Reisetips Østerrike

Ban

Støttemedlem
Medlem
16. sep. 2013
Vi planlegger en ukestur til Østerike i høstferien (ingen skiferie) og trenger noen tips.

Den foreløpige planen er først et par dager i Salzburg og til slutt et par dager i Wien mellom der tenkte vi oss en liten "roadtrip" i tre dager fra Salzburg før vi leverer bilen igjen i Wien. Hvor bør vi da reise? Ser for meg små alpelandsbyer med fin utsikt og godt øl:cool: Er åpen for en svipptur innom både Sør Tyskland og Nord Italia.

Jeg har vært i Østerrike tre ganger før men alle gangene vest for Innsbruck.

En fin tur er ned forbi zell-am-see, kitzbuhel, videre ned forbi matrei, og inn i Italia mot cortina og Dolomittene. Kan kjøre tilbake via Innsbruck. Evt zell-mitterzill-zillertal med Gerlos og mayrhofen.

• Liker
Reaksjoner: Ban
En fin tur er ned forbi zell-am-see, kitzbuhel, videre ned forbi matrei, og inn i Italia mot cortina og Dolomittene. Kan kjøre tilbake via Innsbruck. Evt zell-mitterzill-zillertal med Gerlos og mayrhofen.

Supert, takk for det.
Etter diverse googling har jeg faktisk vært inne på omtrent den ruten du beskriver (Salzburg-Innsbruck-Nord Italia-Lienz-Alpine high road-Zell am Zee og tilbake til Wien) men det er veldig greit å få bekreftet at dette kan være en fin rute.
Det eneste jeg er litt skeptisk til er om det blir mye kjøring på hovedveier, som ofte går utenfor byer og landsbyer, men da er det vel bare å ta noen avstikkere.

Veiene går stort sett innom halvstore steder. og når du er inne i alpene er det ikke noe problem. Unntaket er motorveien mot Innsbruck og videre ned i Italia. Men når du kommer dit er det flere mulige rutevalg. Pm for mer spesifikke tips om du ønsker. Har kjørt endel rundt i det området vinterstid.

• Liker
Veiene går stort sett innom halvstore steder. og når du er inne i alpene er det ikke noe problem. Unntaket er motorveien mot Innsbruck og videre ned i Italia. Men når du kommer dit er det flere mulige rutevalg. Pm for mer spesifikke tips om du ønsker. Har kjørt endel rundt i det området vinterstid.

Supert hvis du har noen spesifikke tips på landsbyer og spennende avstikkere :)

Hiver meg på denne, kjører fra Tsjekkia til Østerrike i sommer og har Wien som destinasjon. Stopper gjerne litt på veien også. Skal poste her om jeg kommer over noen gode tips .

• Liker
Avstikkere over alt, kommer an på hva du leter etter. I kaprun/kitzsteinhorn er det sommerski på breen, i zillertal ligger småsteder på rekke på veien over mot mitterzill. Mellom kitzbuhel og matrei/großglockner ligger et flott pass. Dolomittene er magisk, god kaffe, god mat. Hva vil du ha?;)

• Liker
Avstikkere over alt, kommer an på hva du leter etter. I kaprun/kitzsteinhorn er det sommerski på breen, i zillertal ligger småsteder på rekke på veien over mot mitterzill. Mellom kitzbuhel og matrei/großglockner ligger et flott pass. Dolomittene er magisk, god kaffe, god mat. Hva vil du ha?;)

Jeg tror jeg har fått mye bra innspill og må begynne å tenke litt på hva jeg vil se og ikke minst hva jeg får tid til å se :)
Resten av turfølget må vel også få lov å komme med noen tanker (ikke umulig at de også vil være med å bestemme).
Tusen takk for alle innspill @Poifu. Veldig fint å få noen navn så googlingen blir litt lettere :)

Du må se 'nacht und nebel' leiren Mauthausen. Meget bra mottakssenter for turister og sterke inntrykk .

• Liker
Reaksjoner: Rødland