Plassere en mindre sum over en kort periode

Medlem
6. mars 2014
Sted
Norge
Har en mindre sum (ca 100.000) jeg ønsker å plassere i ca 2 mnd med mest mulig avkastning, og minst mulig risiko (forstår godt at det ikke går) :)

Bruker Nordea. Hvilket fond har dere troa på? På vanlig basis har jeg en konto for langsiktig sparing med stabil rente.

Nordea India har jo eksplodert i år (40%).. Men vil det fortsette?

Ønsker mer avkastning enn hva en sparekonto gir. Er selvsagt klar for høyere risiko også.

Men hvorfor 2 måneder?

Slik jeg forstår det, er dette penger du etterhvert trenger (eller som det i alle fall er gunstig å ha tilgjengelig). Da er det klin kokos galskap å gamble de bort i finansmarkedene.

Mitt råd er å følge de rådene du har fått.

Alternativet er jo å følge din egen lyst og investere de pengene i noe mer risikofylt. Taper du på 2 måneder, så har du jo lært noe da også. Med andre ord - ikke noe er så galt at det ikke er godt for noe.

Fornuftig: betal ned gjeld
O - risiko: penger i bankboks
Litt risiko: Velg deg et fond uten bindingstid med bedre resultat enn index

Fullstendig useriøst svar:
Kuppet_productimage.jpg

Fornuftig: betal ned gjeld
O - risiko: penger i bankboks
Litt risiko: Velg deg et fond uten bindingstid med bedre resultat enn index

Fullstendig useriøst svar:
Kuppet_productimage.jpg

Det du er ute etter er likviditet og rask avkastning. Ikke en enkel kombo; støtter @Fyrstens råd!

Redigert av en moderator:
Pengemarkedsfond?

Ikke all verdens avkastning, men bedre enn bankrente. Pass bare på at tegningshonorar og salgshonorar ikke spiser opp gevinsten.

Personlig hadde jeg satt det i banken...

mest mulig avkastning, og minst mulig risiko
Hvor liten risiko da? Hvor mye er du villig til å tape?

Problemet er at med 2 måneders horisont er de fleste vanlige investeringsmuligheter både kjedelige og risikable. Si at du klarer å velge et fond eller noen enkeltaksjer som stiger 40 % i året - da får du på 2 måneder i kanskje 7000 kroner før kurtasje og skatt, og har egentlig tatt et sted mellom betydelig risiko (hvis du er rasjonell og klarer å selge med tap) og ekstrem risiko (hvis du er en nybegynnerinvestor som ikke klarer å selge med tap, men sitter med hele veien ned).

Det hadde jeg ikke giddet.

Jeg hadde enten satt hele beløpet på høyrentekonto, eller satt nesten hele beløpet på høyrentekonto og funnet på noe skikkelig høyrisiko med kanskje 10 000, type derivater eller noe slikt.

Jeg hadde i hvertfall ikke investert i fond.

Grunnen er enkel: to mnd horisont. Så lenge du ikke jobber i banken, må du mest sansynlig ut med noen % i kostnader (nå er du allerede i minus)

Hvis det er slik at du må ta ut pengene ila 2 mnd så er det en reell sjangs for at fondet går ned (da har du jo tapt kostnadene i tilegg til negativ avkast)

Sett de inn på en høyrentekto, hos santander får du 3,05 i rente og de utbetales månedlig.

Skal du ha pengene der over en lengere tidshorisont er det jo noe annet.

Aksjer i et utbyttevennlig selskap. Kansje rekker du å å få utbytte for i år og rekke et nyttårsrally?

sier seg jo selv: kjøp klokker for 100.000, gjør knallgode kjøp, ha de på armen i 2 mnd, selg med en liten fortjeneste eller gå i null:cool::cool:

Takk for gode råd.
Jeg har aldri plassert penger i fond/aksjer på egenhånd før, og kan svært lite om det. Derfor jeg lurte.

Når det gjelder min langsiktige sparing er dette på en høyrentekonto som gir helt grei avkastning.

Denne gangen var det i overkant av 100k jeg fikk inn uten å ta høyde for at de kom. Pengene kommer til å brukes i jan/feb 15. Det hadde ikke vært krise om de hadde tapt seg 5-15k. Men ut fra hva jeg leser her så tror jeg de går rett på sparekonto..

Takk for gode råd.
Jeg har aldri plassert penger i fond/aksjer på egenhånd før, og kan svært lite om det. Derfor jeg lurte.

Når det gjelder min langsiktige sparing er dette på en høyrentekonto som gir helt grei avkastning.

Denne gangen var det i overkant av 100k jeg fikk inn uten å ta høyde for at de kom. Pengene kommer til å brukes i jan/feb 15. Det hadde ikke vært krise om de hadde tapt seg 5-15k. Men ut fra hva jeg leser her så tror jeg de går rett på sparekonto..

For private sparere med uviss/kort tidshorisont, begrensede midler og begrenset kunnskap tror jeg den beste tommelfingerregelen er å anta at det ikke finnes noen gratis lunsj. Og mye som selges til retailkunder er ren dritt (og mange av aktørene skulle vært buret inne ;)).

For aksjer er vel ca. 7-8% den historiske årlige snittavkastningen. Men gjennomsnitt tegner ikke noe bilde av distribusjon og volatilitet – dvs. risiko. "Innbakt" i snittet kan det ligge store svingninger med store konsekvenser for særskilt de med en kort tidshorisont.

I tillegg har man eventuelle bindingstider, gebyrer og/eller kurtasje (faste og/eller prosetbasert) som spiser opp en eventuell gevinst. Med kort tidshorisont og gebyrer vil man i verste fall måtte være avhengig av abnormal høy avkastning for å i det hele tatt gå break-even.

Når de nominelle verdiene som plasseres er små og tidshorisonten er kort, så er det fort snakk om mye mas for liten potensiell gevinst – om det i det hele tatt er snakk om at gevinst er mer sannsynlig enn tap.

Ytterst seriøst, men...

@akorsvik, det er blitt foreslått mye her allerede, men en ting som det ikke er foreslått enda er nettpoker/oddsspilling. Som du selv sier, gjør det ikke allverden om pengene taper seg 5-15k. Nettpoker eller oddsspilling på norske gamblingssider med godt rykte er trygt, og spiller du typisk online poker med lav blind (innsats) mot andre spillere, er det fullt mulig å tjene noen tusenlapper over tid, så sant du gir det tid og stopper mens leken er god. Skulle du derimot tape, er det ikke verre enn at du har satt inn f.eks 90k på sparekonto og har råd til å kunne tape resterende 10k.

@akorsvik, det er blitt foreslått mye her allerede, men en ting som det ikke er foreslått enda er nettpoker/oddsspilling. Som du selv sier, gjør det ikke allverden om pengene taper seg 5-15k. Nettpoker eller oddsspilling på norske gamblingssider med godt rykte er trygt, og spiller du typisk online poker med lav blind (innsats) mot andre spillere, er det fullt mulig å tjene noen tusenlapper over tid, så sant du gir det tid og stopper mens leken er god. Skulle du derimot tape, er det ikke verre enn at du har satt inn f.eks 90k på sparekonto og har råd til å kunne tape resterende 10k.

Tenkte det samme.
Hadde tenkt å tipse om at han måtte spele
City - Newcastle 0-2 på resultatoddsen idag.
Det var veldig høg odds.
Diverre glemte eg det, og tipset kjem for seint.