Råd vedr pulsklokke

Medlem
3. aug. 2011
Sted
Lillestrøm
Tenkte å kjøpe pulsklokke til min kjære da hun ønsker seg dette.

Jeg er helt blank når det kommer til dette, hva er det som er viktig å tenke på når man skal kjøpe pulsklokke?

Jeg har sett at endel har innebygd GPS og noen har ekstern GPS modul, Pro, cons?

Hun bruker en løpeapp på telefonen som hun alltid har med seg på løpetur, den har GPS-funksjon, har hun bruk for gps på pulsklokken i tillegg?

Tips til butikker hvor det lønner seg å handle?

Godt tips, jeg får sjekke opp litt vedr hvilken app hun bruker osv, og om de klokkene er noe brukanes.

Har også finni en som heter Polar F60, som man kan kjøpe gps sender til, Den var ihvertfall best i test.

Jeg har en Polar RS800CX, som jeg har sykkelsensorer på (fart/distanse, cadence). Den har også mulighet for GPS-dings-tilkobling, men jeg har aldri brydd meg med å kjøpe den. Klokken fungerer fint, og sitter bra på armen (jeg får imidlertid spader av finanstullinger jeg møter på jobb i dress og akkurat denne klokken).

Klokke med innebygd GPS er i mine øyne tull. For det første er de gigantiske (jeg tittet på adamskaters i går, jeeeez), for det andre er batterilevetiden meget kort, så de må lades i ett kjør.

Kan anbefale Polar RCX5, hvor du også kan skaffe deg GPS. Meget god klokke, med stort og oversiktlig display.

Jeg har en Garmin 910xt med innbygget GPS. Ja dn er større enn en polar men man slipper også å montere på seg en gps pod som er på størrelse med en snusboks. Batterilevetiden er ca 20 timer. For de som trener mer enn 20 timer i strekk anbefales ikke denne. Den fullader seg på ca 1 time. Denne klokken er den ultimate triathlon klokken og har i tillegg til løp og sykkelfunksjoner også swim metrics som måler effektiviteten i svømmetakene. En klokke jeg på det sterkeste vil anbefale etter å brukt ulike pulsklokker siste 20 årene. Klokken synker man mot pc og logger all aktivitet i ett program fra garmin som på mange måter minner om en disse løpe appene bare mer avansert.

LØP OG KJØP. Tror xxl er biligst på denne
5456beed.jpg

Eneste jeg har å utsette på min Garmin forerunner 305 er nettopp batteriet.
At det kun er fire-fem timer batteritid er flaut. Størrelse = stor display og lesbarhet.Ligger fint på armen og veier ikke mye. 405 er mer klassisk klokkeformet med touchknapper på siden av skjermen men færre pixler i displayen men bedre batteri

Greia tenker jeg er å bestemme seg for om det er puls eller GPS som er viktigst. For meg som ikke trener på puls holder Garmins enkle funksjoner (kjøpt et pulsbelte løst, følger ikke med)

Har en Garmin Forerunner 310 XT. Er meget fornøyd med denne, dog har den litt kort batteritid. Mener at den konka etter ca 4 timer på en meget kald skitur.

Jeg har egentlig sluttet å trene etter puls, men GPS som gir meg fart og distanse bruker jeg mye.

Greia tenker jeg er å bestemme seg for om det er puls eller GPS som er viktigst. For meg som ikke trener på puls holder Garmins enkle funksjoner (kjøpt et pulsbelte løst, følger ikke med)

+1

Jeg bruker en Nike+ sportwatch som jeg er rimelig fornøyd med, men jeg har ikke brukt pulsmåling med den, kun GPS. Det fine med den er at den også medfølger en slik foot-pod fra nike+, så man kan måle distanse etc også på tredemølle. Den medfølgende hjemmesiden er også ganske bra, selv om den er noe ustø av og til.

EDIT: Ulempen, for de som bryr seg om sånt, er at den har ikke noe sykkelfunksjon. Måler min/km, men ikke km/t.

nike-tomtom-sport-watch-gps.jpg

Nike+ SportWatch GPS Powered by TomTom - Elkjøp

Mange gode tips her:)

adamskater: jeg har slengt Holtet ski og sykkel en mail nå! Takk for tips.

Tror det utgår med innebygd GPS, hun er ikke veldig stor rundt håndleddet akkurat, så er redd for at det blir veldig klumpete med en stor Garmin.

Og har finni ut hvilken app hun bruker, runkeeper het den, og som ErikR sier lenger opp her, finnes det klokker som er kompatibel med dette programmet! Og etter hva jeg forstår så kan Polar FT60 funke til runkeeper, det hadde vært helt gull, liten smekker klokke og bruke GPS funksjon til iPhone!

2e096db0-b3ed-6e72.jpg

flere av treningsappene trenger ikke klokke, men kun pulsbeltet. amobil.no hadde en test av div pulsbelter til bruke med mobil for noen uker siden. De bruker blåtann til å snakke med tlf

Jeg har en Garmin 205. Den er omtrent like stor som en Daytona, ca. 40 mm. Enkel i bruk. Den har både GPS og pulsfunksjon og er overhodet ikke for stor for en kvinne. Hvis du skal ha en klokke med GPS-funksjon bør du absolutt gå for en med intern løsning. Det er bare tungvindt å drasse rundt på en ekstra sensor, hvilket også medfører at den ikke blir brukt. Batterilevetiden er vel akseptabel for de fleste hobbytrimmere rundt om. Den skal klare 8 timer med aktivitet og 14 dager i standby. Holder for de fleste.

En annen fordel er at Garmin både har sitt eget logprogram på pc og nett, men den støtter også andre trackere som f.eks. Endomondo som jeg bruker. Her kan du laste inn treningsøkten på nett og se alt i et oversiktlig miljø med kart, alle løpsdata som puls (både kontinuerlig puls, makspuls og gjennomsnittspuls), lengde, tidsbruk. En annen genial ting er "personal bests". Her får du oversikt over progresjonen i treningen over tid og kan følge din egen utvikling. Den kan også logge vekt, BMI osv.

En pulsklokke med GPS har virkelig endret hvordan jeg trener og gir motivasjon til å komme seg ut. Jeg ser helt annerledes på trening nå enn tidligere. Det å kunne gå igjennom løypa på nett etterpå, og se hvor fort jeg har løpt osv. er utrolig motiverende. Du kan også legge til venner og følge dem, samt lage konkurranser.

Jeg synes du absolutt bør vurdere en GPS-klokke til din kjære. Og størrelsen trenger ikke å være avskrekkende. En pulsklokke gir deg bare puls, mens en GPS-klokke gir deg både puls og så mye mer. Den dekker alle funksjoner man kan ha på en app og man slipper å drasse med seg telefonen ut. Det er spesielt kjekt når det regner :)

De garmin pulsklokkene jeg har sett, ser utrolig store ut, men skal søke opp den du har.
Hadde vært veldig greit med en integrert løsning!

Ta en titt på Garmin Forerunner 610, den er ikke så stor og min kone er fornøyd med den. Touch-skjermen er veldig grei å bruke og den har det meste av funksjoner.

Dcrainmaker.com har svært utfyllende tester av pulsklokker, vel verdt et besøk.

Ender du på en Garmin så sjekk for all del pris hos Malfix.no, han har vært flere hundrelapper under flere ganger når jeg har handlet GPS-utstyr.

Her er et bilde av 610 og 910 sammen på min tynne arm.
50d52abc-0230-5a0a.jpg

De garmin pulsklokkene jeg har sett, ser utrolig store ut, men skal søke opp den du har.
Hadde vært veldig greit med en integrert løsning!

Så at det snek seg inn en skriveleif i innlegget mitt. Jeg har en Garmin 210, ikke 205. Den er ikke mye større enn en et vanlig digitalt sportsur, men selve klokkehuset er noe tykkere.

Drar opp denne tråden igjen.

Finnes det noen gode grunner til å ikke kjøpe en Suunto Ambit HR?

Har lyst på en røff GPS klokke med mulighet for laptimer. Noen som har erfaring med denne klokken?

Drar opp denne tråden igjen.

Finnes det noen gode grunner til å ikke kjøpe en Suunto Ambit HR?

Har lyst på en røff GPS klokke med mulighet for laptimer. Noen som har erfaring med denne klokken?

Den så grei ut den der, men tror faktisk jeg ville gått for en Garmin.

Selv er jeg ingen fan av pulsklokker og slikt, men har litt lyst på en GPS-klokke. Har sett på Garmin Forerunner 910, siden jeg løper sammen med en kompis her i Sandefjord på jobb som har en. Den er veldig fin å ha for å holde oversikt over pace og split times pr km under løpeturene våre. Den kommer også med veldig solid programvare til PC/Mac, og har muligheten til å programmere on the fly. Senest i forgårs sto vi ved startpunktet på løpeturen vår og programmerte inn 10x intervaller og rolig løping resten over 8,5km. Flere andre klokker kan ikke dette, det må gjøres på PC før man går ut.

@semmern

Kjøpte Suuntoen og er veldig fornøyd så langt. Kun fått brukt den på en tur, men programeringsverktøyet på nettet er veldig bra.

Har også lagd et eget lite program jeg kan bruke på Bislett ettersom det ikke er GPS-dekning inne. Blir spennende å prøve ut.

Redigert av en moderator: