Prøveeksamen i Foto - trenger hjelp ( felles brainstorming )

Medlem
14. sep. 2011
Sted
Oslo
Hei folkens!

Har denne uken prøveeksamen i Foto og fått tema : ytringsfrihet og oppgaven er som følger :

Lag en bildebase med 20 varierte bilder som setter fokis på ett tema eller en side ved ytringsfrihet i Norge i dag.

Er det noen som kommer opp med noen vinklinger / eksempler på bilder eller lignende man kan illustrere / fotografere?

Jeg har tenkt meg ut det å fokuserer på hvordan ytringsfrihet kan brukes og misbrukes, men dette er ikke helt enkelt å fotografere.

La oss ha en felles brainstorming. Takk for alle bidrag!

Mvh

Grandcarrera

Første jeg tenkte var å ta bilde av noen som demonstrerer med bannere osv. Evt så kan du vinkle det slik at de også blir hindret i å demonstrere

Hva med utgangspunkt i et klasserom? Masse fine 'debatt' bilder å ta der.
En 8-åring som tydelig holder en apell stående oppå pulten?
20 kids som hever knyttneve på militant vis.
Gutt som står å kjefter på jente som gråter?

Bildene vil kunne få en litt annen dybde og vinkling på denne måten, og kansje skape ettertanke da barn er et symbol på fremtid.

Ta bilde av ein gammal slitt plakat der Rødt, Ottar eller Palestinas venner (eller liknande) kallar inn til møte/samling/demonstrasjon.
Heng alltid slike rundt omkring i byn.

Går jo alltids ann å vinkle ytringsfrihet på en annen måte enn politisk. Bilder av eksempler på hverdagslige ting i Norge som kanskje ikke lov i andre land? Kysse på åpen gate eller bruk av klær for å ytre en mening? Aner ikke hva som er lov og ikke lov i andre land, men går jo ann å fremstille ytringsfrihet som vi har i Norge, men som vi kanskje kan ta for gitt. :)

Har tenkt litt gjennom forslagene og kommet frem til at jeg setter fokus på det som er lov i Norge og det som er ulovlig i andre land, gjøre en sammenligning via bilder. Fokusert mye på media og hvordan det har en påvirkning på ytringsfriheten.

Så da får vi bare satse på at bildene holder :)

Takk alle sammen!