reklamasjon

Medlem
17. feb. 2013
Innlegg
65
Hei et spørsmål til dere vise sjeler der ute. Ser mange har garantier på 2 år og det er jo forsåvidt OK. Det er vel strengt tatt likevel 5 års reklamasjon på alt som selges i Norge og er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. En kvalitetsklokke må vei falle milevis innenfor den definisjonen?og dermed ha 5 års reklamasjon? Bare lurte, fant ikke noe når jeg søkte.
 
Hei et spørsmål til dere vise sjeler der ute. Ser mange har garantier på 2 år og det er jo forsåvidt OK. Det er vel strengt tatt likevel 5 års reklamasjon på alt som selges i Norge og er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. En kvalitetsklokke må vei falle milevis innenfor den definisjonen?og dermed ha 5 års reklamasjon? Bare lurte, fant ikke noe når jeg søkte.

Det stemmer det :)
 
Standard forbrukergaranti skal vel gi fem års reklamasjonstid. Drev en butikk som solgte mobiler før. Der opereres det med 2 års garanti, og 5 års reklamasjon. Hvorfor de deler det inn på den måten vet ikke jeg, for det var ingen forskjell etter 2 år var passert. Bortsett fra hos "crApple" da, som krevde at vi skrev et word-dokument med "det reklameres på dette produktet"...
 
For at man skal ha rett til misligholdsbeføyelser etter forbrukerkjøpsloven, eks. retting, prisavslag eller heving, må det foreligge en mangel etter loven (i tillegg til eventuelle øvrige vilkår). En produsent som derimot gir en garanti kan utvide forbrukerens rettigheter til å f.eks. omfatte feil mm. som etter forbrukerkjøpsloven ikke anses som en mangel. En garanti kan dermed innebære retting, omlevering mm. "no questions asked", i motsetning til fkjl.

Praktiseringen kan derimot oppfattes likt, da en del feil klart vil være mangler etter loven, slik at alt man behøver å gjøre er å si fra for å få feilen rettet, i likhet med mange garantier.

Garantier kan være både omfattende og begrensede, dvs. bl.a. omfatte mange eller få typer feil osv. Derfor kan fkjl. i enkelte tilfeller være like omfattende som en garanti.

For øvrig er en reklamasjon bare den handlingen at man holder, i dette tilfellet, produsenten ansvarlig for mangelen ved å gi beskjed, muntlig eller skriftlig, om feilen. Man har etter fkjl. minimum 2 mnd. på å gjøre dette fra man oppdaget mangelen. Dersom mangelen viser seg mer enn 5 år etter at man kjøpte klokken (overtakelse) så er retten til misligholdsbeføyelsene tapt etter loven, uavhengig av hvor raskt man sier fra.
 
Redigert:
Det er fordi garantien må gi mer enn bare rettighetene som følger av reklamasjon for at man skal ha lov til å kalle det garanti. Etter 2 år faller de rettighetene bort og da står man bare igjen reklamasjonrettighetene som følger av loven. Ifølge det jeg husker fra rettslæren på VGS ihvertfall, er en stund siden:p

Men er det også slik:
Nettbutikker med .no har også 5 år reklamasjon, mens utlandske med .com osv ikke er bundet av norsk forbrukerkjøpslov selv om de sender til norge?
 
En garanti behøver ikke gi forbrukeren ytterligere rettigheter enn fkjl., men da blir litt av poenget med garantien borte. En garanti kan for øvrig gjelde så lenge eller så kort som produsenten ønsker det. I Norge kan man ikke begrense forbrukeres rettigheter etter fkjl., da denne loven er ufravikelig nedover.
 
Heisann, sendte fra mobilen så rakk ikke å se posten din før jeg posta. Takk for god avklaring:)