Rapportskriving i Word

G

Guest571

Guest
Hei.

Jeg begynner straks på masteroppgaven min som skal leveres 15. mai i år, jeg går produktutviklingsstudie, så masteroppgaven blir produktutvikling av et gitt produkt. Det kommer til å bli mye tekst, men også mye bilder og illustrasjoner. Jeg har alltid brukt Word og har vært veldig fornøyd med det, men jeg sliter alltid "med å få det fint". Jeg sliter med å finne fine grafikker til grafer og diagrammer. Jeg synes det alltid blir noe feil i "heading, tailing", bildetekst osv. Tenker jeg for en gangs skyld skal være flink å lage et godt utgangspunkt nå i starten for å slippe det styret på slutten.

Har ikke tid til å sette meg inn i LaTex så jeg lar det utgå som alternativ(plus at jeg har et skrikende behov for skrive kontroll).

Noen som har gode oppstartsstips eller link til bra videoer på youtube?

Takk på forhånd!
-Øyvind

Jeg vet du ber eksplisitt om å ikke anbefale LaTeX, men jeg gjør det for det. Den tiden du legger inn i å sette deg inn i det sparer du igjen fort. Og du slipper alt tullet med Word. Du kommer til å bruke mye mer tid på å irritere deg over Word og aldri bli helt fornøyd enn å bruke et par dager på å leke med LaTeX. LaTeX er ikke så voldsomt komplisert. Du har tid til det og vil bli mer fornøyd med resultatet. Garantert.

Jeg tenkte egentlig akkurat som deg helt til jeg satt med ned med LaTeX en ettermiddag. Så meg aldri tilbake.

Har skrevet 2 masteroppgaver i Word. Begge gangene tenkte jeg å bruke LaTex... Men jeg hadde ikke såååå me bilder/figurer/grafer i mine oppgaver. Et tips fra meg er å kun bruke stiler for alt du gjør. Ikke rør på knapper for tekststørrelse, uthevet osv.

Video på stiler. Det viktige er at stilene blir seende like ut, ikke at du kan bytte farger.

Når det kommer til figurer og grafer, lagret jeg disse som .png filer før jeg importerte dem i dokumentet. Bruk figurtekst og tabelltekst. Det gjør det lettere å henvise til figurer og bilder i teksten.

Endnote er også genialt hvis du skal henvise til annen litteratur.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Genta og Guest571
Når jeg skrev min forrige oppgave i 2001, var det mye større poeng med LaTax, da store dokumenter ofte var problem i Word.

Jeg har skrevet flere lærebøker de siste årene, min erfaring er at du må glemme lay-out mens du skriver.

Ta det i bulker. Ellers kan det ta av.

Illustrasjoner osv. har jeg "beskrevet" til de som tar over når mitt bidrag er ferdig.

Lykke til!

PS: Trodde du brukte Snapchat?

Takk for tips, bra video om stiler selvom jeg (heldigvis) er kjent med konseptet og har brukt det mye.

@ArthurF Tror Snapchat sine 10 sekunder dessverre gir sensor litt kort tid til å vurdere oppgaven, ellers hadde det blitt vurdert :) Takk for tips! Skrev nylig en relativt lang rapport og da sparte jeg all bildetekst, bildenummer til slutt og tror jeg sparte mye tid på det.

@bjorngb Nei, det har jeg ikke brukt. Har bare skrevet dette i klartekst, "som vist på figur 13.4" eller "som beskrevet i kapitel 6.3" osv.

Anbefaler du kikker på det. Når du bruker referanser, blir de markert med grå bakgrunn når du markerer teksten med dem. Når du går gjennom oppgaven siste gang er det lett å identifisere dem + de pleier å være korrekte. Selv om du setter inn nye eller omorganiserer figurer/tabeller/bilder , vil referansene være korrekte. I tillegg kan du lage automatiske oversikter over elementene (på samme måte som automatisk innholdsfortegnelse)

Så sant du har en nyere utgave i Word, fungerer den ypperlig med den.
Bare formater overskrifter og bilder, så fikser Word det meste av innholdsfortegnelse og annet kjekt til oppgaven automatisk.

• Liker
Reaksjoner: Guest571
Jeg vet du ber eksplisitt om å ikke anbefale LaTeX, men jeg gjør det for det. Den tiden du legger inn i å sette deg inn i det sparer du igjen fort. Og du slipper alt tullet med Word. Du kommer til å bruke mye mer tid på å irritere deg over Word og aldri bli helt fornøyd enn å bruke et par dager på å leke med LaTeX. LaTeX er ikke så voldsomt komplisert. Du har tid til det og vil bli mer fornøyd med resultatet. Garantert.

Jeg tenkte egentlig akkurat som deg helt til jeg satt med ned med LaTeX en ettermiddag. Så meg aldri tilbake.
+1

Heldigvis finnes det et enklere, gratis alternativ til å utnytte fordelene ved LaTeX - LyX - noe jeg selv valgte å gå for. Jeg var veldig fornøyd med det, for å si det mildt, så det anbefales på det varmeste. En av styrkene er også referanser, som er håpløst i Word i mine øyne - selv med Endnotes. I tillegg vil jeg anbefale å lage eventuelle illustrasjoner og slikt som vektorgrafikk så langt det lar seg gjøre, mener å huske at jeg hadde veldig gode erfaringer med Adobe Illustrator og LyX, selv om det er noen år siden nå.

https://www.lyx.org/

"LyX is a document processor that encourages an approach to writing based on the structure of your documents (WYSIWYM) and not simply their appearance (WYSIWYG).

LyX combines the power and flexibility of TeX/LaTeX with the ease of use of a graphical interface. This results in world-class support for creation of mathematical content (via a fully integrated equation editor) and structured documents like academic articles, theses, and books. In addition, staples of scientific authoring such as reference list and index creation come standard. But you can also use LyX to create a letter or a novel or a theatre play or film script. A broad array of ready, well-designed document layouts are built in.

LyX is for people who want their writing to look great, right out of the box. No more endless tinkering with formatting details, “finger painting” font attributes or futzing around with page boundaries. You just write. On screen, LyX looks like any word processor; its printed output — or richly cross-referenced PDF, just as readily produced — looks like nothing else.

LyX is released under a Free Software/Open Source license, runs on Linux/Unix, Windows, and Mac OS X, and is available in several languages."

• Liker
Det blir litt som å spørre hva slags klokke man bør kjøpe seg. Selv om du spesifiserer at du ikke vil ha sub så er svaret alltid sub. Så stemmer med resten: LaTeX. :D Det er ikke så enorm læringskurve egentlig, og jeg tror at den tiden du bruker på å lære deg det tar du igjen senere.

Hvis det virkelig er viktig å få det pent da. Det kan vel ikke egentlig ha så sabla mye å si...

• Liker
Jeg har alltid brukt inDesign til oppgaveskriving, mye fordi jeg liker layout og bilder. Kan anbefales, selv om det er noe tungrodd å bruke.

• Liker
Jeg skrev min master i Word, hadde ingen problemer med det egentlig. Godt over 60 sider med tekst, regneark og grafer. Brukte Word sitt innebygde referansesystem, og da var det veldig enkelt å holde oversikten synes jeg. Brukte en plugin for å holde styr på kildemateriale, denne kunne "snakke" direkte med BibSys for enkel innhenting av referanseliste. Dessverre klarer jeg ikke huske navnet på denne, men den var gratis og biblioteket på universitetet ga god innføring i bruken.

Uansett, jeg hadde ikke brukt tid på å sette meg inn i ny programvare. Det er tidkrevende nok å skrive oppgaven!

- C

• Liker
@bjorngb

Så litt på flere alternativer, både LaTex og InDesign, men valget falt på Word. InDesign bortfaller da jeg ikke skal skrive en artikkel til "Elle" og LaTex bortfaller da jeg er litt redd for nye ting, samt er avhengig av stavekontroll.

Prøver å gjøre som @ArthurF anbefaler, fokuserer på innholdet nå også får jeg heller ta økter med illustrasjoner osv etterhvert.

• Liker
Reaksjoner: jimjames og bjorngb
Lær deg å bruke Word, @Mathfjeld. Det er et utrolig bra program.
Bruk de forhåndsdefinerte stilene. De er til mye hjelp. Lær deg hurtigtastene! Der sparer du mye tid!
Legg for eksempel inn Heading1 til tast Alt1, Heading2 til Alt2 etc. Legg inn fire nivåer. Skriving går mye fortere, og det er disse som legges inn i automatiske innholdsfortegnelser.

Et artig tips er at du kan skrive ut en liste over alle funksjoner, og alle forhåndsdefinerte hurtigtaster! Da lærer du fort "det du vil trenge". (Disse to listene bør du skrive ut!)
- Trykk Alt F8 (Macro boksen kommer opp)
- Velg "Macros in: 'Word Commands' "
- Velg Macro Name: "ListCommands"
- Click "Run"

Nå kan du velge om du vil skrive ut
- Current Keyboard settings (alle hotkeys og de funksjoner som er tilordnet)
- All Word commands (Alle funksjoner og kommandoer som finne i Word og hotkey til de som har det).

Disse, du kan bare ta en av gangen, kan du skrive inn et nytt dokument eller current document.

Husk også at Word er "objektorientert". Du må derfor sette inn "Section Breaks" for å få en egen seksjon med, for eksempel et par liggende sider med tabeller. (Page Layout / Section Breaks/ Next Page -> Ny seksjon på neste side. Denne kan bli for eksempel liggende. Den slås selvfølgelig av med nytt section break på neste side!) Husk at om du tar liggende side, så må du bryte arven til topptekst og for eksempel bundtekst. (Det er jo ikke fint med side tallet inne på midten på en liggende side!)

Dette er et par vanlige tips som omgivelsene setter pris på!

Blir oppgaven stor, så kan du bryte dokumentet i "mother document" og flere "Childs". Alternativt kan du også "starte sidenummer på et annet siffer, men da blir det vanskeligere med innholdsfortegnelse!

Lykke til! Word er et veldig bra program!

8