Rotet rundt på ebay etter vintageklokker fra sovjet/russland i nedre prissjikt, og endte opp med å vinne budrunden på denne artige saken.
Litt stemningsmusikk:
Siden klokken er såpass spesiell og patinert tok jeg det for å være ekte vare, selv om selger var i India. Kan ikke dømme 1mrd+ bare fordi noen har gjort business av å lage forfalskninger. Uansett var innsatsen liten, under 300kr inkl frakt.
Frakten var antagelig med han karen her, for det tok sin tid...
Men plutselig hadde jeg pakke i dag!
Ca fire kilometer bobleplast senere...
Den kom med en superkjip plastrem i crocoimitasjon, så jeg satte den på en navy/gul NATO jeg hadde til overs. Må se litt etterhvert hva slags rem denne bør ha.
Lurer på om urskiven egentlig er/var blå, fikk frem litt blåfarge i solen:
"glasset" er nok byttet i nyere tid, det er ingen merker eller riper der som jeg kan se enkelt. All patina ligger i urskive/bezel
Edit:
Tekniske data:
Byene rundt bezel:
Рейкьявик/Rejkjavik, Iceland
Дакар/Dakar, Senegal
Лондон/London, UK
Женева/Geneva, Switzerland
Москва/Moscow, Russia
Горький/Gorky, Russia
Свердло́вск/Sverdlovsk, Russia (Yekaterinburg)
Ташкент/Tashkent, Uzbekistan
Новосиби́рск/Novosibirsk, Russia
Иркутск/Irkutsk, Russia
Якутск/Yakutsk, Russia
Владивосто́к/Vladivostok, Russia
Магадан/Magadan, Russia
П-Камча́тский/Petropavlovsk-Kamchatskiy, Russia
Ана́дырь/Anadyr, Russia
Самоа/Samoa
Гонолулу/Honolulu, Hawaii
Аляска/Alaska
Сан-Франциско/San-Francisco
Денвер/Denver
Чикаго/Chicago
Нью-Йорк/New York
Буэнос айрес/Buenos Aires, Argentina
Рио де Жанейро/Rio de Janeiro, Brazil
Listen stjålet fra kommentarfelt på denne videoen:
Som videoen viser er denne drevet av urverket 2628.H.
"Håndskrift" i logoen betyr visstnok at dette er en tidlig utgave. Det stemmer også med inskripsjonen på baklokket som også tyder på tidlig utgave. Men usikker på når denne modellen ble introdusert. Den var i hvert fall i produksjon på 1980-tallet.
"Pakema" som det står på min er Raketa bare med kyrillisk skrift. Det viser at uret er produsert for det russiske marked. De finnes også med "Raketa" på urskiven, men da produsert for eksport og gjerne (alltid?) med latinske bokstaver på byene rundt bezel.
Litt stemningsmusikk:
Siden klokken er såpass spesiell og patinert tok jeg det for å være ekte vare, selv om selger var i India. Kan ikke dømme 1mrd+ bare fordi noen har gjort business av å lage forfalskninger. Uansett var innsatsen liten, under 300kr inkl frakt.
Frakten var antagelig med han karen her, for det tok sin tid...
Men plutselig hadde jeg pakke i dag!
Ca fire kilometer bobleplast senere...
Den kom med en superkjip plastrem i crocoimitasjon, så jeg satte den på en navy/gul NATO jeg hadde til overs. Må se litt etterhvert hva slags rem denne bør ha.
Lurer på om urskiven egentlig er/var blå, fikk frem litt blåfarge i solen:
"glasset" er nok byttet i nyere tid, det er ingen merker eller riper der som jeg kan se enkelt. All patina ligger i urskive/bezel
Edit:
Tekniske data:
- 19 jewels
- Ukedag+dato
- 42mm diameter (uten krone)
- 12mm høyde
- 18mm remfeste
- 2628.H urverk (manuelt opptrekk)
- Gangreserve oppgitt til 45 timer
Byene rundt bezel:
Рейкьявик/Rejkjavik, Iceland
Дакар/Dakar, Senegal
Лондон/London, UK
Женева/Geneva, Switzerland
Москва/Moscow, Russia
Горький/Gorky, Russia
Свердло́вск/Sverdlovsk, Russia (Yekaterinburg)
Ташкент/Tashkent, Uzbekistan
Новосиби́рск/Novosibirsk, Russia
Иркутск/Irkutsk, Russia
Якутск/Yakutsk, Russia
Владивосто́к/Vladivostok, Russia
Магадан/Magadan, Russia
П-Камча́тский/Petropavlovsk-Kamchatskiy, Russia
Ана́дырь/Anadyr, Russia
Самоа/Samoa
Гонолулу/Honolulu, Hawaii
Аляска/Alaska
Сан-Франциско/San-Francisco
Денвер/Denver
Чикаго/Chicago
Нью-Йорк/New York
Буэнос айрес/Buenos Aires, Argentina
Рио де Жанейро/Rio de Janeiro, Brazil
Listen stjålet fra kommentarfelt på denne videoen:
Som videoen viser er denne drevet av urverket 2628.H.
"Håndskrift" i logoen betyr visstnok at dette er en tidlig utgave. Det stemmer også med inskripsjonen på baklokket som også tyder på tidlig utgave. Men usikker på når denne modellen ble introdusert. Den var i hvert fall i produksjon på 1980-tallet.
"Pakema" som det står på min er Raketa bare med kyrillisk skrift. Det viser at uret er produsert for det russiske marked. De finnes også med "Raketa" på urskiven, men da produsert for eksport og gjerne (alltid?) med latinske bokstaver på byene rundt bezel.
Redigert: