Re-lume skiven på en Tudor Sub?

Medlem
3. april 2014
Sted
Viken
Jeg kjøpte for ikke så lenge siden en Tudor Sub 76100 (Lollipop). Klokken er fra 1986, så den karakteriseres muligens ikke som vintage? Uansett så skal den inn til service nå bl.a for å fikse lume på viserne som er svært ujevn. Naturlig nok lyser ikke markørene på skiven i det hele tatt lenger, og jeg er veldig glad i god lume... Men jeg har skjønt at det er delte meninger om å få re-lumet en skive på en gammel sub. Men spørs om denne klokken er så "gammel" og "vintage" at det er av betydning her? Vil denne falle i verdi dersom jeg får re-lumet skiven? Noen som har noen meninger?

Derom strides nok de lærde, men i mine øyne er en Tudor fra '86 noe jeg definitivt hadde beholdt original.
Det er innenfor å sortere denne i vintage-kategorien, og du vil nok ikke kunne få det samme for den om du re-lumer originalskiven.
Om du vil ha lume, skaff en urskive og evt. visersett i tillegg som du kan re-lume.

Ellers kan vi jo få til et bytte med et av
mine ur(med lume), da jeg er av samme årgang:p @KTS69

Mener du en urskive fra eBay, eller er dette noe man får originalt? Har du evt noe begrep om pris på en original skive?

Ok, takker for svar! Høres ut som jeg ikke bør re-lume. Får høre med en AD om å få tak i en service-skive og visere da :) (Eller beholde urskive og visere som de er)

• Liker
Reaksjoner: MINUTE_REPEATER
Gleder forøvrig dette alt av vintage klokker, selv om de bare har lume-dots på urskiven og noen tynne lume-striper i viserne? Jeg har en Tudor 7909 og Rolex 1002 som jeg nylig har kjøpt og som jeg også tenkte å levere til service etter hvert... På Tudor 7909-en ser man forøvrig bare merker etter der lume-dots-ene har vært en gang i tiden.

@KTS69 , jeg tror jeg taler kollektivet når jeg sier at "huskeregelen" er å la ting være så originalt som mulig.
Jo eldre ur jo "viktigere". (pakninger og slitasjedeler i verket unntatt naturlig nok)

Er dette bruksur du vil beholde for alltid og evig så kan du for all del lume dem på nytt hvis det er viktig for din bruk. Men (entusiast-)markedet generellt vil holde det som et premium med ur som ikke er re-lumede.

Anbefaller deg også å avklare med urmaker hva du har lyst på å gjøre ved service, og minst like viktig hva du ikke vil ha gjort. Det går noen historier om brukere som sendt ur på service og fått både nye skiver og visere på ur de særdeles gjerne skulle holdt original.

Urmaker Erik Sutterud på Bjølsen i Oslo ( @Arcticboy her) er et eksempel på en urmaker som ser verdien i dette.

Gleder forøvrig dette alt av vintage klokker, selv om de bare har lume-dots på urskiven og noen tynne lume-striper i viserne? Jeg har en Tudor 7909 og Rolex 1002 som jeg nylig har kjøpt og som jeg også tenkte å levere til service etter hvert... På Tudor 7909-en ser man forøvrig bare merker etter der lume-dots-ene har vært en gang i tiden.

Post gjerne bilder av disse to også, så vi får se det du beskriver @KTS69 :)

Her er de to klokkene jeg snakket om lenger oppe i tråden.
En Tudor 7909 fra 50-tallet:

Og en Rolex 1002 fra 1988:

Nå ble enden på visa med disse to at begge er på service, men visere og skive beholdes slik de er :)

Hvis du skal få relumet noen av disse med riktig lume, så må du nok til Russland.
Det ryktes at det er noen der som jobber med Tritium enda :)

Og der var endelig Tudoren tilbake fra service! Det ble re-luming av både visere og skive etter sterkt press fra urmaker. For det første nektet han å gi garanti på servicen dersom han satt på originalviserene der lumen var sprukken og antageligvis kom til å flasse av og gå inn i urverket, dessuten var både skive og visere re-lumet fra før og i følge urmaker var det heller ikke gjort en spesielt god jobb med det forrige gang. Så en ting er å bevare skive og visere originale, noe annet er å bevare uoriginal, dårlig påført lume...
Uansett så er jeg veldig fornøyd med resultatet :)
673BC625-A0EB-4551-A1AF-0CC3BE290FA3_zpsoyneoky0.jpg

Så nå vurderer jeg bare om jeg skal sende lenken til Mr MY og få den strammet opp og perfeksjonert :)