prisantydning

Hvorfor vil du ha ny skive og visere? Et snilt bud er 25', du får den ikke for det, men det er en start.

Sjekk ut prisen de går for på chrono24, ebay og lignende steder, legg til 1,25 i moms og sleng inn bud. Husk å se etter standen på urene du sammenligner, da ett ur i toppstand i forhold til ett ur som er nedslitt og polert kan variere mye i pris!

Men hvorfor vil du bytte skive & visere? :S

Jeg stusser litt på utsagnet om at skiva og viserne ikke er patinerte, da klokka for det meste har ligget i en skuff. Men, samtidig er lenka noe sliten???

Jeg stoler på Jonny, men her har han formulert seg fryktelig dårlig! Det er vel mer sannsynlig at skive og visere er byttet? Alternativt kommer ikke klokka med den originale lenka.

Jeg stusser litt på utsagnet om at skiva og viserne ikke er patinerte, da klokken for det meste har ligget i en skuff. Men, samtidig er lenka noe sliten???

Jeg stoler på Jonny, men her har han formulert seg fryktelig dårlig! Det er vel mer sannsynlig at skive og visere er byttet? Alternativt kommer ikke klokka med den originale lenka.

Dette tenkte jeg ikke over engang! Dette må man finne ut av :)

Da får man prøve seg :D

tenkte å bytte det siden han mente at de var " dårlig stand " ... men det er jo litt pent det og = )
men viserne vil jeg skal lyse bra...

Da får man prøve seg :D

tenkte å bytte det siden han mente at de var " dårlig stand " ... men det er jo litt pent det og = )
men viserne vil jeg skal lyse bra...

Å kjøpe vintage er ikke forenelig med ønske om lume, om det var det du mente. Husk også at klokkens samlerverdi i stor grad avhenger av dens originalitet/at opprinnelige deler er i behold. Bytter du skive og visere på en 5513 har du ikke lenger en klokker som har verdi som vintage...imho.
Derfor er det også litt sløvt det som gis av opplysninger i annonsen.
Lykke til :)

Jeg stusser litt på utsagnet om at skiva og viserne ikke er patinerte, da klokka for det meste har ligget i en skuff. Men, samtidig er lenka noe sliten???

Det der stusset jeg også på med en gang. Hadde det vært en hvem som helst som solgte klokka og det stod i teksten hadde varsellampene vært på med en gang.

Jeg tolker det som om han vil legge ved en godt brukt lenke for syns skyld. Neppe den orginale.
Antar det ikke skrives prisantydning pga forventning om relativt høy pris. Langt opp på 30-talle i alle fall.

Sendte Jonny en mail og fikk tilbake ett relativt dårlig svar men som sier meg at lenken bare er en sliten lenke han har liggende som kan følge med.

Jeg opplever at mange av klokkene som er kjøpt og brukt i Norge mangler gulning av lumen fordi de ikke er utsatt for så kraftig sollys. Det gjelder ikke bare Rolex men andre merker også.
En klokke som er brukt i Spania eller et annet land med mye sollys har ofte gulnet lume.
Bare en observasjon jeg har gjort ;)

Jeg opplever at mange av klokkene som er kjøpt og brukt i Norge mangler gulning av lumen fordi de ikke er utsatt for så kraftig sollys. Det gjelder ikke bare Rolex men andre merker også.
En klokke som er brukt i Spania eller et annet land med mye sollys har ofte gulnet lume.

Likevel, hva er lekrest? (fasit=patina) :)

Det er faktisk en del gærninger som har "forsket"på dette og det viste seg at lumen på klokkene som ble oppbevart i mørket gulnet ( eller mørknet) mest. Men forskjellene jevnet seg ut etterhvert. Husker en som hadde stroppet fast en 5513 i et tre på Mallorca et helt år.
Når det er sagt har jeg samme erfaring som deg og de norske tritium rolexene jeg har vært borti var temmelig hvite i lumen.

Man må også ta høyde for behandling av skivene ( ovnbaking, te, nikotin, uv-lamper) hos de store samlere/ forhandlere og dette foregår like mye i Italia som i England eller Nederland :roll:.

Jeg har faktisk eid denne klokken en gang (regner med at det ikke er så mange andre 5513 i Norge som har hatt service i januar 2011 hos Bjerke og som er kjøpt i 1972 hos ALf Lie og som har med kartotekutskrift fra mai det året). Så slik sett er jeg ganske kvalifisert til å uttale meg om denne klokken. Hvis jeg ikke husker feil er uret produsert i 1968, noe eldre enn salgstidspunktet. Den har tydeligvis gått gjennom flere ledd etter det siden jeg solgte den i januar i år. Da jeg kjøpte den trengte den full service. Glasset og bezelinnlegg ble byttet (men de gamle ble tatt vare på og solgt med klokken), kassen ble polert og uret renset. Dessuten var opptrekksfunksjonen ødelagt. Lenke fulgte ikke med da jeg kjøpte den eller solgte den - så en eventuell lenke nå har ikke fult klokken fra den var ny. Tallskiven er meget pen, så den trengs ikke å byttes. Det eneste var at fargen på timemarkeringene og fargen på viserne ikke var helt like - uten at jeg har noen forklaring på det. Jeg kjenner ikke til noe som helst bytte av skive og visere. Det ble spesifisert overfor Bjerke at visere og skive skulle beholdes. Uret kom fra et dødsbo fra en eldre kar, hvor arvingen ikke hadde interesse for å beholde det. Dette er et veldig fint ur og når det er nyservet så har man et flott ur i mange år.

Ikke lett å vite hva som gjør at tritium gulner. Var vel James Dowling som kom over en gammel Sea-Dweller (i midtøsten et sted?) som aldri hadde vært i bruk og aldri hadde sett dagslys, og som hadde utviklet en kraftig patina. Mange mente i den sammenhengen at jo mer klokken er utsatt for dagslys, jo hvitere blir tritiumet.

Mange vintage Rolex som selges av kjente dealere, f.eks fra Asia (nevner ikke navn), har en voldsom patina med oppsvellede lumeplot'er som ser ut som neglisjerte brøddeigboller. Ikke godt å vite om det er klimatiske forhold eller hjemmebakst som er årsaken.

At klokken har en kjent, norsk historie ser jeg på som et pre. Du kan jo evt. be om et nærbilde av skiva for å se at det faktisk er tritium igjen på skiva, og ikke bare hvitmalingen under.

Edit: Så mye over 30K synes jeg kanskje ikke det er verdt å gå, selv med nylig service. Gikk den til Hr. GrandCarrera?

At klokken har en kjent, norsk historie ser jeg på som et pre. Du kan jo evt. be om et nærbilde av skiva for å se at det faktisk er tritium igjen på skiva, og ikke bare hvitmalingen under.

Fasiten.

Edit: Ser at annonsen er satt passiv. Tenker han prøver å formulere seg litt klarere.