For at man skal ha rett til misligholdsbeføyelser etter forbrukerkjøpsloven, eks. retting, prisavslag eller heving, må det foreligge en mangel etter loven (i tillegg til eventuelle øvrige vilkår). En produsent som derimot gir en garanti kan utvide forbrukerens rettigheter til å f.eks. omfatte feil mm. som etter forbrukerkjøpsloven ikke anses som en mangel. En garanti kan dermed innebære retting, omlevering mm. "no questions asked", i motsetning til fkjl.
Praktiseringen kan derimot oppfattes likt, da en del feil klart vil være mangler etter loven, slik at alt man behøver å gjøre er å si fra for å få feilen rettet, i likhet med mange garantier.
Garantier kan være både omfattende og begrensede, dvs. bl.a. omfatte mange eller få typer feil osv. Derfor kan fkjl. i enkelte tilfeller være like omfattende som en garanti.
For øvrig er en reklamasjon bare den handlingen at man holder, i dette tilfellet, produsenten ansvarlig for mangelen ved å gi beskjed, muntlig eller skriftlig, om feilen. Man har etter fkjl. minimum 2 mnd. på å gjøre dette fra man oppdaget mangelen. Dersom mangelen viser seg mer enn 5 år etter at man kjøpte klokken (overtakelse) så er retten til misligholdsbeføyelsene tapt etter loven, uavhengig av hvor raskt man sier fra.