Rengjøre klokker med Ultrasonic Cleaner

Medlem
5. okt. 2012
Jeg har i mange år kjøpt og solgt gamle klokker og annet, rengjøring er alltid noe som tar tid og er vanskelig pga at dette er små saker og det samler seg møkk i kriker og kroker, selv om man kommer langt med tålmodighet og en gammel tannbørste finnes det bedre metoder; små apparater som rengjør ved hjelp av Ultrasoniske bølger.

Jeg kjøpte nettopp et slikt og har testet det på en rekke saker. En gammel fixoflex reim som jeg tidligere har vasket manuelt ble testet først, fyllte opp med varmt vann, litt oppvaskmiddel og en dash salmiakk. Satte på apparatet som gikk i tre minutter før det automatisk slo seg av. At dette funker er helt sikkert, vaskevannet var møkkete og hele bunnen var dekket av klumper med møkk som kom ut av reima.

Hele klokker kan renses men selvsagt må de være vanntette. Selv renset jeg kassen på en gammel Wittnauer klokke etter at jeg tok ut verket, gullende ren ble den!

Jeg har en gammel Gillette barberhøvel fra 1960 som er justerbar og har mange kompliserte deler som vanskelig lar seg vaske, møkka løsnet fra de innvendige beveglige delene og kom ut i klumper..

Redigert:
Er det nok at klokken er vanntett da?
Ultralydvask prinsippet er vel basert på kavitasjoner i rense væsken, og mitt hode vil dette være en større påkjenning for pakninger og o-ringer, enn når klokken bare ligger i "vanlig" vann. Dvs at fukt blir tvunget inn i klokken?

Hvis du har skrudd verket ut av kassen, og evt i småbiter, så har absolutt systemet noe for seg.

Selv bruker jeg ultralyd til vasking av vinylplater :), det funker også meget bra.

Vet ikke hvor tøff den er mot pakninger etc, selv vil jeg nok vegre meg for å legge en hel klokke oppi selv om det i bruksanvisningen anbefales på vanntette klokker. Uansett er dette tidsbesparende pluss at det er glimrende for lenker etc der det omtrent er umulig å komme til uten å ta i fra hverande alt, noe som er omtrent umulig på de fleste lenker.

Er vel dette urmakerene bruker selv, så kan ikke se for meg at det skal være problematisk.

Hørte noen (du?) forleden dag nevne at disse fantes på magasineg.no?
Har du en selger/netside å peke på?

Ninja

Hvis jeg forstått ting riktig så er "strekk i lenker" ofte skyld i mikropartikler som kommer seg innom mellom ledden og gnisser bort stål (?)
-dette burde jo da få bukt med slikt og være svært så fornuftig på nyere ur med

Dette høres spennende ut, virker jo genialt til brukte lenker og slike ting.
Noen som kjøpt på ebay som de er fornøyd med?

Har vurdert å gå til innkjøp av en slik selv, og har sett litt på følgende Ultrasonic cleaner - Free Shipping - DX
Noen av disse får man jo til under den magiske 200kr-grensen inkludert frakt, føler det er verdt et forsøk:)

Noen som kan anbefale en ultralydrenser?

Jeg kjøpte en "proff" slik en av en urmaker. Fikk aldri helt dreisen, kanskje klokkene mine ikke var møkkete nok. Får ta den frem igjen og prøve på nytt.

Jeg renser deler i egne små kurver av trådnett som deretter legges i ultralydbad. Jeg har egen renseveske for ultralyd som jeg får i små mengder fra jobben, så har ikke oversikt over produsent, men er et spesialpreparat. Antar at den blandingen som er anbefalt fra urmaker larsen er minst like ok. Ellers kjøpte jeg et rimelig apparat fra teknikmagasinet, kostet ca 400 - 450 mener jeg å huske... Jeg benytter også isopropanol og vasker "for hånd". Dette benytter jeg også på det som er vasket i annet bad, da isop. også kalt blåvask, fordamper raskt samt fullstendig. Mange eldre ur som har deler som kan begynne å ruste mens du ser på dem. Ellers må one-dip bare nevnes som et rensealternativ til vitale og skjøre deler.

Bare så det er klart må man for alt i verden ikke legge selve klokken i ultralydbadet selv om den er vanntett. Den vil lekke da!