Prisøkning mot all fornuft

Medlem
21. juli 2010
Sted
OSLO
Ser på Urverket.no sine sider at Rolex og Omega har øket prisene drastisk i år. Dette virker litt bakvendt da merker over disse justerer prisene ned etter finanskrisa. Ifølge økonomer, skal vi ikke slå så veldig hardt på stortromma da vi på ingen måter enda er over finanskrisa. Synes at der er kun en grunn til at Omega kan øke på prisen, og det er at de byttet ut 2500-verket med 8500-verket. Men og øke bare for å øke slik de gjør på resterende modeller, er litt arrogant. Med disse prisøkningene både på Rolex og Omega, vil der være et hav av merker de nå prismessig ligger likt med som vil være av større interesse for mange.
Er det ikke litt rart og tenke på at en Datejust som før jul lå på 41 500 nå koster 47 600?
Eller at en Omega Aqua Terra før jul lå på ca 30 000 nå koster 35 200?
Skal en enkel Datejust om 12 måneder ligge på 53 000?

Mot all fornuft:confused::confused::confused:

Rolex produserer vel, og selger, rundt 850.000 klokker i året, Omega rundt halvparten (?). Dette er ganske massive salgs- og markedsføringsorganisasjoner som ikke stikker fingeren i været når priser og strategi skal bankes.
Selv med de prisøkningene Rolex har hatt de siste årene ser det ikke ut til at salget stagnerer, og jeg tipper at Rolex heller ønsker å øke lønnsomheten gjennom høyere priser, enn å selge flere klokker. Kanskje Rolex faktisk ønsker å produsere noe færre klokker? Når det gjelder finanskrisen så tenker nok alle urprodusenter langt mer langsiktig, i tillegg til at markedet i Østen er så voldsomt at jeg neppe tror Rolex eller Omega sliter med likviditeten om dagen:p

Omega hadde ingen prisøkning i 2010, så 5-10% over 1,5-2 år er ikke så ille. Longines og Raymond Weil har også en prisøkning i Norge i disse tider, så kan godt ha noe med valutakurser eller lignende å gjøre også uten at jeg skal si det for sikkert.

Jeg er ikke spesielt imponert over denne typen prisøkninger, men det er bare slik det er og så lenge de selger tjener de jo penger. Skal heller ikke se bort i fra at Mogens er inne på noe... logistikken rundt 1 million eller så klokker som rolex lager i året er enorm og koster penger og gjør merket vesentlig mindre ekslusivt enn reklamene og prisen skal ha det til.

Får de redusert det til 500k klokker per år med samme inntekt eller 250k med samme inntekt ville nok rolex som selskap vært særs fornøyde.

Mulig dette, for omega sin del, også har noe å gjøre med ryktene om at de jo jobber med å få 8500 verket sitt inn i alle modeller (på sikt), det er jo et in-house urverk og de kan nok ta seg mer betalt for klokkene sine med de nye urverkene.

Dersom det kommer f.eks en PO med 8500 nå på basel vil jeg tro en prisøkning på de eksiterende modellene virker fornuftig da de uansett er billigere enn "neste generasjon" ;).

Hadde vært fint om klokkene jeg liker så godt ikke ble dyrere og dyrere, men heldigvis tjener jeg mer og mer per år også...

Prisøkningen til Omega har etter det jeg vet vært en nøye planlagt strategi som ble startet for en god del år siden. Tanken har vært å flytte merket i større grad "up-market".

Ja, tror det stemmer greit og dersom de i løpet av 1-2-3 år har "alle" (moonwatchen skal ikke bytte movement) klokkene sine på inhouse movements vil det nok være enklere for markedet å svelge dette.

Kanskje en SMP Chrono om 10 år vil være som en daytona med el-primero? :mrgreen: (det er for det meste ment som en spøk)

Kjenner at en PO eller SMP med liquidmetal bezel og 8500 hadde vært skøy... ;) Men bare ønsketenking det foreløpig.

Urverket.no opererer med kunstig høye priser på mange modeller, noe jeg blant annet har vist til i tidligere innlegg. Sjekk prislisten heller. Rolex har ikke økt prisene i Norge siden sensommeren i fjor.

For øvrig øker lønnskostnadene til stadighet, både her hjemme og i utlandet. Man må jo derfor også justere prisene. Råvarekost kan også spille inn, samt produktutvikling. Så, jeg tror ikke at det BARE er grådighet som spiller inn ;)

Sveitserfrancen er ganske så høy,og har vært det en stund. Det spiller nok en liten rolle det også. Forøvrig er jeg helt enig i at mange prestisjemerker tar seg sykt godt betalt for urene sine,men så lenge de fremdeles får solgt varene kan man vel ikke klandre dem for det..

Hos Rolex...? Unnskyld meg, men.... :D:D:D

Vel... Det fascinerende med Rolex-tilhengerne er at de alltid klager på at Rolex er for lite innovative. Men, når Rolex da endelig kommer med noe nytt, nei da er det altfor radikalt! :p

Etter Basel 2010 kan man vel ikke si at Rolex ikke utvikler produktene sine? Selv om de tar små skritt ;)

Men, samtidig: If it's not broken, don't try to fix it :)

Og vi vet jo alle hva som skjedde når en annen, klassisk sveitsisk produsent (zentih) ble litt i overkant innovative....

Vel... Det fascinerende med Rolex-tilhengerne er at de alltid klager på at Rolex er for lite innovative. Men, når Rolex da endelig kommer med noe nytt, nei da er det altfor radikalt! :p

Etter Basel 2010 kan man vel ikke si at Rolex ikke utvikler produktene sine? Selv om de tar små skritt ;)

Men, samtidig: If it's not broken, don't try to fix it :)

Ja,det er et fenomen. "De er så konservative,atte" , men når nye modeller sent og knapt nok aldri introduserer, sier man at modellen er "historieløs" :D
He vel selv uttalt meg i nogenlunde den duren i tidligere forum;) hehe