PP til 14,6 mill!

Er det bare jeg som synes det blir litt Pate(k)tisk at man skal måtte sende søknad og kredittvurderes for å få lov til å kjøpe en klokke? :p

Og man kaller Rolex for snobbete og sære?

Nei, det er ikke bare du som synes det er patetisk. Visse bilmerker gjør det på samme måte. Det skal vel gjøre greiene mer eksklusive, som om ikke astronomiske priser skulle være nok......

Jeg ser ikke problemet. Om Ferrari ikke vil at alle nyrike russere skal ha seg en Enzo, setter de visse kvalitetskrav til kjøper. Dette for å vise at det skal mer enn bare masse penger til for å få det råeste av det råe. Om den nyerike russern føler seg dårlig behandlet får han bare begynne i det små å kjøpe seg opp med Ferrarier helt til Ferrari mener han er en verdig samler. Vi ser jo hvordan det gikk med Sharif da han fikk seg en Koenigsegg.

At det samme praktiseres i klokkeverden har jeg ingen problemer med, men dette er en problemstilling jeg aldri kommer til å måtte ta hensyn til, så kanskje jeg ikke er den rett person til å svare på spørsmålet.

Ser begge siders poeng her, men det er en forskjell på å kunstig begrense tilgang på et produkt for å gi illusjon om ekslusivitet (f.eks Apple) og det å ønske å beskytte varemerket (med alt hva det innebærer) sitt mot f.eks nyrike russere og annen uheldig assosiasjon (var vel noen år siden en ferrariforhandler i Oslo kjøpte en Ferrari fra en av b-gjengen gutta da de ikke var så imponert over koblingen om jeg ikke husker feil).

I dette tilfellet er det vel mer snakk om noe som har tatt PP en del innsats å lage og de ønsker ikke at objektet skal havne hos hvem som helst.

Det er en hver selgers rettighet til å nekte å selge synes jeg.

...

I dette tilfellet er det vel mer snakk om noe som har tatt PP en del innsats å lage og de ønsker ikke at objektet skal havne hos hvem som helst.

Det er en hver selgers rettighet til å nekte å selge synes jeg.

Bare det alene devaluerer produktet i mine øyne. Dersom vi "vanlige dødelige" ikke skal kunne få kjøpt et produkt vi er genuint interessert i, men bare de som er rike nok og har de rette kontaktene.

Jeg snakker nå ikke nødvendigvis om klokka til 14,6 millioner (som forøvrig selges på bruktmarkedet), men litt sånn generelt. PP har også andre klokker som ikke "hvem som helst" kan få kjøpt. Jeg finner meg ikke i at PP skal vurdere om jeg er "god nok" til å få kjøpe deres produkter. Takk og lov for at jeg ikke kjøpte PP :p

Den eneste gangen jeg har hørt om noe lignende var da en Rolex-AD i Norge fikk inn en bestilling på 250 Submarinere (116610) fra et firma, men Rolex ikke ville levere da de ikke ville assosieres med dette firmaet.

Hehe, jeg ser absolutt poenget ditt og er på mange måter ikke uenig.

Men slike ekslusivitetsstunts fungerer nok fryktelig masse bedre i det store og hele enn vi liker å tro.