Posisjon/Plassering av Automatisk klokke over natta.

Medlem
20. juni 2012
Hvordan plasserer du din klokke over natta? (Glasset opp/ned? Kronen opp/ned?) osv`?
Kom gjerne med en begrunnelse hvorfor.

Har mine med glasset opp nå,. Rett og slett fordi det bare føles logisk? hehe

-E

Jeg legger bare klokken fra meg i tilfeldig posisjon før jeg legger meg, tenker ikke over det.

Om du er veldig opptatt av at klokken skal gå så korrekt som mulig, så kan du manipulere det daglige avviket ved å legge den i forskjellige posisjoner. Her er det variasjoner fra urverk til urverk, men generelt sett skal det å la den ligge med skiven opp gjøre at den går litt raskere, og kronen ned tregere. Ikke noe særlig vits å tenke på dette om du har en dyrere klokke med cosc-sertifisering eller et verk med tilsvarende nøyaktighet i flere posisjoner. Med billigere klokker, som for eksempel en entry-level Seiko, så kan det dog være lurt å teste ut de forskjellige posisjonene slik at du ikke trenger å stille klokken så ofte. Eksempel: Har den en tendens til å miste 10-15 sekunder på armen i løpet av dagen, så kan du kanskje ta mye av dette igjen ved å la den ligge med skiven opp om natten.

Exploreren min har gått i ett siden jeg fikk den slutten av august, og jeg stilte den for første gang nå da vi skiftet til vintertid. Da hadde den gått 20-30 sekunder raskere enn atomklokken til justervesenet.no. Det daglige avviket har nok gått litt i pluss og minus om hverandre med 1-2 sekunder til dagen, og etterhvert har det jevnet seg ut ganske så greit.

Redigert: