Reim-Material

Medlem
30. mai 2012
Det finnes flere forskjellig materialer og lage reimer av. Prøvde ei billig «Lizard» reim fra ebay for morro, og denne syntes jeg var myk og fin å la seg pent rundt håndleddet i motsetning il andre jeg har prøvd av skinn som kan være så stive at de «står» ut i fra håndleddet. Hva slags materialet anbefaler dere for mykest mulig reim som kjapt tilpasser seg håndleddet?

Hva er «Lizard» laget av?

Og hva er fordeler eventuelt ulemper med crocco-reim?

:D

@allak De billigste remmene du ser på ebay (da alt fra 100-3/400) er ikke ekte reptilskinn. Det er kun vanlig kuskinn som har fått preget enten krokodillemønster eller feks øgle (lizzard) osv. De kan se nærmest identisk ut med en i ekte croco eller lizzard skinn, men har da en helt annen kvalitet og lsitestyrke (finnes selvsagt dårlige remmer i ekte skinn også, og med "ekte" i denne sammenhengen mener jeg da ekte øgle/krokodille/alligator/slange/struts osv)

Stivheten i remmene har lite med hva slags materiale som er topplaget (være seg preget kuskinn eller ekte øgle osv) men mer å gjøre med hva som er brukt som enten padding (da "fyllet" i remmen om den har en opphøyet senter) Og selvfølgelig hvor stivt hvert enkelt lag i remmen er (de fleste remmer i croco osv er egentlig tre lag med skinn som er presset og limt sammen)

Ang fordeler og ulemper med croco så er det vel ikke så mye å si annet enn at alt av skinn har jo en begrenset levetid (som kan forlenges ved å smøre remmen inn i fett fra tid til annen, så den ikke tørker ut. Særlig om den har blitt våt, da vann fordriver e naturlige oljene i læret)
Og alt av skinnremmer uavhengig av om det er vanlig skinn, preget kuskinn eller ekte reptilskinn er ganske så lite glade i vann generelt. De tåler det, men ikke i lengden.

Redigert av en moderator:
@allak

Ang fordeler og ulemper med croco så er det vel ikke så mye å si annet enn at alt av skinn har jo en begrenset levetid (som kan forlenges ved å smøre remmen inn i fett fra tid til annen, så den ikke tørker ut. Særlig om den har blitt våt, da vann fordriver e naturlige oljene i læret)

Har du noe tips på hva slags fett som kan brukes?

Helst noe som kan brukes på alle skinnremmer og ikke koster like mye som en ny rem.

Om man i tillegg til periodisk smøring også tar seg "bryet" med å i forkant vaske remmen med Eddikoppløsning (1 del 5% Eddik som man kjøper i matbutikken og 4 deler vann) så vil dette bidra til å øke levetiden betraktelig, da syren vi skiller ut gjennom huden (svette) angriper/reagerer med læret/skinnet. Eddikoppløsningen vil nøytralisere denne syren.

Et intervall på 3 mnd skal, etter tips jeg fikk fra en salmaker i sin tid, være tilstrekkelig. OBS! Dette er allmengyldig for alle skinn/lærprodukter som er i kontakt med huden.

Redigert:
Takker for flott og oppklarende svar @Nessuno79:eek:

@dab here you go :)
LÆRFETT FIEBING 1 stk (eske = 12stk) - Lærpleiemidler

42,- pluss eventuell frakt, og du har smørning til remmenen dine i MANGE år fremover.
Selv bruker jeg Gold Quality på alle mine remmer (du ser den litt lenger ned) og den er nok enda litt bedre, men Fiebings holder lenge.

Ettersom vi først er inne på den siden:)
har hørt at enkelte bruker en skinnlapp for å stelle klokka si eventuelt lenka si med jevnlig eller etter bruk. Altså puserr og gnukker med en skinnlapp. Kjenner du til dette @Nessuno79, og er det noe jeg kan kjøpe her som anbefales til dette formålet?

Ettersom vi først er inne på den siden:)
har hørt at enkelte bruker en skinnlapp for å stelle klokka si eventuelt lenka si med jevnlig eller etter bruk. Altså puserr og gnukker med en skinnlapp. Kjenner du til dette @Nessuno79, og er det noe jeg kan kjøpe her som anbefales til dette formålet?

@allak tja, om det er snakk om en skinnklut som den du bruker til å tørke over vinduene i bilen (den lys gule vel alle har liggende et sted å slenge i bilen) så funker jo den fint for å fjerne eventuelle fingermerker osv, men ikke så mye mer enn det.
Skal du stelle klokken din (lær så gjelder jo fett som nevnt) samt lenken, er det som gjelder mildt såpevann (bare litt zalo i lunkent vann) La alt ligge i bløtt en 10-15min, og gå så over alt med en brukt myk tannbørste, for å komme godt inni alle kriker og kroker.

Ønsker du ta det enda lengre får du kjøpt Cape Cod på webshopen her, og kan polere opp både klokke og lenke ved bruk av litt håndkraft (fjerner ikke dype riper, men blir langt blankere og penere) Men da ikke på ting som er børstet, sandblåst eller lignende, ei heller titan. Kun blankpolert stål det er ment for. Cape Cod er det bare å søke opp på YouTube for å se hvordan funker:)

Lykke til!