Råd og vink til kjøp av rolex

Medlem
5. mars 2013
Sted
Ningbo, China
Hei!
Jeg flytter utenlands for å begynne på masterstudier i september, i den anledning har jeg lyst til å starte skoleåret med ny klokke!

Jeg er veldig grønn i rolex-verden og håper dere kan komme med innspill på hva som er realistisk innenfor mitt budsjett. Tanken er å bruke +-25.000. (kontoen sier helst under). Jeg er veldig svak for pepsien, men da må jeg vel bikke 30'?

Jeg er óg veldig begeistret for DJ og den bør vel være oppnåelig?

Jeg er veldig klar for å kjøpe brukt :)

Råd tas i mot med stor takk! :)

Skal være mulig å finne en GMT Pepsi til under 30k, men det er jo ikke alltid så lurt å gå for de aller billigste variantene.
Så da er kanskje en DJ et bedre valg. DJ finnes jo i mange varianter, så det komme jo litt an på hva du liker. Kunne det passe med oysterlenke, blå skive og turn-o-graph (roterende bezel) så virker dette som et godt kjøp: Rolex Datejust Turn-O-Graph - FINN Torget

Selv synes jeg DJ kler jubilee-lenke best. Gjerne en vintage-modell med champagne- eller sølv skive. Disse bør kunne skaffes til under 20k.

Lykke til!

Hei!
Jeg flytter utenlands for å begynne på masterstudier i september, i den anledning har jeg lyst til å starte skoleåret med ny klokke!

Jeg er veldig grønn i rolex-verden og håper dere kan komme med innspill på hva som er realistisk innenfor mitt budsjett. Tanken er å bruke +-25.000. (kontoen sier helst under). Jeg er veldig svak for pepsien, men da må jeg vel bikke 30'?

Jeg er óg veldig begeistret for DJ og den bør vel være oppnåelig?

Jeg er veldig klar for å kjøpe brukt :)

Råd tas i mot med stor takk! :)

Skal du flytte utenlands så kan du kjøpe en ny klokke på utførsel, dvs du får tilbake momsen når du forlater landet. Jeg ville ikke kjøpt brukt i ditt tilfelle. Du kan kjøpe eksempelvis en ny Sub, bruke den under studiene, og selge den med en liten profitt når du kommer tilbake til Norge om noen år. Bare unngå å kjøpe noe på taxfree på Gardermoen. Thune tar høyere pris der enn det du kan få på Urverket.

Skal du flytte utenlands så kan du kjøpe en ny klokke på utførsel, dvs du får tilbake momsen når du forlater landet. Jeg ville ikke kjøpt brukt i ditt tilfelle. Du kan kjøpe eksempelvis en ny Sub, bruke den under studiene, og selge den med en liten profitt når du kommer tilbake til Norge om noen år. Bare unngå å kjøpe noe på taxfree på Gardermoen. Thune tar høyere pris der enn det du kan få på Urverket.

Godt poeng at det går an å ta klokken på utførsel.

Det å ta med klokken tilbake til Norge innebærer forøvrig at man er pliktig til å betale mva igjen.

Hvis det er Rolex du velger, og tar den på utførsel vil jeg tro det beste eventuelt vil være å selge den igjen utlandet, hvis klokken i det heletatt skal selges. Ellers har du jo litt tid til å spare til mva frem til du kommer hjem igjen :)

Edit:

Ellers kan du selvfølgelig kjøpe brukt i utlandet, ikke nødvendigvis billigere, men kanskje større utvalg (selvfølgelig avhengig av hvor du skal).

Redigert:
Godt poeng at det går an å ta klokken på utførsel.

Det å ta med klokken tilbake til Norge innebærer forøvrig at man er pliktig til å betale mva igjen.

Hvis det er Rolex du velger, og tar den på utførsel vil jeg tro det beste eventuelt vil være å selge den igjen utlandet, hvis klokken i det heletatt skal selges. Ellers har du jo litt tid til å spare til mva frem til du kommer hjem igjen :)

Edit:

Ellers kan du selvfølgelig kjøpe brukt i utlandet, ikke nødvendigvis billigere, men kanskje større utvalg (selvfølgelig avhengig av hvor du skal).

Om han tar den på utførsel og så flytter tilbake til Norge med en tre år gammel, brukt klokke, så kan jeg ikke tenke meg at han skal betale moms for den. Jeg er dog ikke helt sikker, men kan ikke tenke meg at tollen skulle ha noen interesse av den. I tillegg har han jo papirer på at klokken er kjøpt og betalt i Norge som kan vises ved kontroll.

Om han tar den på utførsel og så flytter tilbake til Norge med en tre år gammel, brukt klokke, så kan jeg ikke tenke meg at han skal betale moms for den. Jeg er dog ikke helt sikker, men kan ikke tenke meg at tollen skulle ha noen interesse av den. I tillegg har han jo papirer på at klokken er kjøpt og betalt i Norge som kan vises ved kontroll.

Om tollerne som står der er "interessert" eller ei, er i utgangspunktet irrelevant og en diskusjon jeg ikke gidder å ta. Faktum er at det da ikke er betalt mva i Norge, og dette er innførsel av klokken.

Arrester meg gjerne om det er noen form for foreldelse på utførsel, men det tviler jeg egentlig på at det er.

Redigert:
Det er vel ikke foreldelse på utførsel, men (bortsett fra bil og andre spesifikke tilfeller) er det jo ikke mva/toll på flyttegods? Eller har jeg misforstått?

Mutriakis kom med gode råd og, ikke minst, han holder seg cirka rundt budsjett.

Går du for ny klokke på utførsel sprenges budsjettet med 10K før du vet ordet av det.

Om tollerne som står der er "interessert" eller ei, er i utgangspunktet irrelevant og en diskusjon jeg ikke gidder å ta. Faktum er at det da ikke er betalt mva i Norge, og dette er innførsel av klokken.

Arrester meg gjerne om det er noen form for foreldelse på utførsel, men det tviler jeg egentlig på at det er.

Jøje meg, nå begynner jeg å bli lei av de piss sure reaksjonene som kommer på ALT jeg skriver her inne. Det er høyst relevant om det er foreldelse inne i bildet, og dermed om klokka er interessant for tollerne eller ikke.
Jeg tok selv en laptop på utførsel og den var med tilbake etter over fem år. Skulle jag da ha betalt 25 % av kjøpesummen i moms for en PC som ikke var verdt 500 kr?
Det er ikke toll eller moms på flyttelass (med unntak av kjøretøy), så jeg kan ikke skjønne at klokka ikke kan være med hjem uten noe problem.

Her sporet det plutselig litt av!
Hva tenker dere om Tudor sub'en? Snowflake ser jo særs fin ut, hvor mye "dårligere" er egentlig ETA-urverket som sitter i de nyere Tudorene?

Tudor Pelagos er jeg svært fornøyd med, både størrelse (42mm) design og en helt rå lenke på 22mm. Urverket er bunnsolid, hvis du ikke er så nøye på hvilken logo det er på skiven tror jeg du blir fornøyd.
Tom

Her sporet det plutselig litt av!
Hva tenker dere om Tudor sub'en? Snowflake ser jo særs fin ut, hvor mye "dårligere" er egentlig ETA-urverket som sitter i de nyere Tudorene?

Det er overhodet ikke dårlig, men det er ikke like ekslusivt.

I ditt tilfelle ville jeg ha forsøkt å finne meg en Pepsi, skal være mulig innenfor budsjettet.
Dersom du kan sprenge budsjettet synes jeg strengt tatt ikke at ideen til Klockomaniac dårlig.

Tudor Pelagos er jeg svært fornøyd med, både størrelse (42mm) design og en helt rå lenke på 22mm. Urverket er bunnsolid, hvis du ikke er så nøye på hvilken logo det er på skiven tror jeg du blir fornøyd.
Tom

Jeg er helt på linje med Tom her. I Pelagos får du alt du skulle ønske Rolex gjorde med sine ur i mine øyne. Du får en fantastisk pakke til en meget bra pris. De ligger jo ute til rundt 23k, da bare noen mnd gammel og strøkne. Om du må ha Rolex på skiven utgår den men om du vil ha J.... bra ur skrevet på skiven, ja da er dette uret for deg. Titan er et fantastisk materiale og finish på dette uret er topp. Urverket som Tom beskriver er enkelt og solid, en hvilken som helst urmaker må kunne hjelpe deg når tid for service kommer. Dette er et ur som hjemsøker meg igjen og igjen. Kommet til at eneste grunn til at jeg enda ikke har kjøpt det er størrelsen. Det er ikke stort men akkurat litt over min egen komfortsone.

Jeg er helt på linje med Tom her. I Pelagos får du alt du skulle ønske Rolex gjorde med sine ur i mine øyne. Du får en fantastisk pakke til en meget bra pris. De ligger jo ute til rundt 23k, da bare noen mnd gammel og strøkne. Om du må ha Rolex på skiven utgår den men om du vil ha J.... bra ur skrevet på skiven, ja da er dette uret for deg. Titan er et fantastisk materiale og finish på dette uret er topp. Urverket som Tom beskriver er enkelt og solid, en hvilken som helst urmaker må kunne hjelpe deg når tid for service kommer. Dette er et ur som hjemsøker meg igjen og igjen. Kommet til at eneste grunn til at jeg enda ikke har kjøpt det er størrelsen. Det er ikke stort men akkurat litt over min egen komfortsone.

Tror nok at @Viccern er mest interessert i å ha Rolex skrevet på skiven og ikke bryr seg om et fantastisk gjennomført dykker ur :(

Ellers en liten kommentar vedrørende dette med å kjøpe ur på utførsel ifra en AD i Norge (altså ikke på taxfree'en). Dette er absolutt mulig, men som norsk statsborger må du melde flytting til utlandet før kjøpet foretas. Denne flyttemelding må medbringes til AD sammen med passet når kjøpet foretas. Så følger en del papirarbeid hos AD, og ved utreise må tollkontoret oppsøkes for fremvising av kjøpt vare og mer papirarbeid. Resultat: Litt stress med papirarbeid men du har:

1) Fått uret for markedspris (som noen er flinkere til å forhandle frem enn andre) minus moms.

2) Har 2 - 5 års garanti på varen (joda, jeg vet alt om dette med World Wide Guarantee etc., men i praksis så er det ikke alltid like lett å benytte denne).

3) Har opparbeidet deg et kundeforhold til en norsk AD.

4) Har støttet opp om norske urmakere.

5) Dette punktet glemte jeg helt: Den prisen du nå har betalt for et nytt ur er sannsynligvis noe av det laveste du kommer i den siviliserte delen av verden når det gjelder kjøp ifra AD.

Hvor mye du skal betale i moms ved hjemkomst (tilbakeflytting) er avhengig av hvor lenge du har bodd i utlandet. Sjekk med Toll myndighetene. De har alle detaljer rundt denne problemstillingen. Men hold deg langt vekke ifra Spedisjons- og fortollings firmaer (inklusive Posten's toll kontor). Disse har ikke den nødvendige fagkunnskapen. Altså, hold deg til tollerene, de vet hva de snakker om.

Men nå er det vel en gang slik at det ikke er vanlig å melde flytting ved studier i utlandet.

Siden @Viccern sier han er rimelig fersk i RLX verdenen ville jeg anbefalt et kjøp i Norge - gjerne her på sonen. Det er ofte tryggere og prisene er ofte mer fornuftige. Utenlandske brukt priser kan noen ganger være helt hinsides.

Frode.

Redigert av en moderator:
Takk for konstruktiv tilbakemelding! GMT'n på briljant er absolutt innenfor rekkevidde. Jeg har heldigvis god tid på å planlegge kjøpet, så tåler å sitte på gjerdet en stund. Tror nok jeg føler meg tryggest med handel her på sonen selv

Kom over denne i går http://www.tidssonen.no/forum/kj%F8p-og-salg-9/fs-rolex-sub-14060-a-15499/
Hvordan er prisen m.t.p at alle papirer medfølger samt nylig service?
Er det slik at jeg må/bør fortolle den hvis jeg skal sende den på service etterhvert?

@Frode
Jeg er norsk statsborger, men har folkeregistrert adresse i utlandet. Vil dette da si at jeg kan handle i Norge, og dermed kjøpe momsfritt? Jeg må vel da betale avgifter når jeg skal inn i bostedslandet mitt?

@Frode
Jeg er norsk statsborger, men har folkeregistrert adresse i utlandet. Vil dette da si at jeg kan handle i Norge, og dermed kjøpe momsfritt? Jeg må vel da betale avgifter når jeg skal inn i bostedslandet mitt?

I utgangspunktet - ja. Husk på å ta godt vare på kvitteringen for moms innbetaling til det landet du førte varen inn i.

Edit: Vi snakker her selvfølgelig om kjøp på utførsel.

Frode.

@Frode

@Talisker

Hvis jeg går utifra det som står under avataren din ( CPH OSL) er jeg usikker på om de samme reglene gjelder i Norden