Polering av Rolex

Medlem
23. aug. 2016
Sted
Oslo
Har en Rolex som har fått seg en litt stygg ripe i lenka som jeg vil bli kvitt.

Urmaker Bjerke tar så mye som 2500 kr og skal ha den på service i 2 uker noe jeg synes er for lenge når de selv polerer den.

Jeg har snakket med noen gullsmed butikker som gjør det for 500 kr og må kun ha den hos seg i 2 dager.
Er dette å anbefale eller burde jeg gå til en autorisert forhandler?

Jeg ønsker egentlig ikke å benytte meg av Bjerke der jeg synes at prisene deres er veldig ekstreme for ikke snakke om servicen som heller ikke er særlig imponerende.

Redigert:
Jeg vil tro at svaret kommer litt an på hva slags Rolex-lenke du har, og hva slags ripe det er snakk om. Er det en enkel ripe på en børstet stållenke vil jeg tro at nesten hvem som helst med litt kunnskap kan polere.

Er det derimot snakk om en lenke som må demonteres eller maskeres (både blanke og børstede deler), og/eller en vanskelig/dyp ripe, ville jeg nok gått til AD eller noen andre som har spesialkompetanse, slik som nevnt over.

Jeg vil tro at svaret kommer litt an på hva slags Rolex-lenke du har, og hva slags ripe det er snakk om. Er det en enkel ripe på en børstet stållenke vil jeg tro at nesten hvem som helst med litt kunnskap kan polere.

Er det derimot snakk om en lenke som må demonteres eller maskeres (både blanke og børstede deler), og/eller en vanskelig/dyp ripe, ville jeg nok gått til AD eller noen andre som har spesialkompetanse, slik som nevnt over.
Oyster stål lenke.
Det er en ripe rett under rolex tegnet som er litt dypere etter å ha vært borti noe.

Oyster stål lenke.
Det er en ripe rett under rolex tegnet som er litt dypere etter å ha vært borti noe.

Spørsmålet er vel dermed hvor mye du vil betale....

AD er nesten alltid et sikkert kort, men jeg tror en dyktig gullsmed med fagbrev og erfaring fikser dette lett.

Ellers er det jo sikkert lurt å tenke på om ripen er noe å bry seg om i det hele tatt, du får garantert flere ;)

Hadde aldri gitt fra meg rolexen til en 16-åring bak skranken på en tilfeldig gullsmed.. Ikke polert lenka heller, for den saks skyld.

Hvis du virkelig ønsker det, hadde jeg gitt den til noen med peiling. Bjerke er sikkert flinke, ellers har jeg sett mye godt utført polering av Urmaker Gulbrandsen.

Hadde aldri gitt fra meg rolexen til en 16-åring bak skranken på en tilfeldig gullsmed.. Ikke polert lenka heller, for den saks skyld.

Hvis du virkelig ønsker det, hadde jeg gitt den til noen med peiling. Bjerke er sikkert flinke, ellers har jeg sett mye godt utført polering av Urmaker Gulbrandsen.
Takk, jeg ønsker ikke å dra til Bjerke av prinsippsak.
Men jeg skal sjekke Gulbrandsen. Var innom Thune og de tok den f.eks. ikke imot i Oslo.

Riper er en ting, men dette vil jeg ikke kalle en vanlig ripe liten ripe ellers hadde jeg ikke brydd meg så mye som jeg gjør:)

Spent på den ripa jeg, hva med et bilde?;)
Her , hvis du ser rett under Rolex tegnet. Var ikke så lett å ta dette bilde, men.
20pss4y.jpg

Den hadde nok ikke jeg gjort noe med, men det er jo du som skal leve med klokka (ripa) så om det plager (iriterer) deg såpass mye at det går utover gleden med en flott klokke ville jeg polert dette vekk.

Den hadde nok ikke jeg gjort noe med, men det er jo du som skal leve med klokka (ripa) så om det plager (iriterer) deg såpass mye at det går utover gleden med en flott klokke ville jeg polert dette vekk.
Delte meninger rundt dette ser jeg, kjedelig hvis vi alle var like :)

Skal se litt på forslaget ovenfor også. Synes selv at ripen er i største laget men samtidig er den på undersiden som gjør at jeg ikke akkurat ser på den særlig mye.

• Liker
Reaksjoner: Cuoresportivo
Du vet den er der, du snur armen flere ganger daglig, den er rett og slett en humør/energitapper.
Det at noen syns den er sjarmerende forstår jeg ikke.
Du må nok bare belage deg på kostnaden og bryet med og få den bort.
Da først vil freden og roen senke seg i hjemmet :)