prissjekk

Medlem
31. jan. 2009
Sted
her og der
En sub 16610 - 92 - 93 modell. På orginal lenke. Tritium tavle. I boks men uten papirer, tid for en service
. Godt brukt men ikke mye polert eller ikke i det hele tatt. Hva sier folket her er prisnivået nå i Norge ?

For å si det på en annen måte, legges den ut på finn for 23k forsvinner den før du har rukket å rette første skrivefeil i annonsen.

Bare en antagelse fra min side, men basert på hva en normal service burde koste (3500-4500) og en generell mangel på 16610 i markedet vil jeg tro man skal klare å få nærmere 27 enn 23 for denne, også kjent som 25-27 ;).

Edit;

og på hva jeg fikk tilbud om å få disse for i fjor når jeg var på jakt selv.. rolex ute av prod går som kjent heller ikke ned i pris.

Jeg er nok litt uenig når sertifikatet mangler. Hadde det vært med hadde 25-27 vært helt greit. Samtidig er det verdt å tenke på at klokken må ha service. Da er det fort flere tusenalpper ut. Da er du fort oppe i en pris hvor du kan få en nyere og komplett 16610 som ikke trenger service.

Jeg er nok litt uenig når sertifikatet mangler. Hadde det vært med hadde 25-27 vært helt greit. Samtidig er det verdt å tenke på at klokken må ha service. Da er det fort flere tusenalpper ut. Da er du fort oppe i en pris hvor du kan få en nyere og komplett 16610 som ikke trenger service.

+1

Folk har nok generelt for høye forventninger til hva en brukt klokke er verdt.

Men hvorfor det ?
Sertifikatet er bare interessant i én av to tilfeller:

1) du er innenfor garantiperiode (noe som ikke er tilfellet her)
2) du skal selge til en komplettist

Autentisiteten får man verifisert før salg og du får dokumentert den etter servicen klokken trenger uansett.

Hadde det vært en komplett, nyservet klokke hadde jeg sagt 27-30k.

+1

Og jeg beklager om du tolker meg feil, men din track record med å selge og akseptere tap er nok ikke nødvendigivs representativt for hva brukte klokker faktisk er mulig å selge for ;).

Men hvorfor det ?
Sertifikatet er bare interessant i én av to tilfeller:

1) du er innenfor garantiperiode (noe som ikke er tilfellet her)
2) du skal selge til en komplettist

Autentisiteten får man verifisert før salg og du får dokumentert den etter servicen klokken trenger uansett.

Min erfaring er at mange vil ha det originale sertifikatet og er villig til å betale ekstra for det for å dokumentere historie osv. Det handler lite om rasjonalitet, men mye om samlerfølelse. Det er mange komplettister der ute, inkludert meg selv. Når etterspørselen etter en submariner med sertifikat er større enn en uten sertifikat, vil det ofte gjenspeile seg i prisen. Dessuten er det mye enklere å selge igjen når du først har en submariner du vil kvitte deg med.

Joda, jeg er ikke uenig isolert sett - jeg kjøpte min med sertifikat jeg også. Men jeg tror ikke jeg vil gå med på at en sub uten sertifikat skal gå for 23k selv om den trenger service...

+1

Kan være korrekt, men jeg har ingen særlige forventninger i dette tilfellet.

Det jeg synes å se etter noe googling er:

Det er laangt melom 16610 med T skive og visere nå - nasjonalt og internasjonalt - stemmer det ?
De få relativt ny annonser jeg kunne finne tilsier at de blir utropt i overkant av 25K her hjemme - jeg kan ta feil.
En del utenlandske FS poster fra 2011 ligger i såkalte komplette pakker disse på 3800-4200 USD - ferdig Fedexet og momset runder det fort 30K. Jeg er svært tvilende til de fleste slike komplette pakker og jeg møkka lei alle "unpolished" "beautiful" "original" som bydes frem.

Dette synes jeg uansett tyder på en viss prisstigning siden sist jeg sjekket dette markedet - la oss si 5-6 år siden - tar jeg feil ?.