Platespiller (LP)

Medlem
15. juni 2014
Hei! Som tittelen sier, er jeg på jakt etter en platespiller.
Jeg er på jakt etter en billig platespiller, da dette er en gave til Mormor. Hun fikk plutselig for seg at hun ville spille LP plater, og jeg tenker at dette er den perfekte julegave.

Som sagt, den skal være billig men samtidig grei å bruke. Jeg har INGEN idé når det kommer til platespillere, og da lurer jeg på, må man ha egene eksterne høyttalere for dette?

WOW!
Jeg har bare min gamle gromme-platespiller, men jeg har sett i diverse blader disse moderne i retro-look som også skal kunne spille over LP til MP3. Disse koster ikke mye og det må vel bli noe slikt som er aktuelt? Dette er "bokser med alt i et".

8

Kanskje en sånn for en tusing?

http://www.soundshop.no/platespillere/numark-pt-01-usb

Så får hun en høyttaler innebygget for lyd umiddelbart, samt lydutgang for å koble den til radioen/anlegget som hun kanskje har stående hjemme. Null personlig erfaring, kun et raskt google-søk (som fortalte meg at Platekompaniet har en relativt elendig men populær hipster-variant, og at Numark generelt er et bedre alternativ).

Ville styrt unna platekompaniets billigvarianter med mindre lyd er helt irrelevant. Har hørt disse et par ganger og blir like skuffet gang på gang.

Kjøp heller en eldre brukt spiller fra 69-70 tallet, rimelige spillere av meget god kvalitet. Har selv en Thorens spiller som jeg betalte ca 800 kroner for og som sannsynligvis ville kostet minst 15 k om den var produsert i dag.

• Liker
Reaksjoner: ptb
Kjøper du brukt LP-spiller så bør du bytte stift. Dette er viktig og kanskje ikke lett å få tak i.... Det bør i så fall sjekkes. Jeg ville ikke spilt mine gamle erverdige vinylsmulteringer på en spiller med slitt stift.

8

• Liker
Reaksjoner: Genta og Mr Davis
Problemet med en del eldre spillere er at når du har byttet stift så dukker det opp noe annet. Og vips så er du oppe i deler og rep for 2k.
Ikke noe galt med gammelt, men blir fort dyr morro;)

Problemet med en del eldre spillere er at når du har byttet stift så dukker det opp noe annet. Og vips så er du oppe i deler og rep for 2k.
Ikke noe galt med gammelt, men blir fort dyr morro;)

Tja, det er ikke min erfaring men ser ikke bort fra at det kan skje, det gjelder som med alt annet når man kjøper brukt; kjøp det beste du har råd til! Kjøpte selv en Thorens TD150 fra 60-tallet i fin stand, det eneste den trengte var stift og reim, kostet meg under 3-400 kroner og tipper den holder i mange år uten ytterligere vedlikehold. De gamle spillerne er utrolig robuste samtidig som de er veldig enkle. Ser også at mange oppgraderer sine spillere, ofte med enkle midler så er man nevenyttig har man også en fin hobby som ikke nødvendigvis trenger å koste allverden.

• Liker
Reaksjoner: ptb
siden det er til en gammel (?) dame ville jeg prøvd å finne en med automatisk stopp, og kanskje til og med automatisert start.
nåler er ganske skjøre greier, så om finmotorikken begynner å skrante er det praktisk at mest mulig skjer automatisk.

med mindre hun har et kapabelt anlegg, så vil uansett ikke platespiller-kvaliteten spille så alt for mye inn på lyden.

jeg ville nok gått for en AT-lp60USB
http://cdon.no/elektronikk/audio-te...=prisjakt_no_AV+-+HiFi+Components+-+Turntable

billig, automatisk, kommer med nål og har innebygget Riia.
kan også kobles til en datamaskin for å digitalisere gamle favoritter ;)

https://www.cnet.com/products/audio-technica-at-lp60-turntable/