Prioritering

Bezel

Støttemedlem
Medlem
27. jan. 2016
Sted
Vest for vannskillet
Etter å ha lest @Skaler sitt utboxingsinnlegg i dag slo det meg; Hva er det som oftest ryker i konkurranse med ur?

Hva velges vekk? Er det forholdet til kona/partner, er det klær til ungene, avdrag på huslån, mat til bikkja?

Hva er du villig til å ofre for å oppnå det akkurat nesten uoppnåelige uret. Hva har du valgt vekk?
For ordens skyld, her er dagens middag:

Om ikke annet kan kanskje tråden fungere som en; Se kjære, det er galere folk enn meg der ute - referansebank?

For min egen del så er ur kansje sist på prioriteringen av hva som skal inn. Men det skal også mye til (ikke nødvendigvis økonomisk) for at det skal selges noe også. Samlergenet er nok sterkt her ja.

Men så finnes det naturligvis begrunnelser man har ovenfor seg selv på hvorfor man har det man har bundet opp i bla ur. Feks at man ikke drikker kaffe ute hver dag, at man er sjeldent på resturant, at man er flink til å vedlikeholde og reparere ting osv.

Av de unødvendige tingene, så er ting som gjør deg glad av de mest nødvendige.

• Liker
Reaksjoner: Bezel
For min del er ikke problemet at jeg velger bort andre ting for ur.

Problemet er heller at jeg velger vekk ur for heller å sette xk på en "en langsiktig buffer i tilfelle the shit virkelig treffer vifta. Nå har vi satt en cap på hvor stor den skal bli flere ganger, men hver gang vi kommer dit, så virker det fornuftig å øke den fordi vi har tatt opp mer lån, har høyere lønn, etc, etc.

Så da sitter jeg heller med noen fornuftig prisa ur til 10-20k og drømmer om helt andre ting når jeg surfer på nett (som jeg aldri klarer å rettferdiggjøre ovenfor meg selv å kjøpe).

For min del er jeg en hardtarbeidende student med 1, snart 2 barn og 3-4 ekstrajobber. Slenger meg stort sett aldri på en sofa men jobber de fleste av døgnets timer. Så da fortjener jeg litt påskjønnelse når det er lite tid til turer på byen, fotballreiser og lange randonè utflukter. Samtidig skal vi kjøpe hus om et par år så da ryker alt av klokker og jeg må starte på scratch igjen. Blir kjedelig men det går før denne hobbyen.

Vil tro de aller fleste her inne til fordel kunne betalt ned noe gjeld eller spart opp til bolig, i stedet for å sette pengene i klokke(r). Men guuuuud så kjedelig.

Om man skal forsvare klokkekjøp kontra nedbetaling/sparing, så er jo mange ur en "sikker investering" og kan forsvares om man må.

Svaret mitt til trådstarter er derfor at jeg heller prioriterer klokker enn noen måneder/år kortere nedbetalingstid av huslån.

For min del er jeg en hardtarbeidende student med 1, snart 2 barn og 3-4 ekstrajobber. Slenger meg stort sett aldri på en sofa men jobber de fleste av døgnets timer. Så da fortjener jeg litt påskjønnelse når det er lite tid til turer på byen, fotballreiser og lange randonè utflukter. Samtidig skal vi kjøpe hus om et par år så da ryker alt av klokker og jeg må starte på scratch igjen. Blir kjedelig men det går før denne hobbyen.
Jeg har forstått det sånn at du sparte vel og lenge til Submarineren din og ble svært godt fornøyd. Når de harde prioriteringene kommer eller før det, kvitt deg med evt andre ur. Du trenger ikke mer en en klokke og det virker som om du har fått keeperen din nå!

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Jeg har forstått det sånn at du sparte vel og lenge til Submarineren din og ble svært godt fornøyd. Når de harde prioriteringene kommer eller før det, kvitt deg med evt andre ur. Du trenger ikke mer en en klokke og det virker som om du har fått keeperen din nå!
Meget enig med @Chronodiver her @Olando
Når dagen for huskjøp kommer, sørg for å ha regnskapet i favør å beholde Suben. Den følelsen du har nå, etter såpass hardt arbeid for å erverve denne - kommer ikke rekende på ei fjøl.

