Råd om ny lenke eller rem til Aqua Terra 41.5

Medlem
11. des. 2016
Sted
Bærum
Hei. Akkurat kjøpt en brukt AT der den originale skinnreima med deployment spenne er litt sliten og skal byttes ut. Har dere noen tips til hvor jeg kan finne reimer til denne? Bare ute etter selve reima og ikke spenna da denne fungerer fint.

Lurte også på om lenke til den eldre 39mm versjonen passer 41.5? Ser det ligger en slik ute i salgsforumet.

@Fluedengern Gratulerer med AT! Det er en finfin serie!

Du har jo valget mellom originale og uoriginale reimer til den foldeklaspen som du har. Hirsch lager fine til ok priser som du finner i veldig mange forretninger (min lokale Bjørklund (av alle!) har et brukbart sortiment) og på nett (både originale og uoriginale: https://www.watchobsession.co.uk) og som passer fint i låsen. Om du tar deg en runde på ebay er jeg også sikker på at du kan finne flere tradere som har greie reimer ned i hundrelappen eller deromkring.

Jeg tviler på om den lenken til 39mm passer perfekt i alle fall, det er jo en ørliten forskjell på omkretsen, og du får kanskje ikke helt fullstendig match mellom kasse, lenke og baretter. Kanskje Omega-guru @JørgenO kan bekrefte eller avkrefte her?

Hvis AT bruker samme foldespenne som for eksempel Speedmaster, så er det "spesialmål" på lengden på de to rembitene. Til den spennen fungerer vanlige remmer på feks 120/80 mm dårlig. Men det finnes tredjepartsleverandører også her, ihvertfall pleide the watch boys å ha noen.

Men for alt jeg vet har AT en mer standard foldespenne. Du kan jo bare måle lengden på den remmen du har og sammenligne med hva du finner på nett.

@Fluedengern Gratulerer med AT! Det er en finfin serie!

Du har jo valget mellom originale og uoriginale reimer til den foldeklaspen som du har. Hirsch lager fine til ok priser som du finner i veldig mange forretninger (min lokale Bjørklund (av alle!) har et brukbart sortiment) og på nett (både originale og uoriginale: https://www.watchobsession.co.uk) og som passer fint i låsen. Om du tar deg en runde på ebay er jeg også sikker på at du kan finne flere tradere som har greie reimer ned i hundrelappen eller deromkring.

Jeg tviler på om den lenken til 39mm passer perfekt i alle fall, det er jo en ørliten forskjell på omkretsen, og du får kanskje ikke helt fullstendig match mellom kasse, lenke og baretter. Kanskje Omega-guru @JørgenO kan bekrefte eller avkrefte her?
Guru var vel å ta litt hardt i, men takk for komplimenten! I følge boken så har 41,5 mm'eren 20 mm mellom lugsene og 39 mm'eren 19 mm mellom lugsene. Da er det ikke å anbefale den smale lenken, eller remmer for den saks skyld. Når lenkene/remmene er for smale kan de trekke i stiftene og føre til at de faller av. Det går fint an å bruke uoriginale remmer til Omega sine foldespenner, men de må modifiseres litt. I avslutningen vil man få et hull der pin'en skal være og i tillegg må man klippe bort hempene, siden fliken blir sittende på undersiden. Legger ved noen bilder som forklaring (og for å vise den fantastiske Speedmaster Moonphase som endelig kom min veil sist uke:))
IMG_0526.JPG
IMG_0527.JPG
IMG_0528.JPG

Men @JørgenO , Omegas originalremmer for deployant har fortsatt litt andre lengder enn standard på de to rem-delene. Lurer på om begge delene er 100/100mm mens standard ellers er 120/80. For min del (flate håndledd, 17cm omkrets eller så) havner foldespennen for langt ute på den ene siden av håndleddet hvis jeg forsøker å bruke "vanlig" rem.

Men her som ellers er det jo YMMV som gjelder :)

Herlig Speedy!

Men @JørgenO , Omegas originalremmer for deployant har fortsatt litt andre lengder enn standard på de to rem-delene. Lurer på om begge delene er 100/100mm mens standard ellers er 120/80. For min del (flate håndledd, 17cm omkrets eller så) havner foldespennen for langt ute på den ene siden av håndleddet hvis jeg forsøker å bruke "vanlig" rem.

Men her som ellers er det jo YMMV som gjelder :)

Herlig Speedy!
Det stemmer at begge delene er like lange på originalremmene og ulike på uoriginale, men det er ikke alltid det gjør noe. En må nesten bare prøve og se om det funker på armen. Original vil alltid passe best, men uoriginal kan være et alternativ hvis man ønsker en type rem som ikke leveres av merket.

God kveld, godtfolk! Jeg er så frekk at jeg antar at lenken du nevner øverst, @Fluedengern, er den jeg har ute for salg her :)

Vil først bare få presisere at lenken har 20mm endeledd, som "bevist" her:
IMG_7503_zpshvc2pokb.jpg

Jeg har ikke sjekket selv på Omega sine sider, men ifølge Ofrei og flere andre steder jeg har sett så er denne lenka oppgitt til å følge med 39.2mm Omega AT - men jeg husker ikke i farta hvilke spesifikke modeller. Hvis det betyr noe.

Bildene under viser AT-lenka montert på min 42mm Speedy MOTM. Altså samme lug avstand (passer perfekt mellom lugs bare så det er sagt), men forskjellig diameter på kassen. Kjapt oppsummert er det som forventet et lite gap "innerst i svingen" mellom endestykket og kasse, men det får være opp til hver enkelt for sjenerende det eventuelt er :) Jeg synes ærlig talt det ser ganske bra ut (bildet er overdrevet / drar litt i lenka for å få maks uflaks på utfallet, hvis dere forstår), og hadde ikke min Speedy kommet med lenke hadde jeg ikke hatt problemer med å bruke AT-lenka på den.

Her drar jeg som nevnt litt i lenka for å få maks avstand mellom lenke og kasse, på undersiden:
IMG_7505_zpsgj5yetqs.png

Her "dytter" jeg motsatt vei for å liksom klemme lenken mot kassen:
IMG_7507_zps0xsfrhch.png

Slik ser det ut når klokken sitter på hånden (hvis det har noe å si så er lenken altfor lang for meg så her sitter det ikke stramt):
IMG_7506_zpsg6ya1q54.png

For sammenligning, her sitter originallenka på - med veldig lite wiggle room i noen retning:
Speedy%20m%20original%20lenke_zpsyhxdthyz.png

Det var det jeg orket av Photobucket i kveld :)

Du virker for meg som en real kar @Fluedengern så hvis du ønsker så kan jeg sende lenka til deg så du får prøvd selv. Hvis du vil da, selvsagt! Ber bare om at du betaler for frakta i så fall.

Eventuelt, hvis @JørgenO har en 41.5mm AT inne så kan han få prøve lenka i butikken?

-Tommy

• Liker
Reaksjoner: raknes
God kveld, godtfolk! Jeg er så frekk at jeg antar at lenken du nevner øverst, @Fluedengern, er den jeg har ute for salg her :)

Vil først bare få presisere at lenken har 20mm endeledd, som "bevist" her:
IMG_7503_zpshvc2pokb.jpg

Jeg har ikke sjekket selv på Omega sine sider, men ifølge Ofrei og flere andre steder jeg har sett så er denne lenka oppgitt til å følge med 39.2mm Omega AT - men jeg husker ikke i farta hvilke spesifikke modeller. Hvis det betyr noe.

Bildene under viser AT-lenka montert på min 42mm Speedy MOTM. Altså samme lug avstand (passer perfekt mellom lugs bare så det er sagt), men forskjellig diameter på kassen. Kjapt oppsummert er det som forventet et lite gap "innerst i svingen" mellom endestykket og kasse, men det får være opp til hver enkelt for sjenerende det eventuelt er :) Jeg synes ærlig talt det ser ganske bra ut (bildet er overdrevet / drar litt i lenka for å få maks uflaks på utfallet, hvis dere forstår), og hadde ikke min Speedy kommet med lenke hadde jeg ikke hatt problemer med å bruke AT-lenka på den.

Her drar jeg som nevnt litt i lenka for å få maks avstand mellom lenke og kasse, på undersiden:
IMG_7505_zpsgj5yetqs.png

Her "dytter" jeg motsatt vei for å liksom klemme lenken mot kassen:
IMG_7507_zps0xsfrhch.png

Slik ser det ut når klokken sitter på hånden (hvis det har noe å si så er lenken altfor lang for meg så her sitter det ikke stramt):
IMG_7506_zpsg6ya1q54.png

For sammenligning, her sitter originallenka på - med veldig lite wiggle room i noen retning:
Speedy%20m%20original%20lenke_zpsyhxdthyz.png

Det var det jeg orket av Photobucket i kveld :)

Du virker for meg som en real kar @Fluedengern så hvis du ønsker så kan jeg sende lenka til deg så du får prøvd selv. Hvis du vil da, selvsagt! Ber bare om at du betaler for frakta i så fall.

Eventuelt, hvis @JørgenO har en 41.5mm AT inne så kan han få prøve lenka i butikken?

-Tommy
Det har vi selvsagt. Det er bare å komme innom.

• Liker
Reaksjoner: Tommytott