 2500 a,b,c og d versjoner har ikke visning bak.
Omega startet disse PO med visning bak når den 8500 ble brukt: Den er mye mer dekorert og penere enn den sterk modifisert 2892-2 fra ETA.
Den første modifiseringene Omega gjort ut av den 2892-2 ETA var den 1120: S.Master etc... Med vanlig escapement(2 pallets)
Etterpå kom de 2500 med Co-axial escapement i 2 generasjoner a og b som hadde 28800 Vph(Vibration/hour eller 8 hak/sek) som den 1120 eller den 2892-2 ETA .
De hadde problemer: Den 2 pallets Co-Axial escapement stoppet noen ganger.
Ja, G.Daniels hadde skapt sin Co-Axial escapement basert på 21600 Vph(6 hak/sek) på grunn av sin spesielle friksjon.

Den c generasjon ble utviklet og gikk på 25200 Vph(7 hak/sek). Som den 8500 og ny 8400 caliber
Da ble problemet løst og urverket stoppet ikke mer.

Kom den 2500 d med 25200 Vph og en 3 etasjer escapement hjul som den 9300,8500 og 8400.

9300 escapement: 28800 Vph(chronograph)
Det ser ut som Omega fikk det til med 28800 Vph uten de tidligere problemer: Ikke hørt om en 9300 som stopper og trenger slag for å starte igjen.

Den 8500 og ny caliber 8400 escapement: 25200 Vph.
Men da hvorfor er disse fortsatt på 25200 Vpm? Ja, de er ikke "chronograph" og har bare sekund merking på tallskive.
På den 9300 chrono. tallskive hver sekund merking er delt i 4 små merkinger: Hakingen MÅ bli 8(og ikke 7) per sekunder eller 28800 Vph for å komme rett på merkingene( 2 hak/merking)

[video=youtube_share;sQ1zKR9Uus4]http://youtu.be/sQ1zKR9Uus4[/video]

Co-axial escapement
[video=youtube_share;PVhSQ_Azkr8]http://youtu.be/PVhSQ_Azkr8[/video]

1120, 2500 a,b,c,d er basert på ETA 2892-2... 8500,9300 og nylig 8400 er in-house

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Kjetilb
Rent teknisk har jeg ikke så mye å komme med (ser uansett ut som Hammerfjord har levert en solid lekse her ;) )

Jeg opplever 42mm 2500-cal som mer behagelig på armen, enn hva 8500-cal i samme størrelse er. Den ekstra tykkelsen (og vekten?) på 8500 gjør at uret ligger litt oer armen, særlig med nato. Dette er uansett smak og behag, derfor bør begge klokkene prøves før beslutningen tas.

Rent teknisk har jeg ikke så mye å komme med (ser uansett ut som Hammerfjord har levert en solid lekse her ;) )

Jeg opplever 42mm 2500-cal som mer behagelig på armen, enn hva 8500-cal i samme størrelse er. Den ekstra tykkelsen (og vekten?) på 8500 gjør at uret ligger litt oer armen, særlig med nato. Dette er uansett smak og behag, derfor bør begge klokkene prøves før
beslutningen tas.

Takk, bare hyggelig;)
Ja, jeg snakket tidligere on tykkelsen av disse ny in-house modeller i PO 9300 vs PO 8500 tråden

Fant det:
Omega Cal 8500/8501: 29mm diameter 5.5mm thickness and 5.6mm for Cal 8501(in-house)
Omega Cal 1120: 25.6mm diameter 4mm thickness(ETA base)
Omega Cal 2500: 25.6 diameter 4.1mm thickness(ETA base)

Da kan man forstå på en mer konkrete måte hvorfor disse in-house er høyere på hånden.

Har hatt begge. Synes 8500 er litt for høy, 2500 har en mer harmonisk kasse. Likevel liker jeg 8500 så mye bedre at den helt klart er verdt prisforskjellen. Den oppleves som høyere kvalitet, men det har mest med fargene å gjøre. 2500 har en veldig grønnaktig lume, også i dagslys, noe som ikke kler klokken. I tillegg har den sort bezel og en matt skive som blir gråaktig. 8500 er omvendt, noe som blir mye mer vellykket, nydelig gråtone på keramisk bezel, mens skiven fremstår som helt svart. Lumen ser også helt hvit ut i dagslys. Klokken kler lenke, gummi og røff skinnreim like godt, men det gjelder jo begge. Mine favorittkomboer:

L1030339_zpsa3e694a0.jpg

1209-6-2-1.jpg

Tusen takk for masse god informasjon, selv om dere ikke akkurat gjorde valget enklere :p Får se hva som dukker opp på kjøp og salg når sommeren nærmer seg...

Burde man bare gå for 2500C/D da, og droppe A/B?

Tusen takk for masse god informasjon, selv om dere ikke akkurat gjorde valget enklere :p Får se hva som dukker opp på kjøp og salg når sommeren nærmer seg...

Burde man bare gå for 2500C/D da, og droppe A/B?

A og B hadde barnesykdom. Den C er den siste av sin generasjon med lavere Vph.
Jeg har en 2500C i en custom klokke siden en god del år nå: Funker perfekt...
Den D er en 2500C med en ny Co-axial escapement og hjul for å forklare det enkelt: Ny teknologi som er brukt i de in-house også.
Den D er egentlig en krysning mellom ETA og in-house(grov forklart)
Nå alt er spørsmål av pris: Fra lav til høy... 2500C...2500D...8500...8400...

Jeg er veldig svak for Omega sine keramiske bezler og hadde nok lagt litt ekstra penger i det.

Når du i tillegg får inhouse er det en nobrainer.