Raymond weil nabacco

Medlem
5. sep. 2010
Hei.
Har en kompis som har en slik klokke i 18k gull.
Noen som vet hva dette er verdt evt hva han kan forvente å få forr dette.
4d12c85d-a3a7-dd0f.jpg

Finner ikke noe info om den på nettet. Hvor gammel er den? Modell?

Quartz? Automatisk?

Finner som sagt ingen klokker som matcher denne når jeg søker på google...

Edit: Fant et bilde som matchet, men det var til en salgsannonse som nå er slettet. Ergo; ingen ytterligere info :(

Søk på Ebay

Et raskt søk på Ebay ga 2 treff: her eller her

Versjonene på Ebay er 18k "electroplated gold" noe som innebærer at mengde gull kun er noen få promille av vekta og at uret ikke har noen materiell verdi utonom det estetiske med et "gullfarget ur" Det er kun et supertynt lag med lag med gull helt ytterts på materialet, noe som gjør at gullfargen slites vekk ved bruk. Dette ser du på bildene fra Ebay, at slitemerkene avdekker en annen farge under. Dette vil ikke forekomme på soldid helgull-modeller.

Det er godt mulig at det det finnes flere varianter og muligens deriblant en solid helgull-modell. Desverre er jeg noe skeptisk til dette og vil anbefale at du tar uret med ned en urmaker/spesialist som sikkert kan gi deg et bedre svar.

Verdien på uret ditt vil ligge på en tusenlapp hvis du finner en kjøper gitt at det er en EP-modell. Er det solid gull vil du nok få litt i underkant av gullprisen. Du får sjelden gullets markedsverdi hvis du oppsøker noen som har intensjoner om å smelte om gullet og videreselge. Siden de driver butikk så skal de ha fortjenelse samtidig som de ikke kan forlange særlig over markedspris for neste kunde. Eksempelvis så vil kanskje en helgull modell ha 100g 18k gull som med dagens gullpris har markedspris (for kjøper) på ~15000 kr. Du kan kanskje forvente å få 10-12000kr da.

Spørsmålet er jo hvorvidt dette er en gullklokke da det er materialet som avgjør prisen. Quartzverket er ikke verdt mye i allefall.

Jeg er ingen ekspert på kjøp/salg av gull, men det jeg legger frem i denne posten her er det jeg har lagt merke til historisk sett i tilsvarende poster på dette og andre forum.

PS. hvis du har serienr osv kan du prøve å kontakte RW på mail og spørre de. Mulig at de greier å gi deg et svar om denne modellen ble produsert i helgull. Kanskje at de fremdeles har arkiver på serienr og kan gi deg svar den veien også.

Uansett lykke til med å finne ut av dette! krysser fingrene for at dette er en helgull! Dagens gullpris er alltime high!;)

Erik

Ahh... At jeg ikke tenkte på ebay.

Dersom det er helgull, skal dette være stemplet på kassen og lenken. Ellers er det nok bare gullbelagt, dessverre.

Dette er nok neppe en klokke med annet en et gullbelegg! Passer bra med RWs prinsipper fra gammelt av om å aldri lage ur av gull! Dette har jo forandret seg opp igjennom årene, så gammlefar Weil vrir seg nok i grava ;) Prisen du kan forvente å få er, som nevnt av andre her, ganske så lav dessverre!

Bøyer meg i støvet for kunnskapen og viljen til og hjelpe. Må bare si tusen takk.
Skal overbringe dette til min venn.
Igjen takk