Prosjekt 4 klokker

Medlem
21. mars 2013
Sted
Oslo
Litt inspirert av et topic inne på WUS presenterer jeg dere en aldri så liten lek som kan bli et livsprosjekt for noen. Premisset er enkelt. Dere skal finne 4 klokker som skal utgjøre en samling. Ingen av klokkene kan komme fre samme produsent. Så kun en Rolex, en Omega, en IWC, etc. Utvalget av klokke skal være en hverdagsklokke, en diver, en dressklokke og en valgfri klokke. Dette betyr at det i praksis er mulig med 3 divere, men i utgangspunktet er det tenkt at utvalget skal være variert. Jeg synes også det er viktig at valgene er realistiske. Altså at man synes det er oppnåelig. Klokker til millioner er det svært få i Norge som har råd til

Jeg begynner:

Hverdag
Her er valget "enkelt". Det må bli en Omega Speedmaster Pro. Denne klokken synes jeg er et slags must i en hver samling. Litt synd, da jeg synes Omega har mange flotter divers og dressklokker

35705000-30.jpg

Dress

Dette er det vanskeligste valget synes jeg. Liker veldig godt et par av De Ville modellene til Omega, samt Aqua Terra two tone i brun og rødt gull kunne fungert ypperlig som en dressklokke. Dessverre lar ikke reglene meg velge noen av disse. Valget faller da foreløpig på en JLC Master Control Hometime. Denne er på ingen måte "set in stone" da den uten tvil er flott, men synes den ser litt vanlig ut. Andre alternativer her er IWC Portofino eller Portoguese.

DSC01936.jpg

Diver

Her må valget falle på Tudor Heritage Black Bay
Tudor+Heritage+Black+Bay+aged+leather+strap.jpg

Grunnen til dette er at jeg synes den skiller seg ut fra de fleste divere. Klassikeren Rolex Sub har jeg aldri helt falt for.

Alternativer: Omega Planet Ocean GoodPlanet GMT, PO oransje bezel.

Valgfri

Ønsker en variert samling, så da trenger jeg en pilot. Valger faller da på en IWC Pilot Chrono
IMG_4841_1.jpg

Alternativer: Tudor Fastrider Black Shield, Bell & Ross BR 123, Bell & Ross BR126

Så, hva synes dere og hva ville dere valgt?

Disse 4 kunne jeg klart meg med resten av livet!

Dressur: JlC Master Ultra Thin Moon 39

Master-jlc-1368420-zoom.jpg

Hverdagsklokke: IWC Ingenieur Automatic

IW323904e.jpg

Diver: Rolex 114060

Rolex+114060+37+LR.jpg

Valgfri: PAM 190

Panerai_radiomir_pam190.jpg

Denne er ikke lett. Men artig lell :)

Jeg velger å legge listen på realistiske klokker, men som ikke er realiserbare på en gang just nu.

Hverdag: Omega Speedmaster 9300: Check

Alternativ: Tja. Rolex Explorer I 39mm...Omega Aqua Terra på lenke...Kanskje en Datejust II med hvit skive (sommerklokke!) :)

Dress: Hmm. Veldig usikker. Synes denne er pen, og at en JlC i gull i samlingen gjør seg.
Master Control Chrono:
Jaeger-LeCoultre-Master-Chronograph.jpg

Alternativ: JlC Reverso/Cartier Tank, begge fortrinnsvis i gull. Tja, må prøve disse. Eller en god gammel Rolex DD I (sort skive, sort kroko). Så får heller andre mene at dette ikke er dressklokker nok. Men dette er mine valg
pimp.gif

Diver. Skikkelig usikker. Mange som frister. Mulig jeg ville gått for en Sub-c 114060.
Evt en Planet Ocean. Eller en 1680 :cool: Eller...eller...eller...? Må tenke litt mer.

Fritt valg: Panerai 233.

Eller 372. Eller IWC Big Pilot eller AP Royal Oak. Står vel helst mellom PAM233/AP RO.

803908d1346097887-officine-panerai-233-panerai-233-n-series-pictures-071.jpg

Dedtte med alle forbehold om å plutselig endre smak
cheers.gif

Jepp, jeg er en "melk og brød"-mann :cool:

--------DJ II------------

DJII-1-11.jpg

Hverdag

Rolex 116610

Dress:

JlC Master Ultra Thin Moon 39 eller IWC PC

Diver:

Panerai 270

20130511_135051.jpg

Valgfri

ROO Rubberclad i gull:rolleyes:

tumblr_m6f83evPnp1rpjx8so1_1280.jpg

Dette ble jo nesten litt for lett.

Hverdag

Blir det bedre enn JLC Rossi? Alarm og verdenstid, karbonfiberskive og lekre visere:

Diver

Hvorfor ikke en AP Scuba? Vanntett ned til 300 meter ...

Dressklokke

Nå bruker jeg ikke dress, men er det ikke noe slikt man mener? Enkel (men med utrolig forseggjorte detaljer), ingen komplikasjoner, ikke engang den uhyrlige kompliserte "dato-komplikasjonen", hvitt gull, veldig tynn, men 46mm diamtere. Jeg er liker denne veldig godt; trenger ikke noe mer ... Roger Dubis Sympathie S46:

Valgfritt

Her burde det komme en spesiell greie, men den er jo ikke utbokset (slått ut?), men man kommer langt med denne allrounderen (IWC PD):

Verre var det ikke ;)
4 forskjellige merker ... trenger ikke mer enn dette

Hverdag

Samme som TS, en Omega Speedmaster!
Skaffet meg en i Mars `13?, og det er klokka jeg bruker mest.

zqLs2Ww.jpg

Jaja, ikke veldig vanntett, ripete plexi, ikke hack og ikke "see-through caseback". På arket har ikke denne klokka mye å by på, men i virkeligheten har den "alt"!

Dress

Litt kjedelig valg, men tror ikke at "Senator Panorama Date" fra Glashütte Original er noe jeg hadde gått lei av.

Glashutte-Original_Senator-Panorama-Date-and-Date-Moonphase_3.jpg

Diver

ENKELT! Helson Shark Diver Bronzo 45mm.

wLmHM.jpg

Kanskje ikke det dyreste, men tar seg godt ut i det våte element, og hvis verket stopper opp er det enkelt å bytte/reparere. En evighetsbeater!

valgfritt

Hmmm..... Vanskelig?!

Etter litt grubling tror jeg nok at jeg havner på Seiko Marine Master 300.

pic12.jpg

Riktignok ikke samme prisklasse som hvittgull Rolexene som ble nevnt tidligere da spørsmålet om hvorfor vi kjøper hvittgull klokker kom opp, men litt av samme feelingen.

"Åja, hehe "fin" seiko du har!"
*Ser ned på klokka*
"Jupp, fin den"

*because i know!*

Hverdag
Glasshutte Sixties.
Glashutte-Senator-Sixties-main-thumb-570xauto-18358.jpg

Dress
Henstchel Hamburg H1.
h1-7.jpg

Diver
Omega Seamster Planet Ocean 42mm
22015000-80.jpg

Valgfri
Hajime Asaoka 16mm
ml_image.3081248.jpg

Hverdag: Casio i plast eller Seiko 5

Diver: Seiko 007, Sumo eller tilsvarende fra Citizen eller Orient

Dress: Glashütte Original Senator eller Jaeger-LeCoultre Reverso

Åpen klasse: Habring[SUP]2[/SUP] Tourbilon

Om jeg skal gjøre et utdrag fra egen samling:

Trug eg ... Konkurransen er hard. Premissene med kun én fra samme produsent er også umulig å følge, så det budet bryter jeg.

Hverdag - check

Diver - check (lånt bilde fra nettet - needless to say)

Dress - check (vet at dette er et såkalt sportsur, men brukes nok mer til dress enn sport hos de fleste?)

Om 15300 ikke kan godtas som dressklokke kunne det kanskje blitt Fredrique Constant Slimline Moonphase

Valgfri - check

Her hadde jeg muligens valgt Rolex YM116622 om ikke det var restriksjoner med kun ett merke.

Edit: Disse valgene er hva som gjelder i dag. I morgen er det kan hende andre klokker som gjelder. Det kommer også til å bli endringer i boksen i løpet av høsten, men den tid den sorg ...

Redigert:
Alltid artig med slike øvelser. Jeg vet ikke helt om jeg vil anerkjenne "diver" som kategori på linje med "dress" og "hverdags", men la gå. Jeg har prøvd å legge meg på en linje som jeg anser som sannsynlig at samlingen kan ligge på om ikke så altfor mange år. Langtidsprosjekter blir derfor utelatt, og det er ikke noe PP/AP på lista.

Jeg opplevde at regelen om kun en klokke fra hver produsent var den vanskeligste. Jeg har to Rolexer i dag, som begge er en del av fremtidige planer. Likevel tror jeg jeg har satt sammen en samling man kan leve med.

Hverdagsklokke

Rolex Explorer II 16750 Polar

En av mine favorittklokker, og den eneste på denne lista som er fra dagens samling. Behagelig å gå med, passe størrelse for en "under-the-cuff-sports-watch", moro med GMT, og svært pen å se på.

Foto skamløst stjålet fra Kohe321

IMG_1637-1-1.jpg

Diver

IWC Aquatimer. Pen klokke, litt utenom det vanlige, og med gummirem føler jeg den også kan gå et stykke mot å fylle beater-kategorien.

476051d1311227150-looking-spend-little-$$-white-dial-lume-dial-divers-suggestions-comp_testatnewtests024-gross02.jpg

Dressklokke

Vanskelig, fordi det er så mye fint å velge mellom i kategorien. IWC er brukt, så portofino utgår. Samme gjelder DD på rem. Jeg mener personlig at et dressur skal være diskret og elegant. Jeg har endt opp med en JLC Reverso 1931. Classy, litt gammeldags, "forsvinner på armen". Perfekt.

1291829446_jaeger-lecoultre-tribute-to-1931-reverso_1.jpg

Friklasse

Her har jeg gått for moro. Et ur som passer til oppbrettede ermer og utepils. PAM 392 har alt det en Panerai bør ha, og er med sine 42mm en størrelse som passer meg bedre enn de fleste andre PAMer.

panerai_image.2620813.jpg

Jeg syns som sagt dette er en festlig øvelse. Moro å se hvordan dere andre løser den, og hva man velger å legge vekt på. Jeg tror jeg kunne klart å leve godt med denne samlinga selv.

Hverdags
Diver
Dress :rolleyes:
Valgfritt

Jeg tar utgangspunkt i 4 klokker som ikke er fra samme produsent, og som gir variasjon i en samling. Når det kommer til bruksområder føler jeg meg litt unnskyldt, da jeg sjeldent trer i lakksko og mansjetter:rolleyes:. Ja, og mitt forhold til havet er med måte, være seg på stranden eller i flytende gjenstander skrider ikke dybden på over 2m. ;)

IMG_2815.jpg

First-Rolex-16610-LV-Mark-0.jpg

12J004-W_06.jpg

hublot-big-bang-38-mm-automatic-hub-1110-unico-ladies-watch-rose-gold-ceramic.jpg

:eek:

Dette var vanskelig, men jeg ville vært nokså fornøyd med denne samlingen:

Hverdag
Bremont ALT1-C
watch.jpg

Dress
Velger Zenith El Primero fra eksisterende samling: Kjøpt her på TS. Kun 38mm. Liten, nett og elegant uten å bli pinglete.
Zenith_zps548166f9.jpg

Diver
Sub. Alltid Sub.
Rolex-Submariner-No-Date.jpg

Valgfri:
Er svært svak for denne. Kanskje når jeg en gang blir voksen?
90-02-42-32-05_PML_St_gr_LB_front_15cm.jpg

Jenter kan selvsagt oversette "dress" med "finstas" eller "til fine anledninger".

Ellers er det mange god forslag her. Liker selv hverdags Pateken, JLC Thin, samt Glashütten over her.

Jeg vil være med på leken. Ber ydmykt om å få tøye reglene litt da jeg er monogamist. Jeg har kun et ur, ikke samlet på nesten tyve år. Men leken er fin for det. Jeg vil vise de fire urene som i mitt hode på det nåværende tidspunkt konkurrerer om plassen på armen min.

Pr dags dato tenker jeg at uret jeg nå har er mitt nest siste, dvs at det kommer ett kjøp til fra meg før jeg tar kvelden. Gleder meg veldig til det, å ha det ene som skal få slite seg helt ut sammen med meg.

Nå viser det seg imidlertid at jeg er meget fornøyd med uret jeg nå har og dermed er det med i firerdansen som preger tankene mine.

Som monogamist er jeg bundet opp av en del kompromisser. Mitt forrige ur, en AT2000 er et fantastisk ur men for stort for meg til å alltid å drasse rundt på. Synd, veldig synd for det er et fantastisk ur.

Allergisk mot dress og aktiv som jeg er utgår derfor også diverse kombinasjoner av horologiske delikatesser(se Moores tråd:)) synd det også på sin måte.

Samtidig så lever jeg greit med dette da det finnes utrolig mye flotte allroundur der ute som tåler en trøkk.

Min kandidat nr 1 er mitt nåværende ur; Polar. Enkelt og greit forelsket meg i Oysterkassen, folk kan med andre ord forandre seg.

rubberb_zpsbf939f4d.jpg
[/URL][/IMG]

Kandidat nr 2. Her veksler jeg mellom ny og gammel kasseløsning. Ikke prøvd nye skikkelig på hånden. Uansett hvilke av disse jeg evt skulle ende opp med så blir det nok glassbytte til uten cyclop. Også ny lenke om jeg hadde gått for gammel modell.
comparison2.jpg

Kandidat nr 3. Denne produseres dessverre ikke lenger og siden jeg vil foretrekke så nytt så mulig ved et evt sistekjøp så er det jo litt kjipt. MEN en ting TS har lært meg så er det at brukt er topp og at dere er mange der ute som er veldig flinke til å ta vare på urene deres.
Om selve uret har jeg ikke annet å si enn HERREGUD!! Se selv.

Ingenieur AMG titan.
iwc_001.jpg

Kandidat nr 4. Dette er uret som har fulgt meg mest i tankene opp igjennom årene. Produseres heller ikke lenger men fine eksemplarer finnes rundt omkring. Estetisk sett er dette kanskje det vakreste uret jeg vet om. Så var det denne monogamist-tingen igjen da, og da holder ikke alltid det:D Fra jeg fikk årskatalogen 2001/2002 og så det for første gangen så har det hatt en helt spesiell plass.

Som så alltid fra IWC så trenger man ikke begrunne noe for at folk skal forstå, bare se.

IWC Aquatimer 3536
3536Ti-Velcro.jpg

Ble endel Rolex som dere ser. For meg er disse Oysterurene først og fremst gode kompromissur for folk som vil ha litt av alt, som en Toyota. (Jeg kjører Toyota forøvrig:p)

IWC derimot er det som alltid har vakt det største begjæret hos meg. Blir i den forbindelse veldig interessant å se de nye Ingenieuren i levende live. Den har en fordel fremfor mine to overnevnte valg fra IWC; størrelsen.

Tiden vil vise, jeg gleder meg til valget er tatt, da skal baklokket graveres heftig og jeg sette meg tilbake og bare nyte galskapen deres:D

Fikk lyst til å være med på dette jeg og.

Til hverdags:

IW323902e.jpg

For meg er dette det ultimate hverdagsuret.

Dykker:

22208000-50.jpg

Denne forsvinner aldri, så da må den inn på lista.

Dress:

P1030118.JPG

Tidløs og elegant.

Valgfri:

phantom-green-6_large.jpg

Denne er kanonkul!

Alle bildene er hentet fra rundt omkring på nettet.

Liker veldig godt IWC Ingienuren selv. Spesielt den gamle modellen. Mulig piloten må vike.

Dette forutsetter at budsjett ikke er en issue, og at jeg blåser i om dyre klokker får litt juling. Så dette blir en liten stund til :)

Dress:
5ECBBB92-65F4-4ACC-BA5D-6A4CBF44706F-15752-000015425416B327_zpsead6df7b.jpg

Diver:
B1EC5EA1-12BF-4253-900C-F9366E84A024-15752-000015424D2EFBD4_zpsc7b1887e.jpg

Så kommer hverdagsur og valgfri. Hvilken som blir hva er litt hipp som happ. Litt usikker på materialet i den ene, så poster bilder av begge :)
BA88A52B-0C28-4273-90F9-3DBDD16F9BB6-15752-00001542448BE519_zpsf2a6c4e4.jpg

84462657-53FC-4561-9EC6-12AD2F44D765-15752-000015425AD8B8D0_zps92f84bad.jpg

6186B97C-8CDC-4907-AE2A-65480CB92057-15752-000015426267799B_zps74b1814b.jpg

Siden man ikke kan ha to fra samme manufaktur ble det aquanaut foran nautilus. Nautilus kunne jo tatt plassen til AP. Men da måtte aquanauten hatt gmt.

4-klokker valg

Hvis jeg skal følge reglene til punkt å prikke og velge fire forskjellige ur må de bli dissse fire innen kategoriene:

HVERDAGSUR:
Breitling Chronomat Evolution i stål med MOP skive; fordi dette uret har jeg hatt i flest år av alle mine ur, aldri lei av å se spillet i skiven, den tåler en "trøkk" og har både stillbar bezel (huskeliste parkometer, egge koking etc) og cronograf ifall det er nødvendig å ta tiden på noe. Mitt ur ble solgt i fjor i et svakt øyeblikk og kommer nok tilbake i boksen en vakker dag.

DYKKER (eller badeur som noen kaller det):
Submariner 114060 no date med ceramic bezel, innkjøpt i fjor fra Lervik og er den 4 suben i rekken (de andre solgt for år tilbake), fordi den har passe attitude og passe nøytral, tåler en trøkk (det er sagt at den ceramiske bezelen er noe "sprø") og lenken tåler sand og sjø da den er børstet.
Definitivt keeper for meg.

ELLERS:
En PAM 359 innkjøpt august 11, fordi den bytter humør akkurat som meg (bytte av rem) og kan i praksis tilfredstille kravene (med litt fleksibilitet) som både dykker (badeklokke) med gummirem, daglig beater med en ammo eller som dressklokke med sort gator rem.
Definitivt keeper og den klokken jeg ville velge hvis jeg skulle ha bare en for evig og alltid.

og så

DRESSKLOKKE: IWC Portofino i gull
Står klart på ønskelisten i denne kategorien fordi:
Materialet gull i kassen passer med gull mansjettknapper som jeg bruker til dress (mørk dress),
passe størresle på skiven i diskret gråsort (sorte sko med lærsåle selvfølgelig) og passe tynn til å kunne skli under skjorten.
Mange mener at gull er for gamliser og jeg er en gamlis så da har jeg lov.
Bilde lånt fra katalogen:

jeg hadde gjerne byttet ut remmen i en sort gator.

Morsomt at det kom en tråd som dette. Har nemlig puslet litt med tanken om hva som ville vært den perfekte samling for meg, og kom fram til følgende 4

JLC Master Memovox har jeg hatt et avstandsforhold til lenge...

141.84.30_main.jpg

Samme gjelder 15400. Favoritten var tidligere blå skive, nå er det sort

audemars-piguet-15400ST_OO_1220ST-597x1000.jpg

Min favoritt Rolex får også bli med

rolex-gmt-ceramic-bezel-insert-everest-bands.png

5980 er jeg nok ikke alene om å være håpløst forelsket i.. :eek:

nautilus7.jpg

Skulle dette være å blåse budsjettet for mye, får 5980 byttes med denne

iwc-aquatimer-IW376703_LRG.jpg