Rens av tallskive

Medlem
28. jan. 2009
Hei!

Tenkte jeg skulle spørre.

Holder på å rense en gammel Omega cal 1030. Er ferdig med urverket og kassen, men skiva som har et lett horisontalt børstemønster er preget av tidens tann og jeg kunne tenkt meg og få fjernet noe av overflateskitten som har lagt seg der. Noen som har noen tips til hvordan jeg bør gå frem?

Hei!

Tenkte jeg skulle spørre.

Holder på å rense en gammel Omega cal 1030. Er ferdig med urverket og kassen, men skiva som har et lett horisontalt børstemønster er preget av tidens tann og jeg kunne tenkt meg og få fjernet noe av overflateskitten som har lagt seg der. Noen som har noen tips til hvordan jeg bør gå frem?

Det blir ofte bare verre slik at jeg foretrekker å aldri røre skiven, såfremt det ikke er snakk om fullstendig restaurering (re-dial) - på generelt grunnlag. Tallskiver kan være et tricky tema, but hey, patina er din venn. ;)

Sant det, har sett mange skiver som har blitt omtrent ødelagt av forsøk på rens. Det eneste man kan gjøre er vel å fjerne støv....

:) Ja, det hadde vært fint med bilder i den tråden. Eldre tallskiver har som regel et grunnlag med farge så kommer teksten så kommer et lag med lakk ( zapon som oftest) så kommer indekser og markører i metall. Patinering/oksidering kommer i forskjellige former og av forskjellige årsaker: det kan være en oksidering eller en reaksjon mellom grunnlaget og metallet til selve skiven eller det kan være en misfarging av topplaget ( UV, oksidasjon m.m.) eller en kombinasjon. Når man frisker opp med vann og rodico fjerner man som regel topplaget som skal beskytte skiven ( det hadde vært mulig å påføre en ny "top coat" men da måtte man fjerne indekser, markører og "applied logos". Ikke så enkelt som på gode gamle lommeur med emaljeskiver.

La meg si at jeg gikk veldig forsiktig til verks. Så ut som det var en tynn gullplating 10 eller 20 mikron sikkert som så var påført en veldig lett vertikal børsting. Klarte ikke å se noen klar ferniss på toppen selv med 30x forstørrelse. så bare børstet først, det som ikke gikk da brukte jeg ørsmå mengder vann og rodico på.
Men research er viktig:)