produksjonsfeil på den splitter nye subben min :-(

Medlem
31. juli 2010
Sted
Stavanger
Tjohei

Etter at jeg fikk Submarineren i sommer (juni) oppdaget jeg etter et par uker at ytterkanten på cyclopsen ikke var parallell med kanten på datovinduet. Det er ikke snakk om store feilmarginen, men akkurat nok til at det sees. Som vanlig med slike små detaljer, så er det umulig å ikke bry seg om det.

Tok en rask tur til Askeland idag og ba de ta en rask titt. Jeg trodde at hele glasset satt noen grader skjevt på og at dette kunne justeres fort gjort. Under lupen sa urmakeren at den laser-inngraverte kronen ved kl.6 stod 100% spot on. Med andre ord så virket problemet å være at selve cyclopsen er feil "plassert" på glassflaten.

Sjelden jeg hører om slike produksjonsfeil på rolex. Som urmakeren også sa, dette er første gang han opplever dette.
Ser ut til at det blir garanti-reperasjon om noen uker når verkstedet er up and running 100%.

håper jeg har "fanget" problemet på dette bildet
6a0c8ead.jpg

Forstår deg fullt ut. Slike ting er et irritasjonsmoment. Jeg hadde en tiny tiny bend på en chronoviser på JLC MC. Det var nok til å sende den tilbake til Sveits!

Aldri opplevd slike ting på Rolex da. Det viser at de som jobber hos Rolex er mennesker de og :)

Dette har jeg aldri hørt om heller, men vi snakker jo om en viss masseproduksjon her så det er klart ting kan skje.
Tror nok du bare må konstatere at du har vært litt uheldig.
Uansett, urmakeren skifter sikkert glasset på dette så cyclopsen blir sentrert 100% jfr logo.

Nydelige klokker er det i alle fall, ikke la dette ødelegge Rolex feelingen:p

Datoen er ikke sentrert 100% i vinduet på min klokke. Det tok merkelig nok en stund før jeg oppdaget dette. Tar det på første service.

img2511wu.jpg

Ser ut som det var ikke noe "big deal" kilde for dem quality-control.
Alt for dumt... Hadde vært Jvle irritert på detalje sån også.
Lykke til med omgjøring!
;)

Leste på et internasjonalt forum for en tid tilbake at det var en som hadde kjøpt 5stk (!) GMT Master II hvor han mente at alle hadde støv el. på innsiden av glasset, det synes jeg høres rart ut, at alle sammen hadde dette?

Jeg har faktisk nøyaktig samme feil på min sub-C. Den ble kjøpt i februar i år. Har egentlig ikke tenkt så mye over det, men når man kjøper en klokke til den prisen, bør alt være på stell.

Er dere sikker på at dette er feil?

På min GMT (kjøp jan/feb i år) er også cyclopsen plassert en bitteliten tanke nedenfor datovinduet, hvilket gjør at den ser perfekt sentrert ut når jeg har klokken på hånda og ser litt skrått inn på datoen (sjelden jeg ser 90grader mot klokken for å få med meg hva klokka er...).

Og faktum at vi er flere som har samme plasering av cyclopsen er min foreløpige konklusjon at dette er korrekt. eller hur?

Geir

Exploreren min er også slik.. Har ikke sjekket LVen.

Geir sitt poeng over her er ekstremt godt.

Vet det finnes de urmakere som bevist roterer glasset noen ekstra grader for å øke lesbarheten av datoen (og det fungerer finfint).

Er dere sikker på at dette er feil?

På min GMT (kjøp jan/feb i år) er også cyclopsen plassert en bitteliten tanke nedenfor datovinduet, hvilket gjør at den ser perfekt sentrert ut når jeg har klokken på hånda og ser litt skrått inn på datoen (sjelden jeg ser 90grader mot klokken for å få med meg hva klokka er...).

Og faktum at vi er flere som har samme plasering av cyclopsen er min foreløpige konklusjon at dette er korrekt. eller hur?

Geir

+1

Samme er tilfelle for min kones Yachtmaster

Dette er også noe jeg ved flere anledninger har lagt merke til med Rolexur... Er det virkelig en produksjonsfeil må du for all del ikke gjøre noe med det, blir verdt ti ganger mer på få år, bare se på alle de andre rolexene med feil, les gul polar explorer, spider dial ect ;)

Det stemmer det Geir her sier. Jeg spurte en urmaker idag (Thomas på Protid, Paleet) og det skal være sånn pga lesbarheten. Du ser aldri på klokka rett ned. De bruker en mal til å sette den på og da blir den stående sånn. Det skal ikke være så mye at du ser at den er skjev, men nok til at den er flyttet litt.

Alle mine Rolex ur cyclopsen korrekt "spot on" over datoen. Det virker rart om denne skal sentreres litt skjevt for å bedre lesbareheten. Mener også at glassene har et lite hakk i seg, slik at cyclopsen automatisk kommet korrekt over datoen ved montering.

AW:)