Privat helseforsikring, tull eller fornuftig?

Lien

Støttemedlem
Medlem
15. nov. 2011
Sted
Bergen
God kveld alle TS'ere,

Har en stund nå vurdert å tegne privat helseforsikring hos et forsikringsselskap. Årsaken er i bunn å grunn alle skrekkhistoriene omkring ventetid for utredning, behandling osv.

Det skal sies at jeg bare så vidt begynner å nærme meg midten av 20 årene og anser meg selv for å være sprek som en fole, men jeg har likevel vurdert dette i tilfelle det noen gang skulle bli nødvendig. Jeg vet det er mange kloke hoder som frekventerer forumet, og tenkte derfor jeg skulle høre hvilke tanker andre har rundt dette. Beregnet pris hos Gjensidige er rundt 250 kr mnd for "basis" og 350 kr mnd for "topp".

Hva sier folket? Fornuftig eller waste of money?

Om en har en jobb der faktisk utbetalt lønn skiller seg stort fra avtalefestet grunnlønn, f.eks off-shore, er det vel fort mer aktuelt enn om en har en mer normalt lønnet jobb hvertfall?

Bare en tanke.

Forsikring er et veddemål der du vedder at du skal tabbe deg ut, og forsikringselskapet vedder imot.:)

4000 i året er ikke all verden, men om du ikke blir syk neste ti år kan du heller ha pengene i en klokke eller på bok og ringe en privat klinikk om du har lyst på fortgang?

Edit; Autocorrect er noe driit.

Jeg hadde ikke på det her tidspunktet i fjor privat helseforsikring, å har vært imellom helsenorge det siste året nå for å få fikset på det jævla kneet. Fikk operasjon 10mnd etter jeg ødela det dumme beinet, å begynner nå å bli bedre over et år etter skaden skjedde. :cry:

Fatters har privat helseforsikring. Han opererte skulderen sin for et par år tilbake. Dette skjedde da innen 2 uker fra han var hos legen/spesialist. Den andre skulderen ble operert så fort han var blitt bedre igjen fra den første operasjonen. Han er en gammel mann, det var ikke noe akutt, han har ingen fysisk jobb, han var ikke sykemeldt fra jobben på det tidspunktet. :?

Tror du jeg har privat helseforsikring i dag? Oooooh yes....

Jeg har privat helseforsikring gjennom jobben, men om ikke det var tilfellet ville jeg nok ikke hatt det privat. Jeg har ikke hatt noen bruk for det de siste årene, og jeg har relativt liten risiko for å få noen særlig bruk for det heller, mtp livsstil og generell helse.

Hadde jeg drevet med noe som medførte risiko for skader, hatt en livsstil som ga meg forhøyet risiko for kreft, diabetes eller slitasjeskader eller hatt noen sykdommer "i slekta" ville jeg kanskje vurdert det. Men jeg som lever et relativt sunt og nokså kjedelig kontorliv og ikke røyker eller drikker i overdrevne mengder kan nok antagelig spare de pengene, og la vårt utmerkede offentlige helsevesen ta vare på helsa.

Helseforsikring/behandlingsavtale gjennom jobben her også, og synes det er en fin greie. Har heldigvis ikke hatt behov for den ennå. Den dekker et stort spekter av behandlinger, fra fysioterapeut til psykolog.

For arbeidsgivere synes jeg en kollektiv behandlingsavtale er en gullkantet deal, det er ikke noe som er dyrere enn å ha syke ansatte. Som privatperson vet jeg ikke om jeg ville tatt utgiften. En god uføreforsikring og dødsfallforsikring (om du har familie) er nok viktigst.

Er dekket gjennom jobben på det meste bortsett fra uføreforsikring (fritid). Dvs at dersom jeg blir ufør gjennom en ulykke el. på fritiden (ikke jobb relatert altså) så får jeg kun minimumsbeløp fra staten.

Forsikringen dekker et visst beløp (du velger selv - ofte et beløp som gjennspeiler inntekten pr. måned) pr. måned frem til du blir arbeidsfør igjen eller frem til den dagen NAV erklerer deg ufør (100%). Den dagen får du utbetalt resterende beløp av forsikringen i en sum.

Virker kanskje litt overkill men det kommer an på hvilken livssituasjon du har f.eks. singel uten barn og student eller familie med hus, bil(er), båt, hytte, MC, moped, ATV, hus i spania osv osv osv. :eek::eek:

I grunn en relativt dyr forsikring men jeg sover nå godt om natten vel vitende at jeg er dekket fra alle kanter... :D

Ja, en dekkende uføreforsikring er et absolutt must. Men helseforsikring er jo egentlig noe litt annet...

Jeg er risikoavers, og velger som oftest de dyreste og mest dekkende forsikringene. Men ikke på klokker, pussig nok. De forsikringene synes jeg er altfor dyre, risikoen tatt i betraktning.