Post nummer 1680…

Medlem
18. aug. 2011
Sted
Mellom skogen og jordet
…krever en unboxing, selv om det er en annen klokke enn man kanskje skulle tro. Det kommer jeg tilbake til. Først en liten disclaimer:

Dette er en rekonstruksjon av unboxingen. I virkeligheten ble den foretatt for to dager siden, uten at jeg tok noen bilder. Rekonstruksjonen følger imidlertid den reelle umboxingen ganske så slavisk, bortsett fra at reimen er byttet før denne rekonstruksjonen.

Tilbake til klokken. For to år, seks måneder, én uke og én dag siden skrev jeg min første post på TS. Den posten handlet om dette merket, og på en måte også om denne klokken. Etter å ha sett ytterboksen er det vel ingen tvil om hvilket merke det er snakk om.
pappboks_zps1a17efe5.jpg

Den gang skrev jeg:

Jeg har fram til nå aldri vært noen stor fan av Panerai, for min del blir de litt for "mye", men dette endret seg da jeg så en PAM00000 (det kan også ha vært en PAM00112, jeg fikk ikke studert den så nøye). Fantastisk tøff klokke, strippet for alt av "unødvendigheter" som dato og sekundviser. Med en gang jeg så en ble jeg forelsket.

Jeg visste fint lite om Panerai den gangen. Senere har jeg jo funnet ut at jeg liker «Historic»-modellene deres, mens jeg kan styre meg for «Contemporary»-modellene. I løpet av disse drøye to og halvt årene har jeg lest mye om forskjellige Panerai-modeller og jeg har også prøvd en del forskjellige. Begge deler uten at jeg har klart å bestemme meg for hvilken Panerai som skulle bli min første. En dag har jeg vært 99,9% sikker på en modell, neste dag har jeg ombestemt deg.
svartboks_zpsc86342e1.jpg

Det eneste som hele tiden har vært 100% sikkert har vært at det måtte være en «Historic» med manuelt verk og uten dato. Om det skulle være med eller uten sekundviser, har jeg også vinglet mellom. Radiomir eller Luminor? Aner ikke. Inhouse-verk eller ikke?
innerboks_zpse0431125.jpg

Forrige uke dukket det opp en Panerai til salgs, og jeg var ikke lenger i tvil. Hvis jeg klarte å lande en deal med selgeren, ville dette bli min første Paenrai.
speilbilde_zps0ab80c55.jpg

PAM 183 - Radiomir Black Seal fra G-serien (2004).
klokke_zps24514dbe.jpg

Hvorfor akkurat denne? PAM183 var den første moderne, serieproduserte Radiomiren. G-serien var den første i rekken og den eneste med akkurat den skivelayoten. I de senere seriene byttet «Panerai» og «Black Seal» plass.
arm_zpsa44204b7.jpg

I tillegg har G-serien en unik dekorasjon av urverket.
verk_zpsd942fe10.jpg

Jeg har allerede begynt å kjøpe inn reimer. Har fått to stykker fra reimkunstneren Olando, og med tid og stunder blir det nok enda flere. Både fra ham og fra andre.
spenne_zpseee2dff6.jpg

Når denne nå er på armen lurer jeg på hvorfor i all verden jeg ikke har kjøpt Panerai tidligere. Det kommer garantert til å komme inn flere, spørsmålet er bare hvilken? En brukt PAM190 med JLC-verk frister. Det samme gjør den nye PAM560 med inhouse 8-dagersverk. Jeg har uansett vedlig god tid på å bestemme meg. Klokkekontoen er nå bunnskrapt, og det er ingen av klokkene som er i boksen nå som kommer til å forsvinne ut i overskuelig fremtid.

Gratulerer med en av de fineste PAMene! Kun slått av 190 og andre sjeldne Radiomir-modeller med samme utseende... FLott valg med G-serie, visste ikke om Black-seal og Panerai-byttet. Kult!

"selv om det er en annen klokke enn man kanskje skulle tro. Det kommer jeg tilbake til"
Fant ingen tilbakekomster? Kommer en 1680 også? :)

Redigert:
Radiomir er top notch, og 183 er virkelig et flott eksemplar av denne arten. Stort grattis, grønn av misunnelse :D