Røff arbeidsbeater som tåler juling?

Medlem
16. aug. 2012
Innlegg
54
Sted
Nordland
Hei igjen folkens.
Mens jeg leter etter den rette PAM for meg, har jeg kommet mer og mer inn på tanken om en orntlig arbeid/bruks klokke. Og ja, det er deres skyld..... :eek:
Nok om det. Jeg trenger en klokke som tåler juling, som også blir å få litt juling. Jeg reiser mye i jobben, båt, borerig å det som værre er. Når jeg er hjemme går mye tid i verksted, på snøscooteren, motorsykkelen, gymmen... Den må være med på det meste. Det første som slår meg er selvsagt Sub. Hadde jeg fått tak i en pent brukt, veldig rimelig hadde jeg kanskje gått for en sånn. Men veldig rimelige subber er vell ikke hverdagskost?
Hva finnes av alternativ, som er røff? Tips mottas med takk, da jeg begynner å få abstinenser her..... :rolleyes:
 
http://www.tidssonen.no/forum/klokker-9/fs-tudor-pelagos-15962/
DSC_2923.jpg

Veldig bra pris for et nytt ur.
Om du vil finne noe til rundt 10 feks sjekk Sinn!
 
Hei igjen folkens.
Mens jeg leter etter den rette PAM for meg, har jeg kommet mer og mer inn på tanken om en orntlig arbeid/bruks klokke. Og ja, det er deres skyld..... :eek:
Nok om det. Jeg trenger en klokke som tåler juling, som også blir å få litt juling. Jeg reiser mye i jobben, båt, borerig å det som værre er. Når jeg er hjemme går mye tid i verksted, på snøscooteren, motorsykkelen, gymmen... Den må være med på det meste. Det første som slår meg er selvsagt Sub. Hadde jeg fått tak i en pent brukt, veldig rimelig hadde jeg kanskje gått for en sånn. Men veldig rimelige subber er vell ikke hverdagskost?
Hva finnes av alternativ, som er røff? Tips mottas med takk, da jeg begynner å få abstinenser her..... :rolleyes:

Du skal ha en Seamaster 2254.50. Like bra kvalitet som Sub, og imo like allsidig og tøff! 1/3 av prisen brukt.
 
Certina DS Action Diver til ca 5500,-! Ærlig og ujålete til en meget god pris,har hatt min i et års tid og er såre fornøyd :)
 
- Omega PO 2500
- Omega Seamaster
- Sinn U1
- Breitling Superocean Steelfish (A17390)
- Seiko MarineMaster 300
- Certina Action Diver
- Oris Aquis Date
- Breitling Seawolf
- Longines Hydroconquest

Noen forslag :)
 
Redigert:
Veldig enig med @Timekeeper - og jeg snakker av egen erfaring.

Nevner allikevel Seiko Marinemaster 300. Den er virkelig bygd for juling. I tillegg er den høyt verdsatt som en ekte wis-klokke ute i den store, vide verden.
 
Redigert av en moderator:
Skal selv gå til innkjøp av en Seiko SKX009 eller 007, ikke bare for å ha en beater men for å se hvor mye juling en auto.mekansik klokke kan tåle på sikt i mitt yrke som rørlegger. Så får jeg se om jeg tør å bruke en klokke til 40-50K på jobb dersom forsøkskaninen overlever uten problemer. Jeg er virkelig ikke redd for riper eller hakk på mine klokker, men med forskjellig kraftig elektrisk verktøy, arbeid på trange og røffe steder som f.eks i en krypkjeller, i grøfter med løs stein og jord, tekniske rom med rør og klammer man lett kan dunke borti osv. så kan man nok ødelegge den fort tror jeg. Knuse glasset eller at noe løsner innvendig er nok ikke helt utenkelig er jeg redd, quartz er vel egentlig ideelt men det får noen andre velge:D
 
Veldig enig med @Timekeeper - og jeg snakker av egen erfaring.

Nevner allikevel Seiko Marinemaster 300. Den er virkelig bygd for juling. I tillegg er den høyt verdsatt som en ekte wis-klokke ute i den store, vide verden.

+1
Absolutt en rå WIS beater, ja.
...men har hørt mye negativt om den også. :/
 
Redigert av en moderator:
...men har hørt mye negativt om den også. :/

Hva da? Hvis jeg ser bort ifra noen som mener den ikke alltid er presis nok (men jeg har også lest om de som har fått den innenfor +4 / -4 pr dag), og litt for dyr ny, har jeg ikke lest mye negativt.. :)
 
Seiko 007/009 er solide "bruksklokker", Har brukt en 007 i snart to år daglig.
Den har i løpet av den tiden fått mye juling, men den går ennå.
Eneste å utsette på den er nøyaktigheten.
+ er prisen:)
 
Redigert:
Hva da? Hvis jeg ser bort ifra noen som mener den ikke alltid er presis nok (men jeg har også lest om de som har fått den innenfor +4 / -4 pr dag), og litt for dyr ny, har jeg ikke lest mye negativt.. :)

F.eks Hardlex krystal? Har eid en Seiko 5 Sports med hardlex krystal, og så "hard" var den ikke. Greit nok på en klokke til 710kr at det blir noen riper, men i mine øyne blir det helt håpløst å ikke ha Safirglass på en beater til 16-17k

Også lest at det skal være litt opp og ned med bezelen da det kommer til jevne klikk, og at det er lett og ripe opp. (aluminium insert)

Men... selv om man tar dette med i regnestykket, så hadde denne klokken vært førstevalget mitt hvis jeg var i samme situasjon som TS. Klokka ser jo bare helt utrolig ut!
 
Sinn er en favoritt... I tillegg til U1 som er nevnt liker jeg godt EZM3, og evt 856 hvis du ikke ser etter dykkerklokke!
 
Mange gode forslag:) Skx007 har jeg allerede.
Omega, Tag heuer å Breitling har egentlig flere alternativer. Men så var det å finne den ;)
 
Du skal ha en Seamaster 2254.50. Like bra kvalitet som Sub, og imo like allsidig og tøff! 1/3 av prisen brukt.

De er veldig vanskelige å få tak i, ihvertfall til den prisen du nevner. Har selv vært på utkikk etter en, men de dukker (nesten) aldri opp i Norge, og på utenlandske nettsider ligger de på rundt $2500,-. Da er det ikke lenger snakk om 1/3 av Sub-prisen, men bare noen få tusenlapper unna. Dessverre.
 
Redigert:
En virkelig arbeidsklokke bør ikke ruve for mye på håndleddet. Derfor anbefaler jeg Glycine Combat, som bygger 10,6mm.
p9211403.jpg


Mange modeller:
https://www.google.no/search?q=glyc...aPM_LgZAN&sqi=2&ved=0CC8QsAQ&biw=1366&bih=622

Og så slår jeg selvsagt ett slag for Certina First som ser lignende bruk hos meg som hos deg hver dag:
c014_407_11_051_00-big1_1_400_001.jpg

Den bygger 11mm.

Men Sinn 556:
670269d1333482339-watches-look-similar-sinn-556-83235d1269806348-sinn-556-kemmner-diver-oder-steinhart-ocean-1-all-black-b145_sinn_556_d.jpg.jpeg


Og Damasko:
damasko_da36_pilot_watch_100m_wr.jpg


...har begge høy beskyttelse mot magnetisme og det kan være fint på rigg!
 
Redigert: