Reise med ur

B

Berik84

Guest
Må bare spørre her.
Hvis dere er ute å reiser, har dere med dere dokumentasjon på at uret er kjøpt i Norge, eller eventuelt momset inn?
Hva slags papir har dere med i så fall?
Har aldri hatt med noe papirer selv,men hører at det har blitt strengere kontroller.

Pleier å stikke innom tollkontoret på flyplassen, og få med meg dokumentasjon på at jeg tar med klokken ut av landet. Tar du vare på denne, kan du bruke den på senere reiser.

• Liker
Reaksjoner: Vestante
Må du fremlegge noe kvittering,eller så,for å få dokumentasjon fra tollvesenet?

Jeg har ikke måtte gjøre det hittil. Men det er nok ikke dumt å medbringe kvittering/sertifikat.

Ville tro at bildebevis av både kvittering/sertifikat vil være gyldig dersom du skulle bli stoppet.

Har ingen erfaring med å bli stoppet, men har følgende på scannet til dropbox som jeg har tilgjengelig på mobil (eller hvilken som helst pc med nett):
-Kvittering hvis norsk og hvis jeg har den
-Garantibevis hvis norsk
-Takst/verdibekreftelse fra urmaker (med serienr) hvis jeg ikke har ovenstående
-Kontrakt med selger hvis bruktkjøp

I tillegg kan man jo alltid vise bilder på mobil, ts, insta og andre nettsider som sannsynliggjør at klokken tidligere har vært i Norge.
Og logge inn på nettbank og ta frem evt forsikringsbevis.

Med dette kan man bevise/semannsynliggjøre at man ved den aktuelle kontrollen IKKE har anskaffet klokken i utlandet og smuglet den inn ved DEN innreisen.

Tviler ellers på at de roter i historikk om noen tidligere eiere ikke har betalt mva for klokker man mangler bevis for at mva er betalt (f eks kun har en kjøpekontrakt med norsk bruktselger og evt takst). Tipper det kun er fokus på å bevise mva unndragelse ifm grensepassering. (Unntatt er kanskje fokus på storsmuglere/klokkeselgere der det også i etterkant kan sannsynliggjøres mva unndragelse med andre bevis/indisier).

• Liker
Reaksjoner: Gubben11
Jeg har forsikringsbevis for min(e) på mobilen. Jeg mener det bør holde, men vet ikke.

Hva med kvittering/bevis/kjøpekontrakt på diamanter, smykker, vesker, kofferter, mac'er, kamera og alt annet som koster over 6000, eller bør man i så fall bruke en halv dag på tollkontoret for å fylle ut 14 forskjellige skjema?

Til dere som reiser med flere kostbare ur, hvordan løser dere det underveis i reisen? Ligger de i koffert eller i håndbagasjen/"på kropp"?