Planlagt vs. impuls

Medlem
17. aug. 2013
Sted
Bergen
Hva er deres erfaring mht impulskjøp? Hvilke kjøp er dere mest fornøyd med?

Impulse kjøp?
Hvor man gjerne har handlet klokke på et "tilbud man ikke kan si nei til". Klokken kan overraske positivt - såvel som negativt.

Planlagte kjøp?
Klokker man vet man skal handle. Man har gjerne spart over tid og får endelig råd, men det er lite overraskelser knyttet til denne typen kjøp.

Til slutt - hvor stor del av samlingen deres består av impulse kjøp?

Litt utenfor topic, men...

449349d1307412961-recommend-me-some-other-brands-like-these-longines-master-collection-moon-phases_140620.jpg

Denne hadde de -35% på i vår, og jeg tror ikke jeg tar i når jeg tenker på det ukentlig, at jeg skulle ha kjøpt den. Jeg hadde hatt råd til det den dagen, men ventet en uke, og da var det for seint. Solgt....

Ikke off topic i det hele tatt... Det er slike ting jeg også går å gnager på - og jeg er interessert i å høre om.

Litt utenfor topic, men...

449349d1307412961-recommend-me-some-other-brands-like-these-longines-master-collection-moon-phases_140620.jpg

Denne hadde de -35% på i vår, og jeg tror ikke jeg tar i når jeg tenker på det ukentlig, at jeg skulle ha kjøpt den. Jeg hadde hatt råd til det den dagen, men ventet en uke, og da var det for seint. Solgt....

De fleste angrer vel som oftest på de ting i livet som de IKKE gjorde, fremfor de ting som de HAR gjort.:cool:

Vel, per dags dato består vel klokkesamlingen min ene og alene av impulskjøp. Hadde planlagt å kjøpe Longines hydroConquest i sommer, men endte opp med å kjøpe Longines Conquest Gmt med blå skive på impuls hos urmakeren. Alle de andre klokkene har blitt kjøpt på lignende impulser. Er nå i spareprosessen for å kjøpe min første skikkelig gjennomtenkte klokke, men har hittil hatt godt hell med impulskjøp. Noe har selvsagt blitt flippet, men har 4 impulskjøp jeg er spesielt godt fornøyd med. Det er da Breitling Chronomat 10 year anniversary, Longines Conquest GMT, Raymond Weil Maestro Moon Phase og en billig Citizen som brukes vel så mye som de dyrere klokkene.

Vil ikke avsløre hvilken klokke jeg sparer til, men her er da impulskjøpene nevnt ovenfor:
DSC_0514_zps8e670f06.jpg

Edit: Faktisk IKKE planlagt at viserene skulle være så symmetriske :eek:

Redigert:
Det meste er kjøpt på impuls. De gangene jeg har handlet nytt på impuls og deretter angret svir det, da verditapet blir stort ved flipping. Det går stort sett greit å flippe impulskjøp kjøpt på bruktmarkedet uten store tap, og da er man i det minste en erfaring rikere.

Man lærer jo også av feilslåtte kjøp, da man får testet ur på armen, og utviklet sin egen smak. Merker nå at jeg er mye mer bevisst på hva jeg liker, enn i starten av sykdommen, og at kløen etter nye impulskjøp er minimal.

Det har kostet, men du verden hvor moro det har vært.

Neste kjøp er planlagt til en gang tidlig i 2014. Dersom ikke et impulskjøp kommer først, selvfølgelig:)

Jeg kan vel med hånden på hjertet si at absolutt alt jeg har kjøpt av klokker har vært impuls på en eller annen måte.

Men jeg pleier å forsøke å vente en dag eller to når impulsen først er på plass for å se om det fortsatt gir mening.

Både bil og klokke var impuls her. Selvom de begge lenge har vært i tankene så var det ikke de jeg var på jakt etter det øyeblikket. Planlegge er en fin ting det, men man lever bare en gang. Så litt mangel på impulskontroll er nok ikke alltid en dum ting =)

Etter en del sonderinger, bestemte jeg meg for at mitt første (tenkte heller ikke at det skulle bli flere...) mekaniske ur skulle bli en Zenith El Primero. Jeg avtale kjøp med urmakeren og betalte et forskudd. Jeg dro til Oslo for å plukke den opp. Tok den på armen og var strålende fornøyd. Jeg betalte restbeløpet og klokken ble pakket ned i boksen igjen. På vei ut av butikken gikk jeg forbi GO monteret og falt pladask for en annen ... Ikke noe problem, sa urmakeren. Så jeg dro hjem igjen med en GO Senator Chronograph istedenfor :) Vi har vært uadskillelige siden selv om den nå er en del av et polygamisk forhold :D

Jeg har kjøpt Panerai på Bjerke fordi jeg innom rett etter trening høy på endorfiner, og Patek fordi selger av et annet ur hadde den på hånden. Impuls ja :) Ellers bruker jeg ofte litt tid. Men det er ikke mer gjennomtenkt enn at jeg kjøper det jeg liker. Hvordan det kjennes hånden trumfer alt.

Yes - her ser det iallefall ut som jeg er i godt selskap, og har relativt lite å beskymre meg for! :D

Artig å høre om hvordan tilfeldighetene avgjør hvordan man havner opp med kjøp. Jeg har vel heller knapt et ur p.t som har vært planlagt kjøpt mer enn toppen en uke.

Forrige (ordentlige) kjøpet mitt var opprinnelig en tur innom lokale kjøpesenteret for å hente takeaway-pizza. Litt mer ventetid enn forventet, protid var i nærheten, inn å sikle, oppdage Baume et Mercier Capeland, låne med hjem, få "hva-har-du-gjort-nå-blikket" av dama, spise pizza, sove... Avgårde for å gjøre opp! :)

Og nå lever den lykkelig enten på arm, eller i boksen med sine brødre!

Jeg har selvsagt noen ur jeg vet skal havne i mitt eie etterhvert - men jeg regner med at disse også kjøpes på impuls når dagen kommer.

Ellers må jeg si det er deilig å komme på et forum hvor jeg finner likesinnede.... :cool::cool:

Mitt siste klokkekjøp var et slags "impuls kjøp" (I Spania).. Altså jeg snublet over en Hamilton Jazzmaster Lord (7750 valjoux) klokke i en klokkebutikk som jeg og min bror bare syntes var FANTASTISK fin. Men jeg dro hjem til ferie-leiligheten og tenkte/googlet i 2 dager før vi dro tilbake igjen og kjøpte klokka!

Var veldig usikker i starten, var jo mye penger. Og av en eller annen grunn føles det veldig rart å betale så mange tusen for en klokke som er på gummi.

Men har blitt veldig glad i denne klokka, og syntes nesten det er leit å ta den av når jeg går på jobb (bytter til beaterne mine da). Skal også på sikt bestille orginal stållenke og skinn til den.

Så impulskjøpet ble mitt sålangt beste klokkekjøp!

2.jpg

Har ikke mange ur på samvittigheten, men de jeg har kjøpt er på lite eller ingen impuls. Jeg veier for og imot, og går igjennom mange modeller/merker før jeg eventuelt bestemmer meg. Litt synd kanskje, tror man kan overraskes positivt ved impulskjøp :)

Jeg er like impulsiv som en tysk revisor.....

Men et ur plager meg. Det plager meg fælt. Morgen og kveld.... På godt og vondt.

Det er perfekt. Men også ikke. Det mangler noe for meg vitalt. Det blir som om Heidi Klum skulle stått på døra di med vielsesattesten og nøkkelen til huset deres på en sydhavsøy.

Og når første kvelden kom og klærne hennes fallt.... Så hadde hun en P...!!!!:(

Hvorfor er det ikke CROWNGUARDS på denne her??????????

Allikevel, om jeg noensinne skulle rammes av løse impulser. Ja da blir det denne.
Jeg vet ikke hva jeg gjør om jeg sitter med denne på armen, på feil sted til feil tid;)

rolex-explorer-1.jpg

Men et ur plager meg. Det plager meg fælt. Morgen og kveld.... På godt og vondt.

Det er perfekt. Men også ikke. Det mangler noe for meg vitalt. Det blir som om Heidi Klum skulle stått på døra di med vielsesattesten og nøkkelen til huset deres på en sydhavsøy.

Hvorfor er det ikke CROWNGUARDS på denne her??????????

Allikevel, om jeg noensinne skulle rammes av løse impulser. Ja da blir det denne.
Jeg vet ikke hva jeg gjør om jeg sitter med denne på armen, på feil sted til feil tid;)

rolex-explorer-1.jpg

Så det du sier er at dersom du rammes av løse impulser så hadde du sagt ja takk til Heidi Klum med P....?

Edit: No judgement altså...

Hahaha! Dette var fantastisk skrevet:D

Er forresten enig angående crownguards. Explorer I hadde vært råkul da, selv om den er nydelig nå også:)