Rangeren

Medlem
18. sep. 2009
Nå har den lille koseklumpen rett og slett stoppet.
Det kan selvfølgelig ha noe med å gjøre at jeg lekte tømrer i helgen, på hytta.
Bygget nytt, dønnsolid rekkverk på den utvidete terrassen. Med villmarkspanel og greier.
Det ble mye skruing og saging og banking og bæring.

Tåler virkelig ikke en treogførti år gammel klokke det?

Jeg tør ikke si sannheten til urmakeren...
Jeg må skjerpe meg.:(

Legger ved selvterapeutisk bilde:

DEDD8688.jpg

Triste greier, Frodo.

Du må for Guds skyld ikke si noe til urmakeren. Du husker vel hvordan det gikk da du kom med mil-suben etter støvsugingen;)

Ha en fin dag!

Dette er typisk anker-kiling. To dunk med håndflaten på baklokket og to knips på kronen tenker jeg gjør susen.

Men.

Seriøst; håper virkelig dette er en enkel sak å fikse, og at du får den good as new. Lykke til!

Klokker er bruksgjenstander og om den stoppet da du brukte den (kanskje litt grovt) er ikke det så ille.

Lykke til!

Manglende shock protection på verket? Er i hvert fall en mulighet. Kjenner den så altfor triste følelsen av å oppdage at en klokke slutter å virke. Disse har vel eta verk, burde være greit å skaffe deler. Vet det er håpløst å finne til submarinere fra 60 tallet, men da brukte de en slags forgjenger til eta (klokken er tre på seks, rekker ikke google søk, men et verk som het noe med 390). Disse er vel nyere, og da skulle du uansett være reddet. Lykke til.

Edit. ser at den sannsynligvis har et eta 2834 verk med støtsikring.

Manglende shock protection på verket? Er i hvert fall en mulighet. Kjenner den så altfor triste følelsen av å oppdage at en klokke slutter å virke. Disse har vel eta verk, burde være greit å skaffe deler. Vet det er håpløst å finne til submarinere fra 60 tallet, men da brukte de en slags forgjenger til eta (klokken er tre på seks, rekker ikke google søk, men et verk som het noe med 390). Disse er vel nyere, og da skulle du uansett være reddet. Lykke til.

Edit. ser at den sannsynligvis har et eta 2834 verk med støtsikring.

Dette må da være en (kurant) jobb for deg, Greg? :p

Dette må da være en (kurant) jobb for deg, Greg? :p

Hee heeeeeee jeg har ikke åpningsutstyr for oysterkassen (enda)... Vet det ikke koster all verden. Skal ikke se heeeelt bort ifra at jeg kunne ha feilsøkt og funnet feilen, men klarer ikke å anbefale meg selv som rett mann :) Tror heller ikke Frodo ønsker heksedoktor til klokkene sine :)

Hehehe!
Si ikke det!

Vel. Rakk ikke innom klokkedoktor denne uken. Så da blir det mandag.
Igjen - takk for all medfølelse.:D

Nå går den igjen!

Etter å ha fulgt rådene til kloke og erfarne sonemedlemmer, tikker den nå trofast igjen.

Prosedyren gikk ut på følgende (komplisert urverksmekanisk beskrivelse følger): jeg dunket den lett mot siden av klokkeboksen med kronen. Så gikk den noe sekunder før den stoppet igjen. Dette gjentok seg en tre-fire ganger.
Så et litt kraftigere dunk og nå går den jamnt & trutt. TIl og med er den blitt brukt, sånn passe rought. Hehehe!

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Kanskje ikke noe å anbefale, men det funket. Tudor ruler. Elsker den klokka!

:D:D:D