Postoppkrav er et gammaldags utdatert tulleprodukt.
På 80 og gjennom 90 tallet ble postoppkrav brukt i stor skala av type Ellos og Select -aktører. Før nettbank var tilgjengelig og bankgiro var eneste måte å betale var postoppkrav en metode som gjorde at kunden kunne få varen med en gang. alternativet var at de måtte vente nokså lenge før de varen da betalingen kunne ta mange dager før den var registrert. Så, på 80/90tallet var postoppkrav et bra produkt.
Idag der alle har tilgang til nettbank finnes det ikke mye behov for dette produktet. Det er dyrt tungvint og har egentlig ingen større hensikt. Dagens nettbank er såpass raske at pengene ofte er disponible allerede samme dag. Mange tror at postoppkrav gir større sikkerhet. Not so much. Selger kan sende en stein. Så lenge du har betalt i skranken før du åpner vil ikke postkontoret bry seg om hva du får i pakken. De er ikke innblandet i denne handelen som foregår mellom 2 privatpersoner.
For selger så kan han risikere at kjøper aldri betaler pakken. Da blir sendingen sendt i retur og du må betale dobbel porto.
Det eneste det koker ned til i kjøp salg situasjoner er om du stoler på motparten. Det finnes ingen trygge produkter om gjør at begge parter er garantert 100% sikkerhet.
mine 2 cents