Restaurasjon av en Seiko Prospex 300m SBBN007

Medlem
14. jan. 2011
Sted
Melhus
Hei.
Her er historien om en Seiko diver SBBN007. Den har kallenavnet "seiko tuna can" da den minner om en boks tunfisk. Dette er en JDM (Japan Domestic Marked) Den er produsert og selges kun i Japan. Uret er godkjent for Helium gass dykking, og det uten Helium release ventil slik europeiske ur har. Seiko satset på å få uret så tett at de små Helium molekylene ikke klarte å trenge inn i stedet for å ha en ventil som slipper heliumen ut. Seiko tok over 20 nye patenter bare på urkassen her når den ble først laget. Krystall pakningen er L formet.
Dette spesifikke uret har serienummer 4N0002. Det betyr at den er det andre uret produsert på Seikofabrikken i November måned 2004
Dette uret kjøpte jeg fra Kseiya-san i Tokyo tidlig 2005. Jeg brukte det på jobb, fikk en saftig ripe i hardlex glasset. Dette irriterte meg grenseløst, så jeg solgte uret til en kompis våren 2005. Han har hatt uret frem til 2013.

Bildet av uret fra 2005
image_zps24b335f3.jpg

I akvariet jeg hadde den gangen
image_zps9a80493c.jpg

Nylig fant jeg ut at Yobokies (seikoboy baklengs) har fått produsert ripefrie safirglass til denne modellen. Snakket med min kompis og kjøpte tilbake uret for 3 uker siden. Uret gikk da enda på orginalbatteriet 8 år og 7 måneder etter produksjonen, da min kompis trodde det var 10 års batteri. Dette uret er oppgitt å ha 5 års batteri. Det har Seiko 7C46 hightorque urverk med 7 juveler. Med andre ord ett solid quartzverk som ble produsert kun for bruk i Seikos 300 og 1000 meter dykkerur. Måned/år for anbefalt batteriskifte er stemplet på baklokket. I tillegg begynner sekundviser å tikke 2 sekund av gangen for å varlse når man må bytte batteri. Urverket har ukedag og dato på japansk kanji og engelsk.
Bilder av prosessen.

Slik var uret når jeg fikk det igjen.

image_zps381f66f8.jpg

image_zps7c1bede9.jpg

image_zps484ea411.jpg

plukket helt fra hverandre og gjorde rent.

image_zps9fc6c155.jpg

image_zpsdd47869b.jpg

image_zpsa8cdab18.jpg

image_zps19a031f7.jpg

image_zpsa17d279d.jpg

image_zps80d44c4c.jpg

image_zps3cfde472.jpg

Bestillte nytt batteri, nye pakninger: til baklokk, L formet pakning til glasset, til tidtaker ring, og sist men ikke minst ny pakning til krone.

Nytt safirglass, PVD belagt tidtaker ring og Hammer bracelet (kraftig president lenke) fra Yobokies .

image_zpsca320315.jpg

image_zps42ed06ec.jpg

image_zps973156e8.jpg

Kronepakning var litt tricky, fikk skrudd av stem etter varming med hårføner, brukte loctite når det ble skruddsammen etter ny kronepakning var montert.

image_zps6fdb13aa.jpg

Slik ble uret når jeg ble ferdig.

image_zpsc6e1b0ac.jpg

image_zps6dc3c905.jpg

image_zps2e5604bb.jpg

image_zpsc01c12ee.jpg

SBBN007 lages ikke lenger, men man kan bestille etterfølgeren SBBN015 med stållenke for ca $1100 og SBBN017 med gummireim for ca $900 direkte fra Japan. Det vil si at de koster 5 ganger så mye som lillebror 200m diver SKX007 og SKX009.
Brukte SBBN007 blir stadig dyrere, vanskelig å finne under $700 på ebay.

Bilde med lillebror 200m, som jeg solgte til forum medlem tidligere i dag.

image_zpsa3f28fab.jpg

Link til hvordan man skifter glass detaljert:

http://www.thewatchsite.com/index.php?topic=32175.0

Redigert:
Dette ble jo riktig så bra! Selv om kvarts er litt "fy-fy" her på forumet må jeg si at jeg uten tvil gått med den klokka der! :)
Flott beater som lever opp til sitt rykte!

Dette ble jo riktig så bra! Selv om kvarts er litt "fy-fy" her på forumet må jeg si at jeg uten tvil gått med den klokka der! :)
Flott beater som lever opp til sitt rykte!

Hei. Jeg liker den for mekaniske ur blir for unøyaktig for meg.
Ser på utenlandske forum at det er mange "mekaniske ur tilhengere" som blir omvendt når de får prøvd Seiko 7c46.
Det er ett kvalitetsverk. Sekundviseren tikker rett på sekundmerkene hver gang uten vibrasjoner / nøling slik som på billige quartsverk. Og det er meget nøyaktig. Urverket har også en "rate trimmer" som fungerer slik at du kan få uret justert + eller - 8 sekund per måned. Jeg har hatt 5 stk av disse siste 12år og den verste gikk 4 sekund for raskt i måneden.
På begynnelsen av denne filmsnutten ser du hvor stabil sekundviseren er: Seiko Tuna SBBN007 serenaded by song birds in Georgia - YouTube

Hei. Jeg liker den for mekaniske ur blir for unøyaktig for meg.
Ser på utenlandske forum at det er mange "mekaniske ur tilhengere" som blir omvendt når de får prøvd Seiko 7c46.
Det er ett kvalitetsverk. Sekundviseren tikker rett på sekundmerkene hver gang uten vibrasjoner / nøling slik som på billige quartsverk. Og det er meget nøyaktig. Urverket har også en "rate trimmer" som fungerer slik at du kan få uret justert + eller - 8 sekund per måned. Jeg har hatt 5 stk av disse siste 12år og den verste gikk 4 sekund for raskt i måneden.
På begynnelsen av denne filmsnutten ser du hvor stabil sekundviseren er: Seiko Tuna SBBN007 serenaded by song birds in Georgia - YouTube

Wow, ja den gikk... som ei klokke (sorry, dårlig spøk). fikk nesten litt lyst på en sånn en. Skal begynne på Teknisk og industriell produksjon VG1 over ferien nå, og ser etter en beater... hvem vet?

Det er sånne tråder som dette som gjør Tidssonen ekstra interessant:cool: Takk for at du tok deg tiden til å dele det med oss!