reparasjon/overhaling av Venus.178 i bilder

SS.

Medlem
16. nov. 2013
Heisann Tidssonen, jeg heter Simen og skrur til daglig hos Erik Sutterud på Bjølsen.

Som urmaker og klokkeliker er jeg spesielt glad i chronographer, og da helst gamle chronographer.
For noen uker siden kom det inn en Breitling Navitimer cosmonaute(809) ifra midten av 60-tallet, hvor det sitter et Venus cal.178.
Jeg tenkte jeg skulle ta en haug med bilder av urverket under montering å få lagt det ut her, som håndverkere flest liker jeg å vise frem hva jeg driver med i jobben og antar at dette er den rette plassen å gjøre det, da alle her har interesse for klokker og sannsynligvis har endel av dere interesse for urverk også :)

Jeg har hentet endel inspirasjon fra @Superlite sine reparasjoner fra en annen tråd, det blir endel piler og forklaringer på hva som gjør hva og hvordan kolonnehjulschronoen funker. Om noen ser dette som ikke er så opptatt av urverk så kommer det et kult bilde av en gammel navitimer til slutt :)

Hovedproblemet til denne klokken var at vekselhjulstappen var knekt og vekselhjulet manglet(tok dessverre ingen bilder av den knekte tappen) Vekselhjulet sin oppgave ligger på skivesiden, hvor det skaper utvekslingen mellom minuttrøret(der minuttviser sitter) og timehjulet(der timeviser sitter) Som noen av dere kanskje vet har Cosmonauten 24 timers visning på tallskiven(timeviseren bruker 24 timer på en full rotasjon på tallskiven)

Timehjulet på denne klokken er noe breiere enn det som er standard på 12 timer utgaven av Venus.178 noe som gjør at vekselhjulet krever et smalere drev enn vanlig(kommer bilder), dette hjulet var heldigvis mulig å oppdrive fra det store utland.

Tappen til vekselhjulet sitter i en messingforing som er slått inn i verkplaten, denne løsning er laget for at den enkelt skal kunne skiftes, i motsetting til andre verk der tappen er slått rett inn i verkplaten. Til endel urverk hvor knekt vekselhjulstapp er et typisk problem kan man også få bestilt foringen + tapp som en egen del ifra leverandør.
Siden dette ikke var så lett å finne til Venus.178, måtte foringen slåes ut av verkplaten, etter det er jobben ganske grei.
Foringen settes i dreibenken, hvor det borres hull til ny tapp og ny tapp i blåstål blir slått inn og så tilpasset på størrelse for at hjulet skal passe oppå.

01%20dreiing_zpsdfrupgz5.jpg

Slik ser det ut med vekselhjulet plassert på tappen utenfor verkplaten:

02%20tapp_zpsmtecjnho.jpg

Tappen stikker litt høyt opp her så den blir filt ned til å ligge plant med drevet

Her ser man forskjellen på vanlig vekselhjul/timehjul og 24 timers utgaven:

06%20timehjul%2012_zpst2725ay4.jpg

05%20timehjul%2024_zpshr1xwvk7.jpg

Etter at tappen har blitt kontrollert blir foringen med tapp slått inn igjen i verkplaten for å teste at viserverket fungerer som det skal:

03%20Nitting_zpsbnncv8vi.jpg

04%20Nitting_zpsiuorallg.jpg

07%20Test%20viserverk_zpsqbmhjh6z.jpg

Viserverket ser ut til å fungere som det skal, og overhalingen av urverk kan starte her et et bilde av urverket i deler før rens:

00%20verk%20i%20deler_zpsfkymld5d.jpg

Chronographverk med chronographdelen demontert ser merkelig nok ut som en vanlig 3 hands med litt flere skruehull :p det første man gjør er å montere de grunnleggende delene, teste klokken, og så sette i gang med chronographen når "3 hands delen" er ferdig montert og oljet.

Fjæren spennes opp:

09%20Fjaeligr%20trekk_zpsdfqviker.jpg

Fjæren monteres i fjærhuset og lokket blir festet, legg merke til tennene som er frest ned i fjærhuslokket, disse hører til 12 timer teller delen av chronographen(kommer tilbake til de senere)

10%20Fjaeligrhus_zpsfrbijvxz.jpg

Så setter jeg i gang med løpeverket:

11%20Loslashpeverk_zpssemvtff9.jpg

12%20Loslashpeverk%202_zpssdu4updp.jpg

Viserverket med nytt vekselhjul og tapp monteres, og fortsatt som det skal :p

13%20Viserverk_zpsfcttccei.jpg

Siden fjærhuset direkte er med på å drive chronographen sitter fjærhuskjernen ganske høyt og tappen skal inn i 12 timertellerbroen som er på skivesiden, siden jeg ikke vil trekke opp urverket uten at fjærhuset har støtte fra begge sider, blir 12 timertelleren delvis montert allerede nå.

Her kommer tennene som er frest ut i fjærhuset tilbake for å vise hva de gjør, det ligger et hjul oppå som dras rundt og fører 12 timertelleren rundt når den er aktiv:

14%2012%20timer%20teller%20copy_zpscvf2dpxb.jpg

Under broen legges også 12 timerhjulet med visertapp:

15%2012%20timer%20teller%202_zpspc8rqbqo.jpg

16%2012%20timer%20teller%203%20copy_zpsnwtqp304.jpg

Som pilen viser er nå fjærhuset festet skikkelig i verket, og klokken kan trekkes opp, anker og balanse blir nå montert og klokken reguleres:

17%20verk%20kompl_zpsyeikx7oy.jpg

18%20anker_zpsoywvzhml.jpg

19%20reg%20app_zpsrczbsqkk.jpg

Klokken går bra og chronographdelen kan monteres.

Det første som settes på er en liten plate med overføringshjul ifra chrono sekundhjul til minutteller, det blir vist bedre hva det gjør senere, jobben til hjulet er vertfall å skubbe rundt minuttelleren 1 hakk når 60 sekunder har passert under tidtaking. Sammen på denne platen ligger også en arm til å holde tilbake hammeren mens chronoen er aktiv, dette blir vist bedre senere.

21%20overfoslashringshjul%20mont%20copy_zps1gt8xwv3.jpg

Kolonnehjulet med fjær monteres, sperrfjæren sørger for at hjulet får en fin og stram bevegelse hver gang start/stopp armen monteres, alle oppgavene til kolonnehjulet vil blir vist iløpet av monteringen

22%20Kolonnehjul%20copy_zpsqoosnkbf.jpg

Nå monteres stoppearmen(den legger seg innpå sekundhjulet når man "pauser" chronoen) fjær til sekundhjulet monteres også, denne setter hjulet i spenn slik at det får en jevn gange, og ikke hakker avgårde som en quartz klokke.

23%20stopparm%20copy_zpsayoafvpn.jpg

Så kommer sekundtelleren og minuttelleren, pilen viser en liten finger på sekundtellerhjulet denne fingeren skubber rundt overføringshjulet som ble montert først, som igjen skubber minuttelleren rundt 1 hakk. Over selve tannhjulene kan dere se "hjertene" det er disse som gjør at chronographen resettes til startposisjon når hammeren slår på dem:

24%20sek-min%20teller_zpszksf6tvr.jpg

25%20kronoklobe_zpsfez7nhbr.jpg

Her er et nærbildet av minuttellerfjæren, det er en syltynn fjær med en arm på enden som legger seg innpå minuttelleren, det er denne som gjør at den får et "klikk" når 60 sekunder har passert under tidtelling, den holder også hjulet på plass.

26%20Mintellerfjaeligr_zpspfquz0ui.jpg

Nå monteres resetarmen for sekund og minutteller, den vises av den nederste pilen, over kan man se hammerholderen som ble montert helt i starten. Den eneste jobben til resetarmen her er egentlig å skubbe på hammerholder slik at hammeren blir utløst og slår viserene tilbake til 0

27%20resetarm%20copy_zpstyvnm0mf.jpg

Startarmen settes på, denne er veldig lang og blir holdt av en stor skrue i midten, uten skikkelig smøring blir det veldig mye trykk på denne skruen og den kan finne på å knekke. Pilen indikerer hvor start/stopp trykkeren skal være.

29%20startarm%202%20copy_zpspybtuxtu.jpg

Denne lille haken på enden av stopparmen, vil dra kolonnehjulet et hakk rundt når man trykker inn start/stopp pusheren, det ligger en kraftig fjær oppå den som sørger for at den blir dratt tilbake etter den har dratt rundt kolonnehjulet ett hakk:

28%20startarm%201%20copy_zpshx7yjv5g.jpg

Nå settes overføringshjulet fra løpeverket til chronographen på, fra høyre ser man hjulet som presses oppå en tapp som kommer opp fra mellomhjulet, i sentrum ser man hjulet som går i inngripning med sekundhjulet når chrono er aktiv, dette hjulet er montert på en arm som kolonnehjulet presser frem og tilbake, inn og ut av inngripning med sekundtellerhjulet. Pilen til venstre viser dette. Kolonnehjulet har nå 2 oppgaver, det ene er denne, og det andre er å presse stopparmen som ble montert tidligere av og på sekundtellerhjulet.

30%20overfoslashringshjul%20copy_zps0zr9kans.jpg

Her er et nærbilde av hammeren, denne er fjærbelastet og slår mot hjertene på sekund og minuttellerhjulene når chronograpen resets.
Nederste pil viser hvordan kolonnehjulet presser hammeren bakover når man starter chronoen, pilen oppe peker på en liten runding, under denne er det en stift som smetter inn i hammerholderen slik at den holdes tilbake frem til man reseter.

31%20Hammer%20copy_zpscxohy7nv.jpg

33%20Resetarm%20fokus%20copy_zpstnlnbphf.jpg

Bilder som viser stopparmen aktiv/innaktiv:

34%20stopparm%20deakt_zpsq0qxjglv.jpg

35%20stopparm%20aktiv_zps06hw0es3.jpg

Overføringshjulet fra løpeverk til chrono inne og ute av inngripning:

36%20overfoslashring%20deakt_zps1olzoxdy.jpg

37%20overfoslashring%20aktiv_zpsnrmchedj.jpg

Oversiktsbildet av baksiden:

32%20hele%20driten_zpskfwrlwuo.jpg

Jeg monterer nå timetellershifteren, denne går fra kolonnehjulet, gjennom verkplaten og opp på andre siden for å starte/stoppe 12 timertelleren. Denne skulle egentlig blitt montert litt tidligere… ;p Jeg klarte å snike den inn uten nevneverdig demontering. Kolonnehjulet har nå 4 oppgaver, hammer, stoppearm, overføringshjul og 12 timershifter.

38%20Overfoslashringspinne%2012%20timer%20copy_zpskab0cbyv.jpg

Her kommer armen opp på andre siden av verkplaten, den har en firkant på toppen som gjør at den kan skubbe armen som monteres på frem og tilbake når kan trykker start/stopp.

39%20Andre%20side%20copy_zpstrndwvlg.jpg

Med arm:

40%20med%20arm_zpsfyidmrjg.jpg

Oversiktsbilde av 12 timer telleren, det er mye som går igjen fra baksiden… Men denne delen har en ganske genial stopparm. Hjulet som ble montert oppå fjærhuset i starten har et spor hvor det monteres en tynn og brei fjær inni, i motsettning til veldig mange andre 12 timer tellere på chronographer, blir hjulet koblet helt ut når chrono er inaktiv. Ofte er dette hjulet festet med en friksjonsfjær som gjør at fjærhuset får litt ekstra motstand når chronoen er inaktiv, hjulet blir holdt igjen og friksjonsfjæren gjør at fjærhuset kan gå rundt.

Når chronographen blir stoppet på dette verket vil fjæren presse hjulet opp med kraft slik at 12 timeren blir holdt fast og ikke vil flytte seg om man løper rundt og er aktiv med sin gamle Navitimer.

43%20clutchfjaeligr%20copy_zpszzoyalhy.jpg

Akkurat hvor mye kraft fra fjærhuset man sparer ved å bruke denne løsning er nok ikke så voldtsomt betydlig, men det er fint å se en annen løsning enn hva jeg pleier å se.

Oversiktsbilder:

41%2012%20timer%20kompl_zpsqsg07inx.jpg

42%2012%20timer%20kompl_zpsbrqm0lrh.jpg

Da er urverket ferdig montert, nå demonterer jeg kasse for en rens i ultralyden:

08%20Kasse%20demont_zps57r1gvxo.jpg

Verket monteres i kasse:

44%20verk%20i%20kasse_zpszhxsruun.jpg

Tallskive:

45%20verkmskive%20kasse_zpsoqtvfsuv.jpg

Visere monteres:

46%20viserparingsetting_zpsgqw6m1ts.jpg

47%20visere%20montert_zps1carhfpi.jpg

Bezelringen eller kalkulatoren eller hva man skal kalle det på navitimer dreies på denne rundt med glasset, denne lille fjæren skaper friksjonen som gjør at den henger fast:

48%20bezelfjaeligr%20copy_zpseew9zk1a.jpg

Da er klokken ferdig montert og kan for funksjonstest og etterregulering:

49%20klokke%20kompl_zpscl2wvc5n.jpg

Wristshot_zpsrvwtyuhn.jpg

Fantastisk kul klokke med et skikkelig fint og velfungerene urverk. Klokken ble kjøpt av en amerikansk pilot i Japan under Vietnam krigen og tilhører nå svingersønnen som ble veldig glad for å få klokken tilbake slik at den kan brukes, etter å ha vært skuffelagt i mange år.

Smøring har jeg ikke godt nok kamera til å vise hvordan jeg gjør, men bare for å få sagt det så er det veldig mange vikige smørepunkter på en chronograph. Monterer man chronographen uten riktig smøring eller uten smøring i det hele tatt vil den ikke fungere.

Håper folk synes dette var kult, håper også at alle løper å kjøper seg en gammel chronograph med sårt behov for service (;

Redigert av en moderator:
Velkommen Simen! Sinnsyk førstepost!

Og hvis noen lurer på hvorfor Simen skrur på mine gamle kronografer...

Dette er forbilledlig. Jeg bøyer meg i støvet.

Noe sier meg at det er forskjell på håndtverk og håndtverk :) Dette var en utrolig bra post som forsterker min respekt for urmakeryrket. Disse delene satt sammen riktig måte skal faktisk vise tiden korrekt i lang tid. Det er imponerende!

Outstanding work @SS. Jeg lærer mye hver gang dere urmakere lager billedtråder som denne. Jeg kan ikke annet enn å takke deg for initativet, og håpe at du lager flere! Kjempedebut på formuet, dette!

Gøy å lese posten din ss. En urmaker som har kunnskap og ikke minst kjærlighet til det han holder på med :). Det er oss klokkenerds bestevenn.

Knall lesing.

Om ein ender opp med noko eldre som må ha SPA veit ein iallefall kor ein trygt kan sende det

Ble ikke noe mindre trygg på at min 5513 fikk god behandling under sitt opphold på Bjølsen nå :)

Veldig flott førstepost, Simen. Man kan "høre" entusiasmen mens man leser :)

Nå har jeg bare møtt deg og Herr Sutterud en gang, men satt igjen med et meget positivt inntrykk etter besøket på Bjølsen. Stå på, vi trenger slike.

Utrolig lekket arbeid, @SS.
Flott å se slikt!

Forresten så må jeg legge til at Fruen ble veldig glad for arbeidet med Tudor'en.

:cool:

@krille oppsummerer det jeg tror vi fleste sitter igjen med. Takk som deler:D

Meget bra post og interessant lesing! Vi trenger flere slike urmakere, med solid kunnskap og lidenskap for arbeidet. Husk på dette neste gang det klages på servicekostnadene!

Fantastisk forklart og fine bilder, jeg ble mye klokere på dette nå! ;)

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger, skal prøve å få gjort dette igjen.

Må bare vente til det kommer noe mer spennende enn 3-hands med dato :)

• Liker
Reaksjoner: Grendel