Radiomir..... The way to go, or "no go"?

Jeg er selv i markedet for en Radiomir ettersom min siste Panerai gikk ut døren for noen måneder siden. Det var en luminor som dessverre ble brukt alt for lite. Jeg er nå fast bestemt på Radiomir, men da i 45 mm varianten.

Når det gjelder Panerai og her også radiomir-modellene synes jeg godt de kan være litt store av seg. 45 mm funker bra, men her vil jo forhold som størrelse på mann og armer/håndledd ha betydning. Ikke minst bruksområdet.

Selv går jeg ofte med skjorte og jakke på jobb, men har absolutt intet dresskrav. Jeg er også knappe 190 høy og selv om jeg ikke er den kraftigste karen, så er jeg på ingen måte liten. 45 mm versjonen passer meg derfor meget godt. Dersom antrekket heller mer mot dress til hverdags og det også er dette uret kommer til å bli brukt til, ville jeg ikke nølt med å gå for 42mm´ern. Ut fra dine andre ur tror jeg også dette skal funke bra. Det skal imidlertid bemerkes at jeg aldri har hatt 42mm´ern på armen og sånn sett egentlig ikke gå god for den. Men (!) ut fra bildene, burde den funke bra :)

Intet annet råd er vel så godt som: prøv begge på ;)

Spennede Moore! Jeg flørter også med Radiomir :D

3 kandidater:

388.JPG

Pam 388(45mm), Radiomir-varianten av Pam 312. Sandwich dial, dato og P.9000-verket. 2012 modell. Dødslekker IMO. Ellers har vel Radiomir tradisjoner med manuelt verk og de fleste modellene kommer med dette.

panerai_image.968046.jpg

Pam 190(45mm), JLC 8-dagers manuelt verk, sandwich og gull visere. Discountinued, kan være litt vanskelig å skaffe. Nydelig IMO.

Panerai-PAM249-Radiomir-1936-California-dial-SE-47-4cf9b7e5e62d6c5920567300-0.jpg

Pam 249(47mm) Kanskje den kuleste Radiomiren? Personlig hadde jeg gjerne sett den i 45mm.

Vakkert!
Rent intuitivt -før jeg har fått prøvd Radiomir på hånden - er det synd ikke alle modellene er mulig å få i 42mm.
Men, det kan jo hende 45mm viser seg å være ok.

Alt ved det bildet med PAM190 er "sååå meg". (Sagt uten at jeg skal mistenkes for å være en del av homsepatruljen av den grunn).
Nettopp slik jeg vil bære min Radiomir. Ja, kanskje også nettopp en slik Radiomir.

PAM 388 leveres jo i 42 også, og er direkte utsøkt.
PAM 249 er kanskje prikken over i'en. Hadde gitt mye for en slik i 42. Meget vakker dial.

Skrukrone funker nok om du ikke skrur til, og et oppmerksom på å være forsiktig for minst mulig slitasje på gjengene. Santidig... Blir det dårlig kan det umulig være dyrt å bytte stem og krone. Sjekk pris på dette om det bekymrer deg, då får du det inn i kakestykket. :)

Bang! De siste 48 timene har endret mine preferanser på hvordan klokker skal se ut :D
Kul prosess!

De som flyback foreslår er jo alle rålekre. Med 190 som favoritt, kanskje :cool:

Tør jeg spille inn denne, om ikke til annet enn inspirasjon ;)

PAM21....
pam00021_00001.jpg

PAM00021_00028.jpg

The PAM21 is the first special edition Vendome Panerai watch that was produced in 1997. The watch is a 47mm Radiomir with a platinum case and a hand-wound period Rolex movement. Only 60 units were produced.

Jeg har også "oppdaget" elegansen i en Radiomir, men som likevel har beholdt noe av det maskuline en Panerai gjerne blir forbundet med.
Derfor har jeg også hatt slik en på ønskelisten min i lengre tid :cool:
Gjerne en PAM268.......

Har nylig hatt tre ulike størrelser på armen, og kjente fort at 42mm er no-go for meg.....

Men Radiomir? JA!!

Jeg er selv i markedet for en Radiomir ettersom min siste Panerai gikk ut døren for noen måneder siden. Det var en luminor som dessverre ble brukt alt for lite. Jeg er nå fast bestemt på Radiomir, men da i 45 mm varianten.

Når det gjelder Panerai og her også radiomir-modellene synes jeg godt de kan være litt store av seg. 45 mm funker bra, men her vil jo forhold som størrelse på mann og armer/håndledd ha betydning. Ikke minst bruksområdet.

Selv går jeg ofte med skjorte og jakke på jobb, men har absolutt intet dresskrav. Jeg er også knappe 190 høy og selv om jeg ikke er den kraftigste karen, så er jeg på ingen måte liten. 45 mm versjonen passer meg derfor meget godt. Dersom antrekket heller mer mot dress til hverdags og det også er dette uret kommer til å bli brukt til, ville jeg ikke nølt med å gå for 42mm´ern. Ut fra dine andre ur tror jeg også dette skal funke bra. Det skal imidlertid bemerkes at jeg aldri har hatt 42mm´ern på armen og sånn sett egentlig ikke gå god for den. Men (!) ut fra bildene, burde den funke bra :)

Intet annet råd er vel så godt som: prøv begge på ;)

Utmerket vurdering, Risti4life!
Rent umiddelbart tenker jeg - og da mener jeg tenker, for jeg har hverken sett eller prøvd en - at 45mm blir hakket too much for meg.
Jeg er 180 og bærer mine 76 pent fordelt (sies det....;)) - og slikt tilsier nok at en 42 vil være god fit for meg.
Dressen er oftest på. Alternativt jeans, skjorte og blazer/jakke. Så "dressy" er nok uansett settingen jeg vil bære en Radiomir.

Nei, her må det prøves.....:cool:

Skrukrone funker nok om du ikke skrur til, og et oppmerksom på å være forsiktig for minst mulig slitasje på gjengene. Santidig... Blir det dårlig kan det umulig være dyrt å bytte stem og krone. Sjekk pris på dette om det bekymrer deg, då får du det inn i kakestykket. :)

Skjønner...
Skulle det bli en Radiomir på disse betingelser, skal jeg definitivt vite å "treat her like a lady". Med andre ord akkurat så følsomt som hun krever og fortjener....:cool:

Skrukrone og manuell virker ikke bra.

Problemfritt så lenge du har lang nok gangreserve. På 197 som jeg hadde hadde jeg et 8 dagers verk og da var det bare kos å trekke klokken en gang i uken, SELV med opptrekk.

Er også veldig gira på en Radiomir. Jeg er av den oppfattelse at en Radiomir skal ha manuelt opptrekk, og gjerne mest mulig ren (ingen dato/komplikasjoner. Maks 3 hender - helst kun to).

Skulle likt å sett P.3001 (det med gangreserve indikator på baksiden - ref:pAM422) i en Radiomir. Jeg er også der at det må være in-house Panerai, men en 190 skulle selvsagt fått kommet inn i varmen hos meg :)

Litt synd at alle de kuleste Radiomirene er 47mm special edition da...

Bang! De siste 48 timene har endret mine preferanser på hvordan klokker skal se ut :D
Kul prosess!

De som flyback foreslår er jo alle rålekre. Med 190 som favoritt, kanskje :cool:

Tør jeg spille inn denne, om ikke til annet enn inspirasjon ;)

PAM21....
pam00021_00001.jpg

PAM00021_00028.jpg

Vakkert eksemplar av arten, mikkemus23!
47mm er dog store saker, men det er en fantastisk design og finish på den klokken. Likte veldig godt viserne.

For utenom california dial er min Radiomir-favoritt uten tvil 197! Jeg angrer som en hund på at den gikk ut av samlingen, men med min minimale inntekt som student kunne jeg ikke forsvare en klokke til 100k.
Jeg har en vag og fjern drøm om å kunne kjøpe den tilbake en dag, for Radiomir er fantastisk. Om rosegull skulle bli for mye finnes jo samme klokken i stål (190).

At du ønsker deg en 42 mm er nok noe som går over. Radiomir 45 mm fremstår som mindre og lettere å bære enn noen annen 45 mm klokke jeg har hatt. Nå har jeg ikke studert håndleddene dine inngående, men vi har jå såvidt møttes og det slo meg ikke at du trengte små klokker :)

Men, som alltid; prøv mange modeller. Er det 42 mm som "snakker til deg" så kjør på. Gleder meg til å følge veien din fremover.

Jeg har også "oppdaget" elegansen i en Radiomir, men som likevel har beholdt noe av det maskuline en Panerai gjerne blir forbundet med.
Derfor har jeg også hatt slik en på ønskelisten min i lengre tid :cool:
Gjerne en PAM268.......

Har nylig hatt tre ulike størrelser på armen, og kjente fort at 42mm er no-go for meg.....

Men Radiomir? JA!!

Kult, BRIO1368!
Spesielt hyggelig å høre Radiomir har høy standing. Pussig hvorledes øynene i det siste plutselig åpnet seg for min egen del for Radiomir.
Blir spennende å etterhvert få prøvd en, og finne ut om og hva som passer.

Den PAM268 er vakker - så riktig med de riktige komplikasjoner. Fristende saker dette...:grin:

Problemfritt så lenge du har lang nok gangreserve. På 197 som jeg hadde hadde jeg et 8 dagers verk og da var det bare kos å trekke klokken en gang i uken, SELV med opptrekk.

"Ingen trekk, ingen kos..." :cool:

Er også veldig gira på en Radiomir. Jeg er av den oppfattelse at en Radiomir skal ha manuelt opptrekk, og gjerne mest mulig ren (ingen dato/komplikasjoner. Maks 3 hender - helst kun to).

Skulle likt å sett P.3001 (det med gangreserve indikator på baksiden - ref:pAM422) i en Radiomir. Jeg er også der at det må være in-house Panerai, men en 190 skulle selvsagt fått kommet inn i varmen hos meg :)

Litt synd at alle de kuleste Radiomirene er 47mm special edition da...

Enig!
Virker forøvrig som vel er sagt tidligere i tråden, at de fleste Radiomirs kommer med manuelt verk. Hvilket bare er vakkert.
Kommer 190 i JLC-verk blir også det noe jeg tror jeg skulle klare å forholde meg greit til.....;)

Pam 210 er utrolig pen, så clean og elegant. Litt synd at den har et litt "simpelt" verk.

jhvumg-pam-210.jpg

Stunning!
Nydelig ur - en perfekt, tidløs og klassisk modell.
Enig mht verket.
Her er det vel OP X, med ETA-base. Men egentlig "couldn't I care less" om uret var match for meg. Tror jeg hadde kompromisset lett og elegant på prinsippene mine på den der....:cool:

For utenom california dial er min Radiomir-favoritt uten tvil 197! Jeg angrer som en hund på at den gikk ut av samlingen, men med min minimale inntekt som student kunne jeg ikke forsvare en klokke til 100k.
Jeg har en vag og fjern drøm om å kunne kjøpe den tilbake en dag, for Radiomir er fantastisk. Om rosegull skulle bli for mye finnes jo samme klokken i stål (190).

At du ønsker deg en 42 mm er nok noe som går over. Radiomir 45 mm fremstår som mindre og lettere å bære enn noen annen 45 mm klokke jeg har hatt. Nå har jeg ikke studert håndleddene dine inngående, men vi har jå såvidt møttes og det slo meg ikke at du trengte små klokker :)

Men, som alltid; prøv mange modeller. Er det 42 mm som "snakker til deg" så kjør på. Gleder meg til å følge veien din fremover.

Enig!
California dial er det lille hakket ekstra - sofistikert og eksklusivt, men samtidig ikke altfor flashy. Rett og slett bare elegant og good-looking.
Din 197 var meget pen - og elegant å lese din tro på at jeg vil konvertere interessen for 42 til 45 rimelig raskt. Takker dog for den diskret antydningen om at dette kan være noe for meg....;)

Vi får se hva det blir til. Morsom fase uansett, å dele tanker om ur som plutselig melder sin mentale og billedlige ankomst.

Har også fått Radomir på hjernen, men sliter litt med å finne hvilke modell jeg skal velge .... og etter å ha lest denne tråden har nye modeller meldt seg på kandidatlisten ;)

Når det gjelder størrelse heller jeg mot 45mm.
Har en PAM312 (m/1950 kasse), og da føltes Radomir på 45mm liten ut i forhold. Grunnen er vel at tykkelsen på 1950 kassen bygger en del opp fra håndleddet.

Jeg ville testet ut begge størrelsene .... føles 45mm for stort, gå for 42mm!

tigergutt

Jeg har selv drømt om en radiomir i en del år nå og da (grunnet skuffende diameter på håndleddet) tenkt at en 42mm variant må være "the way to go". I sommer fikk jeg gleden av å prøve en PAM210 på håndleddet og ble nesten litt sjokkert over hvor behagelig og "liten" den føltes i forhold til sin faktiske størrelse. Den føltes ikke noe mer dominerende enn Speedy'n.

Nå har jeg ikke prøvd 42mm på lanken, men når en 45mm føles så riktig så kan det ikke være galt?

Pam 268 er en fantastisk pen klokke, og maskulin så det holder, på en classy og elegant måte.
42 mm høres ut som en fin størrelse på radomir,om en ikke har armer som Stallone. Disse er litt mer type "dressklokke", og skal ikke ruve, men det er bare min mening.;)

Dessuten så er det ikke størrelsen som teller, har jeg hørt ;)

Jeg har selv Panerai og Zenith som favoritter, og Pam 62 radomir, har Zenith urverk, samme som Daytona kom med.
Den er nok min ønskedrøm, men vanskelig å få tak på, da den bare er produsert 500 stk av denne, men et mål må man ha, så får jeg se om klokkekontoen noengang rekker å komme opp på nivået som trengs:)