Pussing av Rolex

Amund

Støttemedlem
Medlem
24. okt. 2009
Sted
Oslo
Ved kjøpe av brukt Rolex er det ofte ønskelig at klokken ikke er pusset for mange ganger fordi den fremstå som overpusset eller at mye stål er blitt borte. Personlig synes jeg av og til det kan være vanskelig når en ikke har en tilsvarende ny og sammenligne med. For eksempel er det noen som opererer med "klokken er aldri pusset", men det kan en vel strengt talt kun si dersom klokken er kjøpt ny av den som skriver det. Noen som har noen gode tips til vurdering av dette på sportsmodellene til Rolex?

Jeg er ikke ekstremt god på dette selv, men det finnes et par triks.

For det første, en upolert Rolex vintage eksisterer ikke. De er hvertfall ekstremt sjelden og garantert kontroversielle.

Det som er viktig er at ikke kassen har mistet detaljer. Det du da kan se etter er:

Skarphet på kanter, spessielt lugs
Tykkelse på lugs, usymetrisk i forhold til de andre
Om den er på lenke, glipe mellom lenke og lugs
Formen og størrelse på crown guards

Det er noen tips. Det sentrale her er at det handler om detaljer. Eneste måten å lære det på er å se på masse bilder og kasser.

Ps. Skulle gjerne gjort det mer grundig og oversiklig. Men skriver fra telefonen nå.

@Amund. Ja, dette kan være vanskelig og vite.

Det er faktisk all grunn til og tro at de aller fleste klokker som har vært inne til service hos en Rolex AD har blitt polert. Jeg snakket med en urmaker hos en sådan AD tirsdag helt uavhengg av denne tråden, og fikk vite at det hører med til sjeldenhetene at ikke kassene/lenkene blir polert da klokker er inne til 5 års service. Skal klokken ikke poleres, må dette bes om spesielt. Grunnen til at jeg snakket med urmakeren om akkurat dette, var nettopp fordi jeg IKKE ønsker at mine klokker blir pusset uten at det er særdeles nødvendig. Urmakeren forteller at min oppfattelse hører med til sjeldenhetene.
En av grunnene til at klokkene automatisk blir polert ved en service, er at poleringen allerede er kalkulert inn i serviceprisen. De anser derfor en polering som en del av jobben....om ikke annet er avtalt med kunden.

Jeg tenker også at hvis service på en Rolex automatisk inneholder en polering, skal man derfor også sjekke en "gammel" upolert klokke nøye om den har vært inne til service eller ikke. (kvitteringer er bra.)

Vel, spørsmålet da, blir vel om det er enkelt og finne klokker som har vært i eie hos mennesker med samme oppfattelse som meg.....og tar service på klokker UTEN polering.

Manx, jeg legger ofte ved et skriv til urmakerene der jeg spesifiserer hva som skal gjøres med uret, som jeg i etterkant kan hekte på kvitteringen etter service. Ofte er det unødvendig å pusse klokken, i alle fall om den kun brukes i rotasjon med andre klokker og den brukes relativt forsiktig. Riper kommer fort tilbake også etter en pussing, så det bør en vurdere nøye om er noe poeng å gjøre. Når det er sagt har det også hendt at klokken er pusset selv om urmakeren har fått beskjed om å ikke pusse, og det kan være litt ergelig.