REGI - mekanisk alarm

Medlem
19. april 2017
Sted
Vanvikan
Kom over etpar klokker på et "gårdsutsalg" i trøndelag. Den ene er en Technos som jeg har funnet endel info om. Den andre av merket REGI finner jeg imidlertid ingen info om. (Det ble også et IWC lommeur i sølv samme dagen, men det er en annen historie)

Googler jeg "regi" blir det mye treff på teater og film :). Begge klokkene holder tiden godt :)

Har noen noe info om REGI klokken hadde jeg satt veldig stor pris på det !!

20170806_194924.jpg

20170806_194531.jpg

20170806_194050.jpg

20170806_193916.jpg

Interessant, jeg har et Regi ur som jeg har forsøkt å finne noe ut om men har ikke funnet noe som helst. Urmakeren jeg kjøpte det av visste heller ikke mye bortsett fra at det satt et tysk urverk i av medium kvalitet. Klokka er ca 35mm og er merket med 18k og .760, altså ikke .750 som man forvente, et sted jeg besøkte for å sjekke gullverdien ble mistenksom da han la merke til .760 stempelet og mente det var noe muffens. Er Regi klokker noe en norsk urmaker har solgt som sitt eget merke?

• Liker
Reaksjoner: sxgoo
Takker for svar ! Dette ble jo riktig så spennende :). Det blir stopp ved ethvert brukt/antikk skilt fra nå av.

Hvor vanlig har det vært at urmakere har etablert eget merkenavn ?

Ser forøvrig også at konen til M.L Milner het Regina som muligens er opphavet til merkenavnet REGI.

I årene 1931 til 1934 var han forstander for DMT. Sammen med sin kone Regina (f. Kahn), opprettet han også et fond for opprettelse av et jødisk samfunnshus i 1952
.

Interessant. Ja, det høres sannsynlig ut. Det var også en Korizinsky (sønn av senior?) som hadde urforretning i Oslo på 60-tallet. Min læremester, urmakermester Lindstrøm, husker han fra da han var visergutt og sykkelbud for den ikke ukjente grossist Kleiser før han selv begynte i lære hos Hausamann.

Og det var faktisk fra urmaker Lindstrøm på Ekeberg jeg kjøpte min Regi klokke av, dette var for ca 20 år siden. Klokka ser nesten ut som ny og tipper den er fra slutten av 60-tallet. Noen som har info om hvorfor den er stemplet .760 og ikke .750 som er vanlig på 18k ur?