Radiomir..... The way to go, or "no go"?

Medlem
3. aug. 2009
Sted
Planet Earth
Ladies and Gents!

Velkommen til avdelingen for høyttenkning!
Dagens tema: Panerai Radiomir.

Som kanskje noen erindrer, har jeg hatt en PAM270 Luminor 1950 GMT 10 Days i mitt eierskap en stund. Solgt etter et drøyt år.
Den ble for lite brukt, men likevel; - et fantastisk ur. Og et ur som - IMHO - oppfyller det meste av de DNA-kriteria jeg ser for meg kan settes for en PAM.

Men så.....
Komplett "out of the blue", nå når jeg er uten noen PAM, får jeg det for meg at jeg kanskje ikke er ferdig med den likevel.
For jeg har plutselig fått en "hunch" om at Radiomir på 42mm kanskje kunne være passende å eie.

Både fordi.... den er særdeles klassisk og dressy. Som jeg egentlig har som primær preferanse for urene mine.
Fordi.... den er 42mm. Som i seg selv kan vise seg å være en OK size for meg.
Og fordi.... jeg mener jeg rett og slett bør ha en PAM i samlingen.

Den eneste tvilen som nager meg, er om overgangen fra Luminor til Radiomir rett og slett blir "feil". Uten at jeg helt kan utdype den formeningen her og nå.
Og, at jeg ikke har prøvd en variant av arten på hånden enda, og følgelig ikke vet om vi (les: jeg og klokken) er kompatible.

Men bottom line; - jeg liker veldig godt inntrykket etter å ha sett bilder.

Har vi noen av disse på TS?
Radiomir på 42mm - eller noen annen snasen modell?
Som for eksempel denne vakre, enkle modellen - PAM337 i stål. Eventuelt samme - PAM338 - i titan.
Anyone?

pam337_01.jpg

Jeg har Radiomir 337 på min ønskeliste, 42mm er en perfekt size på meg!:D
Større enn det har ikke jeg arm til!:D

Go for it!;)

Er ikke 42mm litt no-go blandt 'ristiene? Jeg digger Radiomir og 42mm er en fin størelse på klokker, men jeg føler at Paneraier skal være litt chunky og ha litt wrist presence!

My 2 cents..

Er ikke 42mm litt no-go blandt 'ristiene? Jeg digger Radiomir og 42mm er en fin størelse på klokker, men jeg føler at Paneraier skal være litt chunky og ha litt wrist presence!

My 2 cents..

Nettopp.....
Dette er nok noe av innholdet i tvilen min.

Men samtidig; - jeg liker å være "politisk ukorrekt" iblant og ikke alltid "følge strømmen"....;)

Moore; har du prøvd radiomir 45? Den bærer jo veldig smålig. På ingen måte som luminor. Din iwc er jo passe chunky, så tror 45mm er allright. Mathfjeld har vel noen råd ang dette:)

Lykke til!

Jeg har tidligere sjekket med Bjerke, og de hadde ingen klokker med denne kassen inne... Nydelig ur... :)

Moore; har du prøvd radiomir 45? Den bærer jo veldig smålig. På ingen måte som luminor. Din iwc er jo passe chunky, så tror 45mm er allright. Mathfjeld har vel noen råd ang dette:)

Lykke til!

Nope, ikke prøvd 45'ern.
Mine IWC'er er 42,3mm begge, men med ulik tykkelse. Jeg ser at eneste løsning er å få prøvd Radiomir først som sist. De mer rektangulære ur virker jo erfaringsvis større enn runde i tilsvarende størrelse, uten at jeg vet om det er dekkende i dette tilfellet.
Så for meg Radiomir på 42 kanskje var riktig - men jeg skal absolutt sjekke ut 45mm.;)

Jeg synes 42mm Radiomir virker meget attraktivt! Har ikke forsøkt på hånden, men gjør det gjerne ved anledning :D

Jeg er jo vant til dameklokker, ref Daytona :mrgreen:

45 mm radiomir sitter mye bedre på armen min enn luminor, men jeg personlig fikk ikke akutt hjertebank når jeg hadde den på hos Bjerke.

Løp og test så ser du jo fort hvordan tingenes tilstand er :)

Jeg synes 42mm Radiomir virker meget attraktivt! Har ikke forsøkt på hånden, men gjør det gjerne ved anledning :D

Jeg er jo vant til dameklokker, ref Daytona :mrgreen:

Bra Anders!
Nå kom vi tilbake på rett spor her.

Ser egentlig svært lite galt - if any - i å eie ur som også damene liker....:cool:

45 mm radiomir sitter mye bedre på armen min enn luminor, men jeg personlig fikk ikke akutt hjertebank når jeg hadde den på hos Bjerke.

Løp og test så ser du jo fort hvordan tingenes tilstand er :)

Jeg sitter med en følelse av at liten armtid for min tidligere Luminor også hadde en sammenheng med hvorledes den "satt" på armen. Blant annet. Radiomir er jo noe lavere, noe som kan gå i dens favør.
Vi får se - her må det prøves!

Er på tynn is her, men 1950 kassen er jo litt mer wobbly på armen. Det har imidlertid mye å si Hvaslags rem du har på. Noen myke gir mye bedre støtte.
Så... Isen... Har radiomirs forskjellige kasser også? Isåfall, prøv begge kasseformene i 45mm.

1950 luminor er jo også firkantet, men jeg synes den er liten, i forhold til feks Helson.

Morsom prosess du har foran deg. Men, vi snakker automatisk? Skrukrone og manuell virker ikke bra.

1950 kassen er visuelt sett meget pen. Meget, meget pen.

Men er et eller annet med den som gjør at jeg ikke blir komfortabel, mens Ap Roo liker jeg veldig godt på armen.

Så Entropy er nok inne på noe her, sitter først 1950 bra på armen er det jo helt gull.

Kanskje jeg venner meg til den på min egen arm en dag, håper egentlig det for jeg liker dem godt.

Men uansett tilfelle, radiomir passer kanskje deg bedre Moore, er jo som du sier i starten - den er litt mer dressy på en måte. Kom deg til en forhandler og test ;)

Er på tynn is her, men 1950 kassen er jo litt mer wobbly på armen. Det har imidlertid mye å si Hvaslags rem du har på. Noen myke gir mye bedre støtte.
Så... Isen... Har radiomirs forskjellige kasser også? Isåfall, prøv begge kasseformene i 45mm.

1950 luminor er jo også firkantet, men jeg synes den er liten, i forhold til feks Helson.

Morsom prosess du har foran deg. Men, vi snakker automatisk? Skrukrone og manuell virker ikke bra.

337 har vel p.999 som er et automatisk verk... På 45mm modellene får du vel begge deler?

PAM337 er manuell.
Muligens et lite "aber" akkurat det - uten at jeg har erfaring med tanke på manuelt verk og skrukrone, som denne modellen har.

.....
Men uansett tilfelle, radiomir passer kanskje deg bedre Moore, er jo som du sier i starten - den er litt mer dressy på en måte. Kom deg til en forhandler og test ;)

Det er nok rett og slett dette enkle faktum som gjør at jeg tror det er et ur jeg kan like å ha på armen...:rolleyes:

Spennede Moore! Jeg flørter også med Radiomir :D

3 kandidater jeg liker veldig godt:

388.JPG

Pam 388(45mm), Radiomir-varianten av Pam 312. Sandwich dial, dato og P.9000-verket. 2012 modell. Dødslekker IMO. Ellers har vel Radiomir tradisjoner med manuelt verk og de fleste modellene kommer med dette.

panerai_image.968046.jpg

Pam 190(45mm), JLC 8-dagers manuelt verk, sandwich og gull visere. Discountinued, kan være litt vanskelig å skaffe. Nydelig IMO.

Panerai-PAM249-Radiomir-1936-California-dial-SE-47-4cf9b7e5e62d6c5920567300-0.jpg

Pam 249(47mm) Kanskje den kuleste Radiomiren? Personlig hadde jeg gjerne sett den i 45mm.