Ray eller SKX?

Medlem
8. jan. 2012
Sted
Bodø
...eller for å si det på en annen måte, Orient eller Seiko?

Jeg er ganske så ny på dette med klokker, men har jo hengt her på forumet et par måneder og blitt imponert over alt dere kan og vil gjerne få noen innspill på mitt lille dilemma.

Jeg har ikke mye penger for tida (student med heftige skolepenger i utlandet), men har lyst på mekanisk klokke. Den må være skikkelig vanntett (jeg dykker) og kunne være en real beater. Mine klokker er som mine klær, de må tåle å al jeg selv tåler. Jeg liker også skikkelig dykkebezel. Jeg foretrekker nok også lenke framfor dykkegummi siden den skal brukes til alt. (Bortsett fra til bunad, der har jeg arvet et IWC-lommeur.)

Jeg synes Rayen er fin, bortsett fra den litt overdrevne logoen.
http://www.orientuhren.de/orient-automatic-cem65009d-p-412.html

Seiko er mer nøytrale, i hvert fall SKX007 og SKX173. Men de virker jo som de er skrekkelig vanlige da... Ikke er det så mange av dem til salgs med lenke heller. Yorkshirewatches er utsolgt for alt, og de ligger generelt høyere i pris enn Orientene.

Jeg foretrekker å kjøpe fra forhandler innen EU, siden jeg for tida er bosatt i Polen og dermed slipper å krangle med polsk byråkrati på et språk jeg knapt kan om mva og toll og sånt.

Har noen noen tanker om Orient? Er det bra for pengene?

Orient og Seiko er begge veldig gode kjøp i denne prisklassen, og det er nesten bare å gå for den du liker best.
Seiko er min favoritt av disse to.
Som alternativ finnes jo Helson, men det er vel litt dyrerere og finnes ikke i Europa.
Til gjengjeld får du både lenke og gummi med + noe ikke alle andre har.
Legger ved et bilde av min som inspirasjon. ;)
Lykke til.
8fb50e80.jpg

Har selv super-erfaring med både SKX009 (=007 men med blå dial) og SKX781 (=orange monster / 779 black monster)
Begge er dessuten sonen-favoritter og er du innom i Oslo fra tid til annen så finns det som regel en eller annen av disse fire klassikerna for salg med mulighet å plukke opp den F2F i hovedstaden (1000 NOK-ish pent brukt)

Orient har jeg hørt mye godt om og mer value-for-money enn på disse to merkenes instegsmodeller finnes ikke.

Helson, ja her må du vel opp mot $600+ (selv for brukt) så til den pengen kommer det jo inn masse spennende.

Husk at hvis du rater noe som "vanlig" fordi du ser flusst av dem her på Tidssonen så har det ikke mye å gjøre med hvordan situasjonen er når du går gatelangs bland vanlige dødelige ikke-klokke-folk. Der er fortsatt Casio sjef :)

I god sonen-tradisjon kan jeg jo som vanlig er si - "hvis du legger på litt får du ...." ja då får du for eksempel Sinn, deres U1 og andre modeller er ordentlige dykker-tanks!

Jeg vil gjerne slå et slag for Orient... Flotte klokker! ;)

Jeg har hatt en Orient New Mako som jeg likte veldig godt og bedre enn tilsvarende Seiko...

Hei! Jeg har en del Seikoer og noen fra Orient! Jeg vil slå et slag for Orient Xl Mako! En flott klokke som holder tiden perfekt til en rimelig penge! Du kan se her: longislandwatch.com
DSC_0225.jpg

Takk for tilbakemeldinger!

Jeg har nok observert tradisjonen med å friste med bare litt dyrere klokker her på sida, ja. ;) Sharkdiveren er stilig, og Sinn er knalltøft...

Jeg er redd for at det nok blir en liten eskalering hos meg også i årene framover. Planen så langt er billigklokke nå, Longines Legend Diver når jeg avslutter studiene, PO med oransje tall og søm i gummien så snart som mulig etter det, med PP Aquanaut som grail. Men fortsetter jeg å henge her på sida, så blir det vel sikkert en SD eller kanskje til og med en DSSD med tida... ;) Og en ALS Richard Lange i platina til pent. Og.. Og.. Og...

Men foreløpig blir det nok en liten japaner av noe slag. Skulle gjerne ha fått prøvd begge deler på hånda og tafsa litt. Jaja, gjør jeg "feil" får jeg alltids solgt den igjen.

Jeg har hatt masse Seiko og flere Orienter (Mako-review her, New Mako her) og er ikke i tvil om at Seikos SKX-dykkere er av vesentlig bedre kvalitet enn Orients dykkere i tilsvarende prisklasser. Ikke det at Mako er noe dårlig kjøp, det er masse klokke for lite penger. Jeg synes bare SKX007 eller Monster slår den ned i støvlene på det meste - bortsett fra når det gjelder SKX007s originallenke, som er dårlige greier.

Jeg liker godt Orient.
Har hatt en Mako, og har ingen negative kommentarer.
Jeg har også en Seiko SKX009 og dette er veeeldig mye klokke for pengene.:)

Lenka på Orienten står helt i stil med prisklassen. Dvs på bånn!
Her er det nesten så du skulle ønske at den kom på gummirem.

På den andre siden er gummireima på Seikoen så stiv og kjip at du kommer garantert til å bytte denne ut med en Nato uansett.;)

Bortsett fra dette synes jeg ikke det er noe stort sprik i kvaliteten på disse.
Bezelen på Seikoen er kanskje litt slapp. Men bezelen på Orienten er litt treg. Denne har også en tendens til å sette seg hvis den brukes lite. I bruk er bezelen på Seikoen langt lettere. Jeg tør ikke engang å tenke på hvor knotete det hadde vært å vri bezelen på Orienten med hansker på.
Du får uansett mye klokke for pengene hva du enn måtte velge.
Så da blir det i grunnen bare et spørsmål om hvilket design du liker best.:)

Pokker da. Gode argumenter på alle sider. ;)

Jeg innser at det er jo egentlig en SKX007 med oysterlenke og/eller nato jeg egentlig vil ha. Eller skulle jeg være skrekkelig heldig å komme over en SKX399 med pene innrammede timemarkører... Typisk å falle for en utgått modell, spesifikk for det filippinske markedet. :(

Hadde det vært mulig å bestille skiva separat fra Seiko, mon tro? Eller ville det eventuelt blitt latterlig dyrt?

Uansett må det nok vente litt til. Skattepengene kommer ikke før i juni. ;)