Radiomir i Composite - er det helt feil?

Gin

Medlem
27. aug. 2012
Sted
Ingensted
Var innom Bjercke idag, og så igjen på Pam 00505 Radiomir Composite. Jeg fikk veldig lyst på denne, når jeg så den på PTG, og har tenkt mye på denne siden da.
Stemningen i butikken utløste ikke en impuls handel idag (vet heller ikke om den er ledig) - heldigvis, for nå tenker jeg at en Composite Radiomir egentlig er helt feil, denne klassiker skal vel være i stål - eller??

Jeg har ikke nok panerai historie kunnskap til å svare ja eller nei, men det jeg kan si er at 00505 er sykt, sykt rå! Jeg kunne gjerne kjøpt den:j

...heldigvis, for nå tenker jeg at en Composite Radiomir egentlig er helt feil, denne klassiker skal vel være i stål - eller??

Det har du nok rett i, men det som iallefall er feil er et atuomatisk urverk i en Radiomir. Ville heller sett på 504 istede for 505 (gitt at du klarer 47mm da).

Thomas; historisk er det helt feil med automatisk verk, men kompositt er ikke korrekt det heller.
Likefullt er det en tøff klokke, og med skrukrone bør man ha lengre gangreserve Om man planlegger å bruke klokken mye og ha manuelt verk.

Et annet spørsmål ift "historisk korrekt": sandwich eller painted dial?

Et annet spørsmål ift "historisk korrekt": sandwich eller painted dial?

Om "historisk korrekt" betyr at klokken skal være helt lik den aller første klokken Panerai leverte, så har ikke jeg svaret for hånden. Men så vidt jeg vet hadde Panerai sandwich dial for mer enn femti år siden.

Om alt skal være historisk korrekt bør man også holde seg unna Sub Date;)

Om "historisk korrekt" betyr at klokken skal være helt lik den aller første klokken Panerai leverte, så har ikke jeg svaret for hånden. Men så vidt jeg vet hadde Panerai sandwich dial for mer enn femti år siden.

Om alt skal være historisk korrekt bør man også holde seg unna Sub Date;)

Et godt svar på mange måter et litt rart spørsmål:)

Men tanken min med "historisk korrekt" er vel noa alla at jeg mener historien definerer DNA-et til et brand, så kan historien utvikles, så identisk/kopi av originalen er unødvendig, samtidig som enkelte historiske elementer har høyere verdi for meg enn andre.

Jeg tar nok poenget, men litt kverulering er alltid artig:)

At jeg kjøpte en 372 hadde nok en del med det historiske genet å gjøre. Den skapte på en måte min interesse for å dykke litt dypere i Panerais historie. At jeg endte opp med nettopp en 372 var allikevel litt tilfeldig, det kunne like gjerne blitt en annen modell om det ikke hadde vært for tilgjengeligheten der og da.

Når det kommer til andre klokker jeg nå eier er det også litt tilfeldig at de har et snev av historisk korrekthet over seg. SMP, 114060, IWC AT (vintage collection, vel og merke) og AP RO har alle et historisk gen, slik jeg ser det.

Til trådstarter vil jeg si at om du liker klokken, og ikke er altfor opptatt av historien, er det bare å klemme til:)

Takk for mange interessante innspill!

Her snakker vi om følelser som vanlig, og ikke hva som er historisk korrekt.
Klokka er rå, men jeg er redd det er et kortvarig fenomen med composit, slik som PVD var det for noen år tilbake.

Det automatiske P9000 verket var en av grunnene til at jeg festet meg ved akkurat denne klokken. Min 312 har dette urverk, og har imponert meg stort når det gjelder finish, men spesielt nøyaktigheten - som er det beste jeg noen gang har vært borti!

Uansett, har nå konkludert med at "julebonusen", nå isteden blir brukt på noe annet:cool: