reperasjon av skx007 (i Tromsø)

Medlem
2. jan. 2012
Det virker som min skx007 har havarert kraftig.

En fæl metall-mot-metall skrangling hører man når man rister på klokken istedetfor den vanlige 'wosh'-ingen fra opptrekket. Legger jeg klokken fra meg stopper den etter noen få timer mot et døgn som har vært normen.

Er det noe å ta med til en vanlig urmaker? Jeg antar det er 'loddet' i opptrekksmekanismen som har takket for seg.

Vil det ikke fort bli veldig kostbart mtp innkjøpsprisen på en tusenlapp?

Noen som har tips til hvilken urmaker man bør gå til i Tromsø?

Det skal sies at den hele tiden (ca 1.5 år) har vært relativt unøyaktig. 5 min på døgnet. så jeg kan nesten like fort tenke meg å kjøpe en ny klokke :)

Det virker som min skx007 har havarert kraftig.

En fæl metall-mot-metall skrangling hører man når man rister på klokken istedetfor den vanlige 'wosh'-ingen fra opptrekket. Legger jeg klokken fra meg stopper den etter noen få timer mot et døgn som har vært normen.

Er det noe å ta med til en vanlig urmaker? Jeg antar det er 'loddet' i opptrekksmekanismen som har takket for seg.

Vil det ikke fort bli veldig kostbart mtp innkjøpsprisen på en tusenlapp?

Noen som har tips til hvilken urmaker man bør gå til i Tromsø?

Det skal sies at den hele tiden (ca 1.5 år) har vært relativt unøyaktig. 5 min på døgnet. så jeg kan nesten like fort tenke meg å kjøpe en ny klokke :)

Dette er nok litt av problemet med 7s26 urverket. Det er et ganske billig urverk og selv om det som oftest fungerer bra og tåler en trøkk så vil det være noen mandags-verk også. 7s26 er også generelt et veldig unøyaktig urverk, men 5 min i døgnet var nå litt i overkant.

Tror ikke det er noe poeng i å ta klokken til urmaker da nok vil bli dyrere enn en ny klokke, men du kan jo alltids bestille et nytt urverk til 500 kr + noen verktøy og forsøke å bytte det selv. Kanskje du oppdager skjulte talenter :)

PS! Det er ikke spesielt vanskelig å bytte urverk og de fleste får dette til helt fint :)

Jeg ville gått innom en urmaker og fått sett på den. Viss ikke den har fått noen kraftige støt eller fall, kan det dreie seg og en løs skrue. Skruer kan ha en tendens til å løsne fra rotorbroen viss ikke den er satt godt i.

Trekk opp klokken manuelt og se om den går like lenge som vanlig når du har gjort det. Rist litt på klokken også slik at eventuelle løse deler ligger på baklokket og ikke inni verket på noe vis. Hvis den går like lenge som vanlig ville jeg satset på at det er rotoren (opptrekksnurredingsloddet) som har løsnet, og kun trenger å skrus på igjen. If so blir ebay neste for en kasseåpner og en liten skrutrekker - dette fikser du selv. ;)

Urverket som blir brukt i disse klokkene (7s26) kan ikke trekkes opp ved kronen, kun rotor som trekker opp fjæren.
Ville ikke begynt å pille for mye med det før du vet hva som er galt. Det å få en urmaker til å åpne og se, koster som regel ingenting. Lykke til.

Trekk opp klokken manuelt og se om den går like lenge som vanlig når du har gjort det. Rist litt på klokken også slik at eventuelle løse deler ligger på baklokket og ikke inni verket på noe vis. Hvis den går like lenge som vanlig ville jeg satset på at det er rotoren (opptrekksnurredingsloddet) som har løsnet, og kun trenger å skrus på igjen. If so blir ebay neste for en kasseåpner og en liten skrutrekker - dette fikser du selv. ;)

En SKX007 med 7s26 urverk får man ikke trukket opp manuelt.....
Du kan prøve å høre med Esben Haugen. Urmaker med verksted hjemme, Google han for adresse/nr. Evt. levere klokka inn på Optik spes.butikk i nord på Jekta. De sender den videre til han, og han ser om det kan fikses og vet pris. Han er dyktig. De selger forøvrig Zenith der.