• Liker
Hehe, jeg har en plan på dette:) hvis jeg greier å få spart nok de neste årene blir den nok ikke solgt. Skulle derimot behovet for egenkapital gjøre at hver stein må snus vil jeg selge. Men det er siste løsning. Poenget er bare at hus er viktigere for familien min enn sub, men at jeg i mellomtiden skal spare opp så mye jeg kan slik at jeg kan rettferdiggjøre å beholde den. @Chronodiver @Skogsmatrosen

• Liker
Hehe, jeg har en plan på dette:) hvis jeg greier å få spart nok de neste årene blir den nok ikke solgt. Skulle derimot behovet for egenkapital gjøre at hver stein må snus vil jeg selge. Men det er siste løsning. Poenget er bare at hus er viktigere for familien min enn sub, men at jeg i mellomtiden skal spare opp så mye jeg kan slik at jeg kan rettferdiggjøre å beholde den. @Chronodiver @Skogsmatrosen
Selvsagt - det er jo bare ei klokke. Men pokker så mye følelser disse små tingene kan lokke frem.
Tipper du kan ha innflytningsfest med Sub på armen ;)

• Liker
Reaksjoner: heimert og Olando
Fortsetter utviklingen i Rolexpriser kontra eiendomspriser slik de har gjort her i distriktet i det siste, kan du finansiere hele huset ved å selge Suben om noen år.
Nå vet ikke jeg hvor du holder hus men her jeg bor har og er fortsatt boligprisene tett i vekst med rolexprisene. Men heldigvis har vi fått et rødt kommunestyre som forhåpentligvis stagger utviklingen akkurat nok de neste årene;)

Fått deg Sub @Olando ? Her går det unna i svingene;) Grattis:)
Forresten, +1, alle gode råd om å gjøre det du kan for å beholde den.

For min egen del kuttet jeg (nesten) ut snus for å heller finansiere en noe sunnere syssel.
Skal sies at jeg snuste latterlig mye, så det var litt å hente der økonomisk.
Nå går en liten sum hver mnd. Inn på "klokkekontoen", og det skal knipe hardt før jeg tar av den til andre formål.

Vil tro de aller fleste her inne til fordel kunne betalt ned noe gjeld eller spart opp til bolig, i stedet for å sette pengene i klokke(r). Men guuuuud så kjedelig.

Om man skal forsvare klokkekjøp kontra nedbetaling/sparing, så er jo mange ur en "sikker investering" og kan forsvares om man må.

Svaret mitt til trådstarter er derfor at jeg heller prioriterer klokker enn noen måneder/år kortere nedbetalingstid av huslån.

Hiver meg på denne!

I tillegg som selger av yrke, merker jeg jo at jeg motiveres av mer provisjon når jeg har et ur i kikkerten ( og potensielle ur i kikkerten har jeg jo alltid :rolleyes: ) :D

Skal nok heller ikke legge skjul på at jeg er litt bevisst på hvordan, og hva jeg handler i dagligvarebutikken. Her har jeg funnet ut at det er MYE å hente om man er litt bevisst :eek:

• Liker
Fornuftige folk her på forumet, med andre ord. Men - uavhengig av den økonomiske siden - som vel egentlig ikke er viktig ifht klokkeglede; Hva med vedkommende som ikke turde/kunne/ville fortelle kona om klokkekjøpene sine og oppbevarte hele samlingen i bilen. Er det riktig prioritering?

Jeg er neppe den eneste her inne som ikke oppgir reelle priser til mitt nærmiljø;)

Som sagt tidligere...
En ting jeg tenkte på her om dagen: Hvis jeg plutselig skulle dø, håper jeg ikke kone/barn selger klokkene til det jeg har sagt de kostet.

Grøss og gru, får legge forsikringsbevisene godt synlig i nattbordskuffen :eek